14.6 °C, 1.3 m/s, 83.8 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaPagarinātās dienas grupa, Mājasdarbu pildīšanas skola vai privātskolotājs?
Pagarinātās dienas grupa, Mājasdarbu pildīšanas skola vai privātskolotājs?
08/10/2011

Kaut arī Mājasdarbu pildīšanas skola strādā tikai dažas nedēļas, jau šobrīd viedokļi par jauno iespēju atšķiras. Daļa pedagogu uzskata, ka gandrīz to pašu skolas jau piedāvā pagarinātās dienas grupās, turklāt bez maksas. Daļa spriež, ka šajā skolā pēcstundu mācībām būs labāka kvalitāte, jo darbs notiek individuāli, kā arī šī ir alternatīva privātskolotājam, kurš izmaksās vēl dārgāk. Pedagogi ir vienisprātis, ka šī skola īpaši noderētu skolēniem no 5. klases un vecākiem, kad vairs nav pagarinātās dienas grupas, bet ģimene nevar pievērst tik daudz uzmanības skološanai. Savukārt vecāki spriež, ka ideja ir laba un izvērtējama, īpaši padziļinātās priekšmetu stundas, lai pašiem nebūtu jāmeklē privātskolotājs.    

Ritma Gaidamoviča

Kaut arī Mājasdarbu pildīšanas skola strādā tikai dažas
nedēļas, jau šobrīd viedokļi par jauno iespēju atšķiras. Daļa
pedagogu uzskata, ka gandrīz to pašu skolas jau piedāvā pagarinātās
dienas grupās, turklāt bez maksas. Daļa spriež, ka šajā skolā
pēcstundu mācībām būs labāka kvalitāte, jo darbs notiek
individuāli, kā arī šī ir alternatīva privātskolotājam, kurš
izmaksās vēl dārgāk. Pedagogi ir vienisprātis, ka šī skola īpaši
noderētu skolēniem no 5. klases un vecākiem, kad vairs nav
pagarinātās dienas grupas, bet ģimene nevar pievērst tik daudz
uzmanības skološanai. Savukārt vecāki spriež, ka ideja ir laba un
izvērtējama, īpaši padziļinātās priekšmetu stundas, lai pašiem
nebūtu jāmeklē
privātskolotājs.    

Mājasdarbu pildīšanas skolā, kas īrē telpas 4. pamatskolā, bērni
par maksu pēc stundām var izpildīt mājasdarbus, papildus mācīties
kādu priekšmetu padziļināti, bet tiem, kuriem pavisam grūti
mācībās, ir iespēja skoloties pie privātskolotāja. Šobrīd te pēc
stundām no pulksten 13 līdz 16.30 mācās 13 Jelgavas 4. pamatskolas
skolēni no 1. līdz 6. klasei. Plānots, ka jau drīzumā šādu iespēju
varētu piedāvāt arī citās pilsētas skolās. Šo filiāli Jelgavā
koordinē 4. pamatskolas skolotāja Sanita Laganovska. «Redzot reālo
situāciju, kad atsevišķās skolās visiem bērniem pat nepietiek
vietas pagarinātās dienas grupās, bet pamatskolas un vidusskolas
bērniem šādas iespējas nav vispār, secinājām, ka ir jānāk pretī
vecākiem, kuri nevar bērniem palīdzēt mācībās. Vecāki līdz vakaram
strādā, mājās ir vēlu – ne vairs viņiem ir spēks palīdzēt bērnam,
ne bērnam vairs gribas mācīties. Tāpēc arī radās šāds jauns
piedāvājums,» skolas izveidi pamato S.Laganovska. Viņa kopā ar
kolēģēm pirms diviem gadiem, kad valstij nepietika līdzekļu
pagarinātās dienas grupu nodrošināšanai skolās, kā pašnodarbinātās
personas jau piedāvāja pagarinātās dienas grupu līdz pulksten 18,
par ko vecāki maksāja 30 latus mēnesī. «Strādājot ar 30 bērnu
grupu, sapratu, ka varu skolēniem atprasīt mājas darbus, iemācīt
reizrēķinu, taču nav laika ar katru bērnu strādāt individuāli, jo
ne jau visiem viss izdodas ar pirmo reizi. Vajadzīga individuāla
pieeja, atšķirīgas metodes, lai bērns saprastu uzdevumu, kādam
jāpaskaidro vairākas reizes, taču tam laika nepietika,» stāsta
S.Laganovska. Bet šīs skolas viens no uzdevumiem ir strādāt ar
bērnu individuāli, piemeklējot katram atbilstošākās mācību metodes,
lai viņš visu saprastu un iemācītos pareizi mācīties.

Bažījas par vecāku maksātspēju
Pilsētas skolu pagarinātās dienas grupu skolotāji apstiprina:
individuālam darbam laika tiešām nepietiek. Divās stundās, kas
vidēji tiek atvēlēts mācībām, var tikai pārbaudīt mājasdarbus,
paskaidrot uzdevumus, bet pārējā laikā bērniem jānodrošina atpūta.
«Pieņemu, ka Mājasdarbu pildīšanas skolā ir vieglāk mācīties, jo
darbs notiek mazākā grupā un uzmanība vērsta tieši uz mācībām. Taču
pie mums ir troksnis, jo, kamēr daļa bērnu mācās, citi spēlējas,
zīmē. Līdz ar to ir grūti koncentrēties. Tieši tāpēc ir bērni, kuri
no grupas šī iemesla dēļ atteikušies. Tagad ir alternatīva, ja
vecāki paši nevar palīdzēt mācībās,» spriež 4. pamatskolas
skolotāja Anda Klovāne. Tiesa, liela daļa tomēr uz jauno iespēju
skatās skeptiski, galvenokārt – vecāku maksātspējas dēļ. 4.
vidusskolas mācību pārzine Ārija Puriņa atzīst: «Pieredze rāda –
tiklīdz kaut kas ir par maksu, vecāki cenšas tikt galā paši. To
pierāda laiks, kad pagarinātās dienas grupas bija ar vecāku
līdzfinansējumu.»

Katram bērnam individuāla pieeja
S.Laganovska atzīst, ka bieži problēmas mācībās rodas nevis tāpēc,
ka skolēns kaut ko nemācētu, bet tāpēc, ka viņš vispār nav sapratis
uzdevumu, bet blakus nav pieaugušais, kurš var to paskaidrot. «Viņš
atver darba burtnīcu, izlasa uzdevumu, nesaprot, taču patiesībā
nezina to, ka pirms pildīšanas šī viela pašam jāapgūst no grāmatas.
Līdz ar to rodas situācija: «Es neko nesaprotu! Man mācīties
nepatīk!» Mūsu uzdevums ir bērnam iemācīt, kā pareizi mācīties, un
mainīt viņa viedokli par mācībām, skolu,» skaidro S.Laganovska.
Viņa uzsver, ka viena mācīšanas metode neder visiem, tāpēc šajā
skolā skolotājs katram bērnam piemeklē individuālu pieeju.
«Piemēram, nesen 2. klases skolniece divas dienas mājās mācījās
dzejoli, bet nevarēja iemācīties. Mēs Mājasdarbu pildīšanas skolā
dzejoli uzzīmējām, un bērns to iemācījās desmit minūšu laikā. Tā ir
individuāla pieeja,» piemēru min S.Laganovska.

Mācības pēc trim variantiem
Mājasdarbu pildīšanas skolā tiek piedāvātas trīs atbalsta
programmas, un katrs vecāks var izvēlēties savam bērnam
piemērotāko. Pirmais variants – bērns šeit nāk un izpilda
mājasdarbus, uzdod neskaidros jautājumus, skolotāja viņam palīdz,
visu pārbauda un, ja nepieciešams, iedod papildu uzdevumus. Šāds
pakalpojums maksā 19 latus mēnesī. Otrais variants – bērns nāk uz
Mājasdarbu pildīšanas skolu kādu priekšmetu mācīties padziļināti,
piemēram, pirmdienās pusotru stundu matemātiku, otrdienās latviešu
valodu, trešdienās angļu valodu, vai arī nāk šeit nostiprināt
stundā gūtās zināšanas, jo ne jau visi vienlīdz ātri uztver mācību
vielu. Šis variants maksā 22 latus mēnesī. «Šī ir iespēja
izvairīties no nesekmības un vasaras darbiem,» spriež skolotāja.
Bet trešajā variantā tiek piedāvātas privātstundas bērniem, kuri
nevar strādāt grupā līdz desmit bērniem un mācībās daudz jāpalīdz.
Šis pakalpojums maksā 70 latus mēnesī, un šobrīd to izvēlējusies
viena ģimene. Iespējams arī kombinēt pirmo un otro variantu, kas
maksā 36,90 latus.

Kāpēc papildnodarbības par maksu, ja ir bezmaksas
konsultācijas?

Pedagogi un vecāki atzinīgāk novērtē iespēju mācīties kādu
priekšmetu padziļināti. Ir vecāki, kuri, lai uzlabotu bērna
rezultātus, piemēram, angļu valodā, meklē privātskolotāju, taču tas
ir dārgi, jo lētākā nodarbība stundas garumā maksā apmēram četrus
latus. «Dēlam grūti iet latviešu valodā. Domājām par
privātskolotāju, taču tas ir dārgi, turklāt pašai jāizvadā, bet es
to nevaru, jo esmu darbā. Izvēlējāmies Mājasdarbu pildīšanas skolu,
kurā viņš padziļināti mācās ne tikai latviešu, bet arī angļu valodu
un matemātiku. Pērn par angļu valodu maksājām desmit latus mēnesī,
taču tagad par 22 latiem ir visi šie priekšmeti un palīdzība arī
citos. Tas nav dārgi, ja redzi, ka ir rezultāts,» tā Modra mamma
Laima Eihmane, kuras dēls apmeklē Mājasdarbu pildīšanas skolu, lai
padziļināti mācītos atsevišķus priekšmetus, bet mājasdarbus pilda
bezmaksas pagarinātās dienas grupā. 4. vidusskolas 3. klases
skolnieces Alises mamma Ilze Ģibiete nenoliedz, ka tas viņu ģimenei
varētu būt aktuāli. «Mēs ar vīru esam mācījušies vācu valodu, vīrs
nedaudz arī angļu. Šobrīd Alisei vēl varam palīdzēt angļu valodā,
taču pēc laika būs grūtības. Tāpēc pieļauju, ka šāda skola un angļu
valodas papildu nodarbības nenāktu par ļaunu,» tā I.Ģibiete.
Skolotāji piebilst, ka Mājasdarbu pildīšanas skola ir labs
variants, ja bērns slimojis, nav paspējis apgūt kādu vielu, jo tad
to var izdarīt pie šiem pedagogiem.

Tiesa, skolu direktoriem gan ir cits viedoklis – kāpēc
padziļināti kādu priekšmetu mācīties par maksu, ja katrā skolā ir
valsts apmaksātas konsultācijas. «Ja bērns nav sapratis kādu vielu,
nokavējis stundu, kad tika rakstīts kontroldarbs, viņš iet uz
konsultācijām un visu noskaidro,» spriež 5. vidusskolas direktore
Natela Seļiščeva. Taču ne visiem patīk strādāt grupā. Ir bērni,
kuriem vajag parunāt ar skolotāju aci pret aci, taču konsultācijā
sēž vēl 20 bērni.

Skolēns rod pārliecību, ka viņš var visu
Jāpiebilst, ka Mājasdarbu pildīšanas skolas priekšrocība ir tā, ka
tajā var mācīties ne tikai skolēni līdz 4., bet pat līdz 12.
klasei. S.Laganovska gan piebilst, ka šobrīd skolā mācās bērni līdz
4. klasei. «Mūsuprāt, interese no 6., 9. un 12. klašu skolēniem
parādīsies otrajā pusgadā, kad būs jākārto valsts pārbaudes darbi.
Iespējams, tad viņiem vajadzēs papildu nodarbības,» stāsta viņa.
Lielākais ieguvums, mācoties šajā skolā, pēc S.Laganovskas domām,
ir pārliecība, ka skolēns var izdarīt visu, jo skolotājs ar bērnu
strādās tik ilgi, līdz viņš sapratīs vielu. Līdz ar to bērnam nav
jāiet uz skolu ar bailēm, ka nav izpildījis uzdoto, no kā rodas
nepatika pret skolu. «Ir bērni, kuriem nav kontakta ar attiecīgā
mācību priekšmeta skolotāju, viņam vajag, lai paskaidro cits
pedagogs. Tāpēc šī ir iespēja, kā to nodrošināt,» uzskata
S.Laganovska.

Noderētu pamatskolas klasēm
«Ir daļa 5. – 8. klašu skolēnu, kuri regulāri nav izpildījuši mājas
darbus. Bērns aiziet mājās, neko nedara, vecāki pārnāk vēlu,
nepārbauda uzdoto, un rezultātā bērns ir nesekmīgs,» skaidro 2.
pamatskolas skolotāja Jeļena Sevčenko. Tieši tāpēc Mājasdarbu
pildīšanas skola būtu noderīga pamatskolēniem, kas noteikti
disciplinētu, ja vecākiem nav laika. Tāpat pedagogi nenoliedz, ka
ne jau ar katru audzēkni ir raksturu saderība, ne katram der viena
skaidrošanas metode, tāpēc varbūt ir vajadzīgs pamainīt
pedagogu.

Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza spriež, ka
Mājasdarbu pildīšanas skola ir jauna iespēja, un viņa rosina
vecākus, sadarbojoties ar skolotāju, izvērtēt, kas bērnam būtu
labāk. «Ja jūt, ka skolēnam ir problēmas kādas tēmas apguvē, ir
jārunā ar skolotājiem, jāizvērtē, vai pietiek ar skolas piedāvāto
bezmaksas konsultāciju vai vajadzīgas papildu nodarbības. Nav
noslēpums, ka vecāki algo privātskolotājus, arī mēs saņemam zvanus
no vecākiem ar jautājumu: «Ko iesakāt jūs?» Šobrīd mums ir iespēja
runāt arī par Mājasdarbu pildīšanas skolu,» tā G.Auza.

Foto: Ivars Veiliņš