Šodien 18 piektās un sestās klases skolēni piedalījās Jelgavas pilsētas skolēnu 23. mājturības un tehnoloģiju olimpiādē. Lai gan olimpiādē piedalās tikai šajā mācību priekšmetā labākie, gadiem ejot, skolēnu prasmes darbmācības jomā diemžēl iet zudumā, novērojis olimpiādes uzdevuma izstrādātājs un žūrijas komisijas pārstāvis Jānis Stankevičs.
Olimpiādes dalībniekiem četru stundu laikā bija jāveic praktisks darbs koka tehnoloģijās – jāizveido zīmuļu kārbiņa. J.Stankevičs stāsta, ka ideja par zīmuļu kārbiņu aizgūta Itālijā. Bijušas arī citas idejas, bet šī šķitusi olimpiādei vispiemērotākā. Daļa koka priekšmeta veidošanai nepieciešamo detaļu skolēniem tika iedotas jau gatavas, bet daļa, demonstrējot savas prasmes, bija jāizveido pašiem. Lai gan olimpiādes uzdevumā jau bija norādīta darba veikšanas kārtība, liela daļa skolēnu tomēr uzdevumu veica pa savam, darbā pieļaujot, pēc J.Stankeviča novērojumiem, daudz būtisku kļūdu. Viņš stāsta, ka visi olimpiādes uzdevuma veikšanai nepieciešamie materiāli un darbarīki bija nodrošināti, tomēr tie bieži tika pielietoti nepareizi. Piemēram, olimpiādē skolēniem bija jāparāda iemaņas ar figūrzāģi, ar ko daļa nemaz neprotot apieties. J.Stankevičs atzina, ka mūsdienās aizvien retāk darbmācības nodarbībās zēniem acīs ir manāma «uguntiņa». Daļai vēlme apgūt mācību priekšmetu noplok, jau saskaroties ar pirmajām grūtībām un saprotot, ka nav nemaz tik viegli, cik sākumā šķiet.
Jelgavas 4. sākumskolas 6. klases audzēknis Marks Matvejevs darbmācību skolā apgūst vien otro gadu, bet ar to ir gana, lai jaunietis apsvērtu nākotnē kļūt par galdnieku. Viņš stāsta, ka darbmācības priekšmets viņam ir mīļākais un viņa darbus skolotājs lielākoties novērtē ar desmitnieku. Vislielākais un pašam vistīkamākais darbs, ko šajā mācību priekšmetā viņš ir uztaisījis, ir augļu trauks, kas darināts no koka un savu funkciju mājās veic ļoti labi. Tomēr neko līdzīgu olimpiādē uzdotajam iepriekš viņš nebija veidojis, tādēļ uzdevums viņam šķita diezgan grūts, bet paveicams pat ātrāk par tā izpildei atvēlēto laiku.
Darbmācība ir arī Tehnoloģiju vidusskolas 6. klases skolnieka Ērika Miķelsona iecienītākais mācību priekšmets, kas ir kļuvis arī par viņa hobiju. Viņš stāsta, ka labprāt savus mīļos iepriecina ar paša veidotām dāvanām, piemēram, krustmātei dzimšanas dienā jaunietis uzdāvināja kokā izgrebtu glezniņu ar horoskopa zīmi. Jaunietis atzina, ka olimpiādes uzdevums ir samērā viegls, tomēr bijis uztraukums par to, vai netiks pieļauta kāda kļūda, Kopumā par savām prasmēm Ē.Miķelsons ir pārliecināts.
Savus mīļos ar paša gatavotām dāvanām aplaimo arī Aleks Jermacāns, kurš mācās 3. sākumskolas 6. klasē. Šim hobijam gan jaunietis paralēli daudzām citām aktivitātēm lielākoties pievēršas ziemā, savukārt vasarā priekšroku dod nodarbēm, kas saistītas ar sportu. Vislabāk viņam patīk strādāt ar koku – veidot tankus, kuģus un lidmašīnas, ko arī modelējis viņš pats. Vaicāts, kā jaunietim veicies ar zīmuļu kārbiņas veidošanu, viņš sacīja, ka tas bijis grūtāk nekā veikt mācību stundā uzdotos darbmācības uzdevumus, tomēr ar visu, viņaprāt, labi ticis galā.
Jauniešu sniegumu īpaši izveidota žūrija vērtēs pēc vairākiem kritērijiem – atbilstību uzdevumam, kompozīciju, tehniskā izpildījuma kvalitāti, izstrādājuma funkcionalitāti un pielietojamību, kopskatu.
Rīt savas darbmācības prasmes, piedaloties olimpiādē, apliecinās astotās klases skolnieki, savukārt 25. februārī paredzēta olimpiāde meitenēm, kurā būs jāveic uzdevums tekstiltehnoloģiju jomā.
Foto Raitis Supe