1.3 °C, 2.8 m/s, 88.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPar ātruma pārsniegšanu – lielāki sodi
Par ātruma pārsniegšanu – lielāki sodi
02/07/2015

Šodien, 2. jūlijā, stājas spēkā grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.8 pantā «Braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana», kas autovadītājiem nosaka daudz bargākus sodus par būtisku ātruma pārsniegšanu. Bet jāuzsver, ka atšķirībā no iepriekšējās redakcijas atsevišķi izdalīta minimāla ātruma pārsniegšana – ja atļautais braukšanas ātrums pārsniegts līdz 10 kilometriem stundā, autovadītājam izsaka tikai brīdinājumu. Taču jebkurš lielāks atļautā braukšanas ātruma pārsniegums no šodienas tiks sodīts bargāk – maksimālais sods var sasniegt 680 eiro un atņemtas tiesības uz vienu gadu.

www.jelgavasvestnesis.lv

Šodien, 2. jūlijā, stājas spēkā grozījumi
Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.8
pantā «Braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana», kas
autovadītājiem nosaka daudz bargākus sodus p
ar
būtisku ātruma pārsn
iegšanu. Bet jāuzsver, ka
atšķirībā no iepriekšējās redakcij
as
atseviš
ķi izdalīta minimāla ātruma pārsniegšana –
ja atļautais braukšan
as ātrums pārsniegts līdz 10
kilometriem stundā, autovadītājam izsaka tikai
brīdinājumu.
Taču jebkurš lielāks atļautā
braukšanas ātruma pārsniegums no šodienas tiks sodīts bargāk –
maksimālais sods var sasniegt 680 eiro un atņemtas tiesības uz
vienu gadu.

Nupat aizvadīto Līgo svētku statistika Zemgalē liecināja, ka
neviens autovadītājs nav pieķerts alkohola reibumā, taču
ātrumpārkāpēju mūsu novadā bija visvairāk, salīdzinot ar pārējo
Latviju. Arī ikdienā autovadītāju, kas pārsniedz atļauto braukšanas
ātrumu, ir daudz. Policijas statistika liecina, ka 2014. gadā
Jelgavā tika sastādīti 3318 administratīvā pārkāpuma protokoli par
atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, 2015. gadā – jau 1659
protokoli.

Diferencēti apskatot policijas statistikas datus, jāsecina, ka
visvairāk autovadītāju Jelgavā ātrumu pārsniedz līdz 20 kilometriem
stundā: pērn tādu bija 2396, šogad – 1183. Taču netrūkst arī
šoferu, kas atļauto ātrumu pārsniedz būtiski – tā pagājušajā gadā
no 21 līdz 30 kilometriem stundā atļauto ātrumu pārsniedza 726
autovadītāji, no 31 līdz 40 kilometriem stundā – 146 vadītāji, no
41 līdz 50 kilometriem stundā – 34 vadītāji, no 51 līdz 60
kilometriem stundā – astoņi vadītāji, arī tādi, kas atļauto
braukšanas ātrumu pārsniedza vairāk nekā par 60 kilometriem stundā,
bija astoņi.

 

Viedokļi par jaunajiem sodiem ir dažādi.

«Vēl vakar kāds pilsētai cauri brauca ar 120 kilometriem
stundā»

Aivars Putniņš, Jelgavas ceļu policijas
priekšnieks:

