Lielākajā daļā fakultāšu aizstāvēti gan bakalaura, gan maģistra darbi, bet dažās studentu atbildīgākais uzdevums – diplomdarbu aizstāvēšana – vēl turpinās, ziņo LLU Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Ilva Vastlāve. Taču šobrīd pasniedzēji ir izvērtējuši darbu aktualitāti un kvalitāti, to «klupšanas akmeņus» un citas lietas.
Ritma Gaidamoviča
Sociālo zinātņu fakultātē (SZF) un Lauku inženieru fakultātē (LIF) šī gada studiju gala pārbaudījumi jau aizstāvēti un novērtēti ar atzīmēm. Par darbu aktualitāti un kvalitāti aicināti izteikties ilggadēji un pieredzējuši komisiju locekļi – SZF Socioloģijas katedras pasniedzēja Laima Barisa un LIF Valsts eksaminācijas komisijas priekšsēdētājs Latvijas būvinženieru savienības valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Straume.
LIF studentu noslēgumu darbos raksturīgi, ka pamatā diplomprojekti bijuši par publiskajām un dzīvojamām ēkām, bet ražošanas objekti tikuši pētīti tikai atsevišķos gadījumos. «Tas ir skumji, jo šī tendence norāda, ka ražošanas atdzimšana, ar to saprotot ekonomiskās situācijas uzlabošanos valstī, tuvāko gadu laikā, vadoties no diplomdarbu vadītāju un diplomandu skatījuma, nav gaidāma,» secina Valsts eksaminācijas komisijas priekšsēdētājs Latvijas būvinženieru savienības valdes priekšsēdētājs M.Straume.
SZF diplomdarbu kvalitāte, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir augusi, bet līdz ar to arī prasības. «Viens no kvalitātes rādītājiem, piemēram, ir pētnieciskās metodes. Arvien vairāk tiek izmantotas ne tikai kvantitatīvās, bet arī kvalitatīvās pētījumu metodes, kā arī arvien vairāk un veiksmīgāk kombinētas abas,» vērtē ilggadējā SZF Socioloģijas katedras pasniedzēja L.Barisa.
Arī LIF diplomprojektu kvalitāti nosaka vesela virkne kritēriju. «Pamatā kompleksās kvalitātes prasības, kuras nepieciešamas, izstrādājot darbu, diplomprojektos kaut daļēji bija ievērotas. Iepriecina, ka lielai daļai no diplomandiem bija veikti projektēto objektu energoefektivitātes aprēķini,» sacīja M.Straume.
Izstrādājot diplomdarbu SZF, par grūtāko uzdevumu L.Barisa uzskata neapjukšanu plašajā informācijas avotu klāstā. «Atsevišķos darbos parādījās zināmas problēmas datu apstrādes jautājumā. Taču ir jāuzteic studenti, kuri lieliski orientējas socioloģijas teorijās,» studentu veikumu novērtē pasniedzēja.
Savukārt M.Straume secina, ka pēc studentu atbildēm uz eksaminācijas komisijas jautājumiem var spriest, ka vidējā studiju apmācību atzīme ir spogulis diplomanda faktiskajām teorētiskajām zināšanām. Aizstāvēšanas laikā labāka varēja būt informācija par uzdotā uzdevuma izpildi. Šajā gadā, tāpat kā iepriekšējos, bija diplomprojekti, kas ar realizētajām idejām un tehniskajiem risinājumiem vērtēšanas komisijām sagādāja gandarījumu.
Foto: no LLU arhīva