6.5 °C, 3.7 m/s, 63.7 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāPar braukšanu bez OCTA polises autovadītāju var sodīt daudzkārtīgi
Par braukšanu bez OCTA polises autovadītāju var sodīt daudzkārtīgi
01/03/2011

No pagājušā gada rudens uz autoceļiem izvietotie fotoradari fiksē arī transportlīdzekļus, kas ceļu satiksmē piedalās bez OCTA un derīgas tehniskās apskates, taču daļa iedzīvotāju nav informēta, ka vienas dienas laikā autovadītājs par braukšanu bez OCTA var tikt sodīts pat vairākkārt, ja viņa pārkāpums tiks fiksēts fotoradarā.

No pagājušā gada rudens uz autoceļiem izvietotie
fotoradari fiksē arī transportlīdzekļus, kas ceļu satiksmē piedalās
bez OCTA un derīgas tehniskās apskates, taču daļa iedzīvotāju nav
informēta, ka vienas dienas laikā autovadītājs par braukšanu bez
OCTA var tikt sodīts pat vairākkārt, ja viņa pārkāpums tiks fiksēts
fotoradarā.

Tā biznesa portālam «Nozare.lv» atzina Latvijas
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris
Stengrevics.

Viņš arī norāda, ka nereti atklājas, ka cilvēki nav bijuši
informēti par to, ka fotoradari tagad fiksē ne tikai ātruma
pārkāpējus, bet arī tos autovadītājus, kuri brauc bez OCTA
polises.

«Turklāt sabiedrībā valda mīts, ka par vienu pārkāpumu var sodīt
tikai vienu reizi dienā, kaut mums ir bijuši gadījumi, kad cilvēki
vienas dienas laikā saņem piecus administratīvā pārkāpuma
protokolus. Rezultātā cilvēki ir neizpratnē un nepatīkami
pārsteigti, tomēr sodu nākas maksāt par katru šādu gadījumu,»
norāda Stengrevics.

Patlaban Satiksmes uzraudzības biroja rīcībā ir četri
pārvietojamie fotoradari, kas fiksē transportlīdzekļa ātrumu bez tā
apstādināšanas. Valsts policijas Galvenās kārtības policijas
pārvaldes Prevencijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības biroja
priekšnieka vietnieks Andris Locs uzskata, ka no administratīvo
resursu aspekta fotoradari ir efektīvs instruments, kā nodrošināt
ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas kontroli.

«Fotoradari izslēdz subjektivitāti un arīdzan cilvēcisko
aspektu. Nākotnē, palielinot fotoradaru skaitu, prognozējam vēl
efektīvāk cīnīties ar vieglprātīgiem autovadītājiem. Pašlaik daudzi
autovadītāji paļaujas uz aklu laimi, uzskatot, ka viņi nebūs tie,
kuri nokļūs nelaimē. Braukšana bez OCTA ir ļoti nopietns pārkāpums,
līdz ar to sods 60 latu apmērā ir adekvāts,» spriež Locs,
atgādinot, ka par braukšanu bez OCTA vienas dienas laikā
autovadītājs var tikt sodīts piecas, desmit un pat vairāk reizes,
ja šo pārkāpumu fiksēs fotoradars. Līdz ar ko kopējā summa, ko var
samaksāt par vienas dienas braukšanu bez OCTA, var būt vairāki
simti latu.

Stengrevics atgādina, ka OCTA likums tika ieviests ar mērķi
aizsargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu
intereses. Iegādājoties OCTA polisi, transportlīdzekļa īpašnieks
apdrošina savu civiltiesisko atbildību un apdrošinātājs atlīdzina
viņa nodarītos zaudējumus citai personai vai tās īpašumam, ja tie
būs radušies ceļu satiksmes negadījuma rezultātā. Tomēr, ja
transportlīdzekļa īpašnieks nav iegādājies OCTA polisi un ir
izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, visus izdevumus jāsedz
vainīgajam transporta līdzekļa vadītājam vai īpašniekam.

Prakse liecinot, ka bieži bez OCTA polisēm brauc bezatbildīgi
autovadītāji, kuriem ir ieradums lietot alkoholu un reibumā sēsties
pie stūres, kā arī agresīva tipa autovadītāji, stāsta Stengrevics,
norādot, ka šie autovadītāji neapzinās ceļu satiksmes negadījuma
sekas.

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
rīcībā esošo informāciju apmēram 3% transportlīdzekļu piedalās ceļu
satiksmē bez OCTA polises.

Neraugoties uz iepriekš veiktajām informatīvajām kampaņām, arī
turpmāk tiek plānots skaidrojošais darbs par OCTA polises
nepieciešamību, kā arī tiek plānoti pastiprināti policijas reidi,
kuros fokusa punkts būs OCTA polišu pārbaude.

LETA