«Ja jau Saeima šādus grozījumus pieņēmusi, tad noteikti tas
darīts ar cerību, ka situācija mainīsies uz labu. Protams, grūti
prognozēt, kā bargākus sodus uztvers autovadītāji, to parādīs tikai
laiks. Ja godīgi, pēc pieredzes varu teikt, ka šoferi ļoti slikti
pārzina likumus. Visbiežāk tas ir apmēram tādā līmenī – ja pārkāpšu
ātrumu par 10 kilometriem stundā, man nekas īpašs nedraud, ja par
20 kilometriem stundā, tad neliels sodiņš būs. Bet precīzi to, kas
un kā, zina tikai retais šoferis. Vai soda lielums kaut ko maina?
Ikviens taču tāpat zina, ka pārkāpt noteikumus nav labi… Pagāja
apmēram pusotrs gads pēc tam, kad tika pieņemti bargie sodi par
braukšanu reibumā, dodot iespēju sodīt dzērājšoferus ar
administratīvo arestu, un šoferi pierada… Jā, sākumā šķita, ka tas
tiešām ir labs instruments, dzērājšoferu skaits būtiski saruka,
bija nepieņemama tā sajūta par iespējamo administratīvo arestu, bet
izrādījās, ka tas nav uz ilgu laiku.

Manuprāt, būtiskāk par soda apmēru šoferus baida soda
neizbēgamība. Kas notiek uz Rīgas šosejas pie Branku krustojuma?
Bija tādas avārijas, tik bīstama vieta, bet tagad uzlikts
fotoradars un šoferi pēkšņi brauc kā dievi – ātruma pārkāpumu
praktiski nav! Kāpēc? Tāpēc, ka viņi apzinās – ja pārkāpšu, sods
būs neizbēgams, bet citviet vēl ir izredzes, ka policijas nebūs,
nepieķers. Diemžēl pagaidām manā rīcībā nav informācijas par to, ka
tuvākajā laikā mūsu pusē paredzēts uzstādīt vēl kādu fotoradaru,
arī policijas rīcībā šobrīd nav pārvietojamā fotoradara.

Ja es teikšu, ka kopumā situācija uz ceļiem uzlabojas, nonākšu
pretrunā pats ar sevi – jāatzīst, ka ir periodi, kad statistika
liecina par pozitīvu tendenci, bet ir arī melnās svītras, kad pat
man nolaižas rokas. Vēl vakar policija pieķēra kādu šoferi, kurš
Jelgavai cauri brauca ar 120 kilometriem stundā atļauto 50
vietā!

Ne jau sodi vai policija ir tas, kas var mainīt braukšanas
kultūru uz Latvijas ceļiem – satiksmes organizācija un sabiedrības
domāšana ir tā, kas var novērst problēmas uz ceļiem. Grozījumi
likumā un bargāki sodi policijas darbu jau nemaina – nebūs tā, ka
šodien jau no paša rīta rīkosim reidus, lai kādu sodītu pēc jaunās
kārtības: strādāsim tā, kā strādājām, tikai uzliktais sods
pārkāpējam būs lielāks.»

 

«Skaties un brīnies, ko viņš tajā krustojumā
dara!»

Dainis Strautmanis, SIA «Jelgavas taksometru serviss»
taksists:

«Pats gan tiešām cenšos ievērot atļauto braukšanas ātrumu, bet
esmu tikai cilvēks – arī es esmu pārkāpis noteikumus, taču,
neskatoties uz to, uzskatu, ka bargāki sodi ir vajadzīgi. Var jau
steigties, bet saprāta robežās! Var jau braukt ar 160 kilometriem
stundā, bet tad vispirms mūsu valstī ir jāizbūvē ceļi, pa kuriem
var braukt ar tādu ātrumu. Iespējams, dažam labam pārkāpējam nav
lielas atšķirības, cik maksāt – 50 vai 200 eiro, tāpēc vēl
efektīvāk, manuprāt, ir tiesību noņemšana uz laiku par būtisku
ātruma pārsniegšanu.

Man šofera stāžs ir gadi 30, bet kopš 2001. gada strādāju par
taksistu. Jāatzīst, ka kopumā braukšanas kultūra uzlabojas. Ja
atceros, kas notika 90. gados, tad tagad tādus brīnumus reti var
redzēt. Es gribētu uzsvērt, ka policijai vairāk uzmanības vajadzētu
pievērst ne tikai skrējējiem, bet arī tiem, kas aizkavē satiksmes
plūsmu. Cik nav redzēts, ka pilsētā kāds tev pa priekšu čunčina ar
35 kilometriem stundā un vienlaikus lūpas krāso vai telefonu
baksta. Tas jau arī rada tās bīstamās situācija: ko dara
aizmugurējais? – sāk nervozēt, mētāties pa joslām, pārkāpt
noteikumus. Viss ir savstarpēji saistīts. Nenoliegšu, arī es mēdzu
pacelt telefonu, sēžot pie stūres, taču es neatbildu uz telefona
zvaniem brīdī, kad esmu krustojumā, nogriežos pa kreisi. Bet tādu
šoferu jau netrūkst – skaties un brīnies, ko viņš tajā krustojumā
dara! 

Taču kopumā es gribu uzteikt mūsu ceļu policistus – man pa šiem
gadiem nav nācies piedzīvot, ka viņu vienīgā vēlme būtu kādu bargi
sodīt. Cilvēki vienkārši dara savu darbu! Un es apzinos: ja esmu ko
pārkāpis, pašam vien par to būs jāatbild. Dažreiz grēkoju un jostu
neuzlieku – pats vainīgs! Bet ir jau tā, ka visu dienu iekšā un ārā
no mašīnas jākāpj… Bet nu es jau arī skatos – ja klients jāved pa
Lielo ielu, tad diezin vai tur policija stāvēs un par to jostu
sodīs, taču, ja būs jānogriežas pie CSDD, tad varbūtība ir daudz
lielāka, tāpēc jostu uzlieku.

Vēl viena nianse, kas, manuprāt, pilsētā var vedināt uz
noteikumu pārkāpšanu, ir lielais luksoforu skaits. Es saprotu, ka
grib, kā labāk un smukāk, bet visa pasaule sen jau brauc pa apļiem,
bet mēs – pa luksoforiem. Un kas notiek – es pie viena stāvu, pie
otra sarkanais, pie trešā, bet pie ceturtā es vairs negribu gaidīt…
Tā jau arī tās situācijas rodas. Bet aplis ir nepārtraukta kustība,
kas ļautu no tā izvairīties. Ja esmu visu dienu braukājis pa
pilsētu, nobraucot 70 kilometrus, un dienas beigās paskatos, ka
mans vidējais ātrums ir 20 kilometri stundā, tad…»

 

«Ar laiku ātruma izjūta zūd»

Raimonds Seleckis, SIA «Jelgavas autobusu parks» 2014.
gada labākais šoferis:

«Bargāki sodi ir vajadzīgi. Ko rāda policijas statistika? –
avārijas, cilvēki sitas nost, un tas viss visbiežāk ir tieši ātruma
dēļ. Ja godīgi, tad pats pat neatceros, kad esmu sodīts par ātruma
pārsniegšanu – mana 27 gadu šofera stāža laikā tas ir gan bijis,
bet pēdējā reize tiešām bija ļoti sen, jo uzskatu sevi par apzinīgu
autovadītāju.

Visbiežāk tiem, kuri ātrumu pārsniedz, tas vienkārši ir
braukšanas stils, viņu ikdiena. Gribas ticēt, ka kādu laiku bargie
sodi atturēs vismaz no būtiskas ātruma pārsniegšanas, bet, kā mēs
zinām, ar laiku ātruma izjūta zūd un piesardzība arī.

Taču pēc savas pieredzes varu teikt, ka kopumā braukšanas
kultūra uz ceļiem pamazām, bet uzlabojas. Es pat kā autobusa
šoferis nevarētu teikt, ka bieži jūtu agresīvu braukšanu uz ielām –
tad jau drīzāk velobraucēji mēdz būt pārdrošāki un pārgalvīgāki par
autovadītājiem.»

 

Foto: no JV un A.Tomašūna arhīva