9.2 °C, 3.8 m/s, 58.9 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāPasažieru pārvadātāji 24. martā rīkos brīdinājuma protesta akciju
Pasažieru pārvadātāji 24. martā rīkos brīdinājuma protesta akciju
08/03/2011

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija kopā ar sadarbības partneriem aicina pārvadātājus 24. martā rīkot brīdinājuma protesta akciju, samazinot izpildīto reisu skaitu reģionālajos pārvadājumos par 50%, tādējādi atspoguļojot reālo situāciju sabiedriskajā transportā pēc finansējuma samazinājuma.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija kopā ar
sadarbības partneriem aicina pārvadātājus 24. martā rīkot
brīdinājuma protesta akciju, samazinot izpildīto reisu skaitu
reģionālajos pārvadājumos par 50%, tādējādi atspoguļojot reālo
situāciju sabiedriskajā transportā pēc finansējuma
samazinājuma.

Šāds aicinājums pieņemts Pasažieru pārvadātāju asociācijas
ārkārtas paplašinātajā valdes sēdē.

Aicinājumu parakstījis asociācijas prezidents Pēteris
Salkazanovs un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta
darbinieku arodbiedrības priekšsēdētājs Juris Kalniņš.

Saskaņā ar iespējamo šī gada valsts budžeta finansējuma
samazinājumu sabiedrisko transporta pakalpojumu sniedzējiem par
12,2 miljoniem latu un plānoto samazinājumu 2012. gadā par 14,6
miljoniem latu tiek radīti reāli draudi nozares sagraušanai, kā dēļ
iedzīvotājiem netiks nodrošināti pieejami sabiedriskā transporta
pakalpojumi, teikts asociācijas aicinājumā.

Pagaidām autopārvadātāji lēmuši protestēt vienu dienu, bet, ja
finansējums tikšot samazināts, šāds pārvadājumu grafiks, par 50%
mazāk reisu, būšot visu atlikušo gadu, un tas nozīmēšot, ka
iedzīvotāji nevarēs tikt ne uz skolu, ne darbu. Pārvadātāji
uzskata, ka valdībai publiski jāparāda, kādas būs sekas pieņemtajam
lēmumam, jo, «kamēr neapstāsies satiksme, nesapratīs».

Arodbiedrības pārstāvis Kalniņš norādīja, ka protesti vēl būs,
jo, samazinot naudu pārvadātājiem, nāksies darbiniekiem samazināt
algas, kā arī lielu daļu atlaist.

Pārvadātāji arī uzsvēra, ja tomēr finansējums tiks samazināts
par trīs miljoniem latu mazāk, tā nebūs izeja no situācijas, jo jau
ar līdz šim piešķirto finansējumu gada pirmos mēnešus nākas strādāt
ar zaudējumiem, un tas nozīmējot, ka aptuveni no oktobra
pārvadātājiem beigšoties gan «sociālā spilvena nauda», gan
dotācijas, un pagaidām neesot skaidrs, ko darīt gada nogalē.
Pakalpojuma pašizmaksu paaugstinot arī augstās degvielas cenas.

Salkazanovs skaidroja, ka 24. marts izvēlēts, jo šajā dienā
Tērvetē notiek asociācijas pilnsapulce, kur tiek apstiprināts tās
budžets. Turklāt desmit dienas iepriekš autoostas jābrīdina par
atceltajiem reisiem, jo tad tiek sākta autobusu biļešu
iepriekšpārdošana. Laicīgi tikšot informēti arī pasažieri.

Rīgu un citas republikas pakļautības pilsētas šī brīdinājuma
protesta akcija neskars.

Tālākā nākotnē pārvadātāji aicināja asociāciju domāt par
tiesvedību Eiropas Kopienas tiesā, jo «valdība nepilda ES regulas».
Valsts kā pasūtītājs noslēdzot ilgtermiņa līgumus ar pārvadātājiem
un tos pēc tam pārkāpjot. Šeit esot jārunā par kompensācijām.

Sabiedrisko transporta pakalpojumu sniedzēju gada apgrozījums
esot 200 miljoni latu, un šajā nozarē strādājot 11 000 darbinieku.
54 miljonus latu gadā pārvadātāji samaksājot nodokļos valsts
budžetā.

Kā ziņots, Autotransporta direkcija (ATD) pašvaldībām un
satiksmes ministram sūtītajā vēstulē norādījusi, ka jau patlaban,
2011. gadā, sabiedriskajam transportam nepietiek 3,6 miljonu latu.
Ja atbalstu samazina vēl par trīs miljoniem latu, tad pilnībā tiek
paralizēta sabiedriskā transporta sistēma. Proti, cilvēki nevarēs
nokļūt darba vietā, izglītības un ārstniecības iestādēs. ATD
aprēķinājusi – būs jāslēdz visa dīzeļvilcienu kustība Latvijā,
izņemot maršrutu Rīga-Sigulda un divas reizes dienā uz Lugažiem,
bet elektrovilcienu reisu skaits samazināsies par 2%. Tas slikti
ietekmēs arī kravu pārvadājumu un tranzīta nozari kopumā, jo kravu
pārvadātājiem tiks palielinātas dzelzceļa infrastruktūras maksas,
kas novedīs pie kravu pārvadājumu tarifu pieauguma un pārvadājumu
apjoma samazinājuma.

ATD savos secinājumos satiksmes ministram norāda – no autoostu
likvidēšanas var ietaupīt 200 000 latu, tomēr šāda rīcība var radīt
haosu pasažieru apkalpošanā. Ja cels biļešu cenu, tad valstij būs
lielāki izdevumi, jo tai ir jākompensē zaudējumi pārvadājumu
firmām.

Direkcija arī secina, ka iespējams pārskatīt braukšanas atlaides
sociāli mazāk aizsargātu pasažieru kategorijām, tomēr tad netiks
ievērotas starptautiskās normas par invalīdu integrēšanu sabiedrībā
un pieejamas vides nodrošināšanu.

Sīkāk skaidrojot sekas, ATD norāda – jau agrāk veiktais
samazinājums nozīmē, ka šogad starppilsētu nozīmes maršrutos būs
jāslēdz apmēram 235 reisi, bet reģionālajos vietējās nozīmes
maršrutos 570 reisi. Reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutu
tīklā tiks nodrošināts pilsētu un galvaspilsētas savienojums ar
sabiedrisko transportu četras līdz sešas reizes dienā, bet citu
pilsētu savienojums ar galvaspilsētu divas līdz četras reizes
dienā. Transports starp novadu pilsētām tiks nodrošināts tikai pa
vienai reizei dienā katrā virzienā.

LETA