Prasība pēc sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) būs arī mopēdiem un specializētajiem tūristu transportlīdzekļiem – autobusiem, to paredz šodien valdības akceptētie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes un drošības direkcijas datiem uz 2010. gada 1. septembri Latvijā bija reģistrēti 19 406 mopēdi, no kuriem 163 bija apdrošināti. Pieņemot grozījumus likumā, turpmāk visiem mopēdu īpašniekiem vai tiesīgajiem lietotājiem būs nepieciešams iegādāties OCTA līgumu.
Savukārt specializēto tūristu autobusu statistikas vēl nav un tos reģistrē pašvaldības, jo tikai no 2009.gada Ceļu satiksmes likumā ir spēkā jauna definīcija, kas definē, kas ir specializētais tūristu transportlīdzeklis, norāda Finanšu ministrija (FM).
Ņemot vērā to, ka gan mopēdiem, gan specializētajiem tūristu transportlīdzekļiem būs nepieciešams veikt OCTA, tad arī attiecīgi, notiekot ceļu satiksmes negadījumam, cietušajiem būs tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību no zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātāja.
Likuma izmaiņas arī nosaka, ka gadījumos, ja transportlīdzeklis nodots tiesīgajam lietotājam un tiesīgais lietotājs nav noslēdzis OCTA līgumu, pienākums noslēgt OCTA līgumu būs transportlīdzekļa īpašniekam. Tāpat tiks noteikts, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir iespēja saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu arī gadījumā, kad OCTA līgums tiek izbeigts pirms termiņa.
Tāpat likuma grozījumi arī paredz ieviest klientiem jaunu OCTA pakalpojumu – tiešo zaudējumu regulēšanu, saskaņā ar kuru ceļu satiksmes negadījumā cietušās personas zaudējumus varēs pieteikt pie apdrošinātāja, ar kuru noslēgts OCTA līgums.
Kā skaidro FM, ieviešot tiešo zaudējumu regulēšanu, būs iespējams zaudējumus pieteikt kā līdz šim – pie zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā, ja klients nebūs iegādājies OCTA polisi, kas nodrošinās apdrošināšanas segumu tiešo zaudējumu regulēšanas gadījumos.
Tāpat zaudējumus būs iespējams pieteikt pie apdrošinātāja, ar kuru noslēgts OCTA līgums, ja ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu īpašnieku apdrošinātāji būs pievienojušies tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmai.
Klienti savu izvēli varēs izdarīt, slēdzot OCTA līgumus ar apdrošinātāju, kas ir pievienojies tiešo zaudējumu regulēšanas mehānismam, vai ar apdrošinātāju, kas nav tam pievienojies. Tā kā tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmas būtiskākā atšķirība no esošās sistēmas ir tā, ka zaudējumus varēs pieteikt pie sava apdrošinātāja, likumā nav nepieciešams precizēt citas, iepriekš nepieminētās normas, jo, nosakot atbildību par negadījumā nodarītajiem zaudējumiem, aprēķinot apdrošināšanas atlīdzību un veicot izmaksu, jāievēro tie paši nosacījumi kā līdz šim.
Cietušās personas apdrošinātājs pēc apdrošināšanas atlīdzības izmaksas vērsīsies regresa kārtībā pret zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātāju, lai saņemtu izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību, un arī tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmā zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātājs būs galīgais maksātājs un tas, kuram būs tiesības izmantot likumā noteiktās regresa tiesības. Līdz ar to tiek saglabāta iepriekš spēkā esošā koncepcija, ka zaudējumus sedz zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātājs, skaidro FM.
Pēc provizoriskajiem datiem uz 2010.gada 1.decembri Latvijā reģistrēti 1,02 miljoni transportlīdzekļu, no tiem aktīvi ceļu satiksmē piedalās ap 700 000-720 000, kuru īpašnieki vai tiesīgie lietotāji ir apdrošinājuma ņēmēji, kuri ik gadu noslēdz OCTA līgumus.
Savukārt ik mēnesi apdrošināšanas sabiedrībās tiek reģistrēti ap 3000-4000 apdrošināšanas gadījumu, gadā vidēji ap 40 000-50 000, kuros tad ir ceļu satiksmes negadījumos iesaistītās personas.
Par likuma izmaiņām vēl lems Saeima.
LETA