19.2 °C, 1 m/s, 94 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaNoliedz realitāti un vairās no atbildības
Noliedz realitāti un vairās no atbildības
22/04/2016

«Mūsu paaudze bieži vien dzīvo reaģējošu dzīvi. Tas ir kā laika zaglis mums pašiem – pēc palīdzības vairumā gadījumu vēršamies tikai tad, kad paši vairs netiekam galā. Savā darbā to izjūtam ļoti spilgti. Vecāki, kuru bērniem ir mācīšanās grūtības, uz tām bieži reaģē novēloti. Arī tad, kad problēma ir fiksēta, nevis cenšas to risināt, bet mēdz to noliegt. Tā vietā, lai ieklausītos speciālistu viedoklī un pēc iespējas ātrāk atrastu savam bērnam atbilstošu izglītības programmu, vecāki ir gatavi mainīt pat trīs un četras skolas, ir bijuši gadījumi, ka arī nomaina ģimenes ārstu… Šādās situācijās vienīgais, kas var palīdzēt, ir laika terapija – tā vietā, lai palīdzētu bērnam, pirmām kārtām ir jāpalīdz vecākiem aprast ar radušos situāciju un pieņemt to. Vecākiem ir jāsaprot – jo ilgāk viņi vilcinās, jo vairāk viņi kaitē sava bērna attīstībai,» atzīst Jelgavas Izglītības pārvaldes Iekļaujošas izglītības atbalsta centra vadītāja Ilva Vanaga.

Jelgavā ir ap 200 bērnu, kuriem ir mācīšanās grūtības, un katram
no viņiem ir jāspēj atrast atbilstoša mācību programma, kuru bērns
spētu apgūt. Cik veiksmīgi tas izdodas, ir atkarīgs no tā, kā
sasvstarpēji sadarbojas vecāks, izglītības iestāde un Jelgavas
Iekļaujošas izglītības atbalsta centra speciālisti, kuru uzdevums
ir sniegt individuālu un institucionālu atbalstu bērniem ar
speciālajām vajadzībām. Jelgavas centrā mūsu pilsētas bērniem bez
maksas ir pieejami arī logopēda, psihologa un speciālā pedagoga
diagnostikas pakalpojumi. Taču centra mērķi un uzdevumi ir daudz
plašāki – palīdzēt ikvienam pilsētas bērnam un vecākiem, lai pēc
iespējas ātrāk un profesionālāk novērtētu sava bērna spējas, kas
palīdzētu viņa tālākai attīstībai. 

 

Kas ir tie pirmie signāli, un kad vecākam ar savu bērnu
būtu jādodas uz Iekļaujošas izglītības atbalsta
centru?

Es teiktu, ka signālus gaidīt nevajag – atbildīgiem vecākiem
pirmo reizi pie mums būtu ieteicams vērsties tad, kad viņa bērns ir
vecumā līdz trīs gadiem. Centrā bērniem ir iespēja veikt testu pēc
Minhenes funkcionālās attīstības diagnostikas metodes, kas jau ļoti
agrīnā vecumā spēj noteikt bērna attīstību tādās jomās kā
staigāšanas prasmes, roku veiklība, uztveres attīstība, runas
attīstība, valodas sapratne, sociālās prasmes un patstāvības
attīstība. Tas ļauj vecākam iegūt papildu informāciju par to, kā
bērns attīstās, kur ir viņa stiprās vai vājās puses. Testa
rezultāti ir pamats tam, lai pēc tam trūkstošās spējas vingrinātu
un attīstītu. Ja vājās prasmes ir pamanītas laikus, tās bieži vien
ļoti veiksmīgi var pilnveidot.

Tieši tāpēc es ieteiktu katram vecākam izmantot pašvaldības
sniegto iespēju un apmeklēt mūsu centru. Ziniet, cik patīkami ir
vecākam pēc laika atkal veikt savam bērnam šādu testu un
pārliecināties, ka prasmes ir uzlabojušās? Tests līdz trīs gadu
vecumam ir pirmais, taču patiesībā līdzīgu testu varam veikt ne
tikai lielākiem bērniem, bet arī pieaugušajiem, kuri vēl mācās
vispārizglītojošās programmās.  Arī tad, ja ikdienā cilvēks
neizjūt kādu prasmju trūkumu, testa rezultāti tik un tā ļauj
izvērtēt savas stiprās un ne tik stiprās puses, kuras būtu
nepieciešams vingrināt. Lūk, vienkāršs piemērs: testu pie mums
veica 13,9 gadus veca meitene, kuras rezultāti uzrādīja lieliskas
verbālās spējas, kas viņai ir attīstītas tā, kā citiem 22 gadu
vecumā, taču domāšanas spējas viņai bija kā 11 gadus vecai
meitenei. Kāpēc tik precīzi norādījām meitenes vecumu? Tāpēc, ka
testa rezultāti pat pa mēnešiem spēj noteikt attīstības līmeni.
Šajā gadījumā skaidri redzams, ka jaunietei ir nepieciešams
vingrināt domāšanas spējas. Un nereti pēc 1,5 gadiem, atkārtojot
testu, vingrinājumi parāda ļoti labus rezultātus – rādītāji kāpj
pat par 20 procentiem.

 

Tomēr visbiežāk jums nākas strādāt ar bērniem, kuriem ir
nopietnas mācīšanās grūtības, un tur vairs nepalīdzēs tikai
vingrināšanās – nepieciešams atbilstošas mācību programmas
piedāvājums.

Diemžēl jā, jo vēl aizvien problēmas tiek pamanītas novēloti. Ir
mums arī testu rezultāti, kas uzrāda, ka sešus gadus veca bērna
attīstība ir 2,8 gadus veca bērna attīstības līmenī. Tad bērns
nonāk skolā, un ir saprotams, ka viņš nespēj apgūt obligāto vielu.
Visbiežāk mācīšanās grūtības pamana skolotāji. Viņi vērš uz to
vecāka uzmanību, bet parasti jau tajā brīdī sākas vecāka, kurš
netic skolotājam, noliegums: vainīgs skolotājs, ar manu bērnu viss
ir kārtībā – tā ir izplatītākā reakcija. To, ka bērnam ir
nepieciešams speciālistu atbalsts, vecāki negrib atzīt. Pat grūti
iedomāties visus tos argumentus, kurus vecāki izsaka, lai tikai
nerisinātu sava bērna situāciju. Diezgan izplatīts ir arguments –
es taču nevaru savai vīramātei parādīt, ka manam bērnam ir
problēmas. Kāds cits atkal saka – es taču nevaru savu bērnu vest uz
to skolu! Tur skolā strādā mūsu radinieks. Šie argumenti atkal un
atkal apliecina, cik ārkārtīgi liela ir vecāku tieksme pēc varas un
cik maza – atbildības sajūta pret sava bērna attīstību! Un tas ir
skumji. Nesen bija gadījums, kad palīdzību mums lūdza profesionālā
skola – audzēknim praktiski skolā jāsāk strādāt pie virpas, bet
skolotājs saka: man viņu bail laist pie tās ripas. Un, jā,
izrādījās, ka jaunietim tiešām ir nopietnas uzmanības problēmas un,
visticamāk, lai arī teorētiski viņš profesiju būs labi apguvis,
praktiski diezin vai varēs tajā strādāt. Ja šī problēma būtu laikus
identificēta, iespējams, jaunietis varēja izvēlēties citu
profesiju.

 

Ko nozīmē atbilstoša izglītības programma?

Šodien visbiežāk tā nav speciāla skola vai kāda īpaša klase –
mūsu valsts mērķis ir, ja vien tas iespējams, bērnus ar mācīšanās
grūtībām iekļaut parastās vispārizglītojošās klasēs ar vienu
atšķirību – ka bