Jaunākā tendence ir darbiniekus meklēt ar sociālo tīklu palīdzību, norāda personāla atlases uzņēmuma «DarbaGuru» pārstāve Ilze Svarena, tomēr daudzi uzņēmēji ir diezgan konservatīvi un priekšroku dod meklēšanai caur paziņām, arī uzņēmuma darbiniekiem.
Pagājušajā nedēļā uzņēmējiem Jelgavā notika Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) rīkots seminārs «Darbinieku meklēšana sociālajos tīklos – piemēri un labā prakse». Iepazīstinot uzņēmējus ar darbinieku meklēšanas piemēriem sociālajos tīklos, personāla atlases un konsultāciju uzņēmuma «DarbaGuru» sponsorēto vakanču projektu vadītāja I.Svarena uzsvēra, ka sākotnēji svarīgi ir konkretizēt darba sludinājuma mērķauditoriju un, izejot no tā, prasmīgi izvēlēties sociālo tīklu platformu un sludinājuma veidu. «Ja sociālajos tīklos ievieto informāciju bez maksas, tā sasniegs noteiktu auditoriju, kas ir konkrētās lapas sekotāji, tomēr nav garantiju, ka tā būs vajadzīgā mērķauditorija. Savukārt, ievietojot maksas jeb sponsorētu sludinājumu, tas pārtop par reklāmu, kura, piemēram, facebook sasniegs auditoriju pēc paša izvēlētiem kritērijiem – dzimuma, vecuma, reģiona,» stāsta I.Svarena, minot piemēru, ka tādā veidā vīrietis «nekad neskatīsies sludinājumu par nagu kopšanas speciālista vakanci». Tāpat eksperte uzsvēra, ka būtiski pareizi izvēlēties sociālo platformu atkarībā no tā, kāds darbinieks tiek meklēts – vadības komandā, specifiskā profesijā, asistējošās pozīcijās vai cits.
«Mēs izmantojam dažādas platformas – CV online, facebook, LinkedIn, pat ss.lv,» stāsta SIA «Agitis» vadītājs Ingmārs Sniedre, uzsverot, ka šajās platformās darba sludinājums var sasniegt plašu personu loku, tomēr tas strādā tikai tad, ja netiek meklēts speciālists specifiskā nozarē. «Tādā gadījumā vienmēr meklējam caur paziņām, jo tas dod sava veida pārliecību, un bieži vien tā arī izrādās labākā kandidatūra,» vērtē uzņēmējs. Viņš uzsver, ka, izskatot potenciālo darba ņēmēju, koncentrējas uz viņa prasmēm un motivāciju, un, piemēram, personas facebook profilā redzētais noteikti nebūtu noteicošais, lemjot par darba attiecību uzsākšanu.
Tendenci meklēt darbiniekus caur paziņu loku apstiprina arī citi uzņēmēji. «Mūsu uzņēmumā ir vairāk nekā 300 darbinieku, un laika gaitā esam pārliecinājušies, ka ilgtspējīgākā sadarbība un personāla piesaiste notiek, meklējot caur paziņu loku, tostarp, saviem darbiniekiem,» stāsta SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»» Personāldaļas vadītāja Dace Zviņģele. Viņa norāda, ka sociālie tīkli, ko uzņēmums izmanto, piemēram, facebook un draugiem.lv, līdz šim ir devuši atgriezenisko saiti, tomēr bieži vien tā nav bijusi īstā mērķauditorija vai arī ar pretendentu nav izveidojušās ilgas darba attiecības. Rezumējot D.Zviņģele uzsver, ka darbinieku piesaistei caur sociālajiem tīkliem būtu nepieciešams darba sludinājumā konkretizēt prasības.
«Evopipes» Loģistikas nodaļas vadītājs Uģis Verza stāsta, ka uzņēmums šobrīd domā par facebook lapas izveidi. «Darbiniekus meklējam dažādos sludinājumu portālos, piemēram, visidarbi.lv vai CV.lv, ja tas ir kāds nopietnāks amats, bet facebook mums nemaz nav izveidota lapa. Māc šaubas, ka varētu tur atrast, piemēram, inženieri. Ikdienā mums nav nepieciešamības tur komunicēt ar patērētājiem, bet lapas uzturēšana tikai darba sludinājumiem šķiet nelietderīga,» tā viņš, uzsverot, ka komunikācijai sociālajos tīklos būtu nepieciešams papildu darbinieks un tie ir resursi, kuri, iespējams, neatmaksāsies. «Šobrīd saskaramies ar potenciālo darbinieku bezatbildību un paviršību, tādēļ nemitīgi domājam par to, kā sasniegt vajadzīgo mērķauditoriju,» teic uzņēmuma pārstāvis. «Kā ierasts, labiem darbiniekiem jau ir darbs,» viņš rezumē, skaidrojot, ka speciālistu piesaistei izmanto platformu cv.lv vai uzrunā jomas profesionāļus, kas strādā citos uzņēmumos, izsakot izdevīgāku darba piedāvājumu. «Šodien ieguvu vielu pārdomām – viss mainās, un, iespējams, facebook tomēr var būt viens no mūsu informācijas kanāliem,» tā viņš.
Eksperte I.Svarena atgādina, ka, izvietojot darba sludinājumu, uzņēmums ne vien sasniedz darba ņēmēju, kuru vērtē, bet arī otrādi – potenciālais darbinieks tur iegūst informāciju par uzņēmumu –, tādēļ īpaši japiedomā gan par to, kā sludinājumā pozicionēt sevi, gan kā formulēt konkrētas prasības.
Foto: «Jelgavas Vēstnesis»