Pēdējos gadus vienīgais uzņēmums, kas piesakās pašvaldības konkursā par ielu uzturēšanu pilsētā, ir SIA «Kulk», un tas arī saņem lielākos iedzīvotāju pārmetumus par nekvalitatīvi aizlāpītām bedrēm, nenogreiderētam ielām, nenošķūrētu sniegu… Taču SIA «Kulk» valdes priekšsēdētājs Gunārs Bubulis ir pārliecināts – ja strādātu cits uzņēmums, darbu kvalitāte nevarētu būt labāka.
Kristīne Langenfelde Pēdējos gadus vienīgais uzņēmums, kas piesakās pašvaldības konkursā par ielu uzturēšanu pilsētā, ir SIA «Kulk», un tas arī saņem lielākos iedzīvotāju pārmetumus par nekvalitatīvi aizlāpītām bedrēm, nenogreiderētam ielām, nenošķūrētu sniegu… Taču SIA «Kulk» valdes priekšsēdētājs Gunārs Bubulis ir pārliecināts – ja strādātu cits uzņēmums, darbu kvalitāte nevarētu būt labāka.
«Jelgavas Vēstnesis» jau pagājušajā nedēļā rakstīja par šogad paredzētajiem ielu rekonstrukcijas un uzturēšanas darbiem, kam kopumā šogad atvēlēti gandrīz septiņi miljoni latu. Pēc publikācijas laikraksts saņēma vairākus iedzīvotāju jautājumus, kas pārsvarā saistīti ar ielu uzturēšanu. Jautājumus apkopojām un uz sarunu aicinājām SIA «Kulk» valdes priekšsēdētāju G.Bubuli.
Jūs sakāt, ka cita uzņēmuma darba kvalitāte nevarētu būt labāka. No kurienes tāda pārliecība?
Nav svarīgi, vai darbus veic Jānis vai Pēteris, pasūtītāja prasības jāizpilda kā vienam, tā otram. Un šie standarti, kas mums jāievēro, ir ļoti augsti. Tāpēc neviens uzņēmums nav ieinteresēts strādāt slikti, jo skaidrs, ka paviršu darbu nepieņems, tas būs jāpārstrādā. Protams, iedzīvotājs jau varbūt to arī neizprot un brīdī, kad kaut kur gadījies misēklis, uzreiz uzdod jautājumu: cik tad atkal pašvaldībai vajadzēs ieguldīt naudu, lai firmas neizdarības novērstu? Pašvaldība neiegulda neko! Ja izpildītāja dēļ darbā ir brāķis, visus izdevums sedz uzņēmums. Tātad padomājiet, kāda uzņēmumam jēga darbu paveikt slikti un pēc tam par savu naudu pārtaisīt?! Labi, bet ir jau arī citas lietas, kas varbūt paslīd garām. Proti, jelgavnieki esot manījuši, ka uzņēmums iepērk asfaltu bedrīšu lāpīšanai, bet rezultātā bedrītēs nav ne smakas no tā – tās aizpildot ar šķembām un piķi. Tā teikt, uzņēmums nelegāli piepelnās.
Runāt jau var daudz. Bet patiesība ir tāda, ka bedrīšu lāpīšanai ir vairākas metodes, piemēram, ar asfaltu vai ar granīta šķembām un emulsiju. Profesionāli pat granīta šķembas ir labāks materiāls, jo tās ir vairākas reizes izturīgākas par parasto asfaltu. Saprotu, ka cilvēks, kurš nav profesionālis, redzot kaut ko tādu, nodomā – kārtējā mahinācija, bet patiesība ir pavisam cita.
Pieļauju, ka vēl vienkāršam cilvēkam varētu šķist nesaprotami, kāpēc, bedri aizlāpot, tai pa virsu uzber kaudzīti sīkšķembu, kas tāpat tūlīt tiek iznēsātas un pēc brīža jau sakrājas ielas malā. Redziet, ja, lāpot bedrītes, mēs varētu pilnībā slēgt satiksmi konkrētā ielā, tad tas nebūtu nepieciešams, bet, tā kā tas nav reāli, tad šīs sīkšķembas pilda tādu kā miltu funkciju mīklai – mēs, gatavojot mīklu, taču tai pa virsu vēl uzberam miltus, lai nelīp pie rokām. Un šajā gadījumā ir līdzīgi – lai ielāpu uzreiz neizbojā, tiek izmantotas šķembas. Protams, tad, kad tās iznēsātas gar ielu malām, mēs tās savācam.
Un kā ar to bedrīšu lāpīšanu ziemā?
Jā, jā, man jau arī saka: ko tie tavi veči tur dara?! Protams, bedrīšu lāpīšana ziemā nav tik efektīva, taču, ja tas netiks darīts, tad pavasari mēs sagaidīsim ar vēl briesmīgākām ielām. Kāpēc rodas bedres? Tāpēc, ka ielai tāpat kā jebkurai citai lietai ir savs kalpošanas laiks, Jelgavā vairumam ielu šis laiks jau sen kā beidzies. Saprotiet taču, ka Jelgavā nav ielu – es te strādāju jau kopš septiņdesmitajiem gadiem un zinu, kā padomju laikos būvēja ielas. Tolaik kapitālie remonti notika pēc stingra plāna. Jā, virskārtas atjaunošanai vēl, bet kapitālajiem remontiem vienkārši nebija materiālu – tas taču bija deficīts, tāpēc arī tas, ko mēs tagad saprotam ar vārdu «rekonstrukcija», nenotika. Tāpēc arī Jelgavas ielas pat definīcijai «iela» nebija ne tuvu. Iela jau nav tikai asfalts – galvenais ir ielas pamats, bet Jelgavā to pamatu neviens ilgus gadus nav būvējis, un, ja ielai nav pamata, tad nevar gribēt, ka uz tās turēsies jaunuzklāts asfalts. Tāpēc par ielu būvniecību var sākt runāt tikai pēdējos astoņos gados, kad patiesi ielas tiek rekonstruētas atbilstoši visiem standartiem. Pārējās nosaukt par ielām nav iespējams.
Bet šādi lāpot un lāpot jau sen kādu ielu varēja noasfaltēt!
Un Jelgava to jau sāk darīt. Protams, naudas ir tik, cik tās ir, bet paskatieties, kā pagājušajā gadā tapa jauns asfalts Kalnciema ceļā un Tērvetes ielā – jā, tā nav rekonstrukcija, tikai bedrīšu lāpīšana aizstāta ar jaunu asfalta virskārtu, kas kalpos gadus trīs, piecus, bet efektu cilvēks uzreiz pamana. Protams, tas ir dārgāk nekā lāpīt bedrītes, pilsēta nevar atļauties to īstenot uzreiz visās ielās, taču tas noteikti jāturpina arī šogad. Un saprotu, ka tas arī notiek – šogad, rekonstruējot Dobeles šosejas posmu un ielas ap Zemgales Olimpisko centru, vēl pirms tam jauna asfalta virskārta tiks uzklāta apbraucamo ceļu ielām. Un tas nozīmē, ka, piemēram, Aspazijas, Asteru, Strazdu, Aviācijas un citās ielās un to posmos līdz ar jaunuzklāto segumu braukšana jau kļūs daudz patīkamāka. Tāpat «Pilsētsaimniecība» pēc šāda principa paredz sakārtot vēl vairākus ielu posmus, piemēram, Sudrabu Edžus, Salnas, Ausekļa, Svētes, K.Barona, un tas ir apsveicami.
Bet arī par asfalta klāšanu dzird ne tādus vien nostāstus – proti, «Kulk» no «Igates» asfaltu iepērk par vienu cenu, bet atskaitēs pašvaldībai norādot citu, jau daudz augstāku. Atkal esot iespēja piepelnīties!
Ziniet, kas veido cenu? Par vienu summu mēs to nopērkam no «Igates», bet mums tā ir jāpiegādā vajadzīgajā vietā, un, protams, šīs izmaksas pieaug, bet tikai par loģistikas daļu, vairāk nu nekādi. Tur jau jābūt muļķim, liekot virsū kaut kādu neloģisku uzcenojumu, lai piepelnītos. Tas ir pilnīgi izslēgts. Saprotiet, ceļu būvē valda ārkārtīgi sīva konkurence un šāds uzņēmējs, kas mākslīgi sadārdzina pakalpojuma cenu, pēc tam nevienā konkursā neuzvarēs. Tā jau būtu pašnāvība! Labi, mēs tā vienā konkursā pāris tūkstošu nopelnītu, bet jau nākamajā mūs vienkārši izmestu no tirgus. Tur nav loģikas. Gluži pretēji – mēs nemitīgi rēķinām, kur asfaltu iepirkt lētāk, un pagājušajā gadā, kad «Igate» vairākas reizes paaugstināja cenu savam asfaltam, mēs jau kalkulējām, vai lētāk to nav iegādāties Rīgā. No vienas puses, tur piedāvāja lētāku cenu, bet, no otras, – ja mums jāskatās, kā to nogādāsim Jelgavā, jāsaprot, ka ceļa izmaksas noteikti būs augstākas nekā pērkot asfaltu mūsu pilsētā. Tāpēc pagaidām palikām pie «Igates».
Šogad, no vienas puses, pakalpojumi kļūst lētāki, jo krītas pieprasījums, no otras puses, ir sadaļas, kur izmaksas aug. Jau pagājušajā gadā varējām vērot, ka pašvaldībai izdevās virkni konkursu noslēgt par lētāku cenu nekā sākotnēji bija plānots, tā ietaupot līdzekļus, ko pēc tam varēja ieguldīt citu ielu sakārtošanā. Piemēram, jau pieminētā Tērvetes iela un Kalnciema ceļš, kam asfalta virskārtu uzlēja par ietaupīto naudu no Rīgas ielas rekonstrukcijas. Kā tad šogad būs ar jūsu pakalpojumiem?
Mēs saprotam, ka pašvaldībai naudas kļūst mazāk, tāpēc esam spiesti meklēt risinājumus, lai arī mūsu pakalpojums nekļūtu dārgāks, tieši pretēji – cena saruktu. Lai to sasniegtu, šobrīd uzņēmumā darām to pašu, ko dara valsts un pašvaldības, – samazinām visus iespējamos izdevumus. Protams, tas ir ļoti sāpīgi, bet algas saviem darbiniekiem esam pamatīgi «apgriezuši». Vēl pagājušā gada sākumā noteicējs bieži vien bija darbinieks – profesionāļu savā jomā trūka; ja gribēji labu strādnieku, noteikumus varēja diktēt viņš. Tagad situācija ir pavisam cita – aug bezdarbs, algas sarūk, darba ņēmējs noteikumus vairs nediktē, tagad drīzāk uzņēmējs var sākt izvēlēties labāko, apstākļu spiests, diktējot savus noteikumus. Protams, optimizējam arī darba procesu, tāpat degviela kļuvusi lētāka, un tas viss kopā ļaus mums pazemināt darba izmaksas. Taču tajā pašā laikā kvalitāte noteikti nedrīkst ciest – tam mēs sekosim līdzi ļoti rūpīgi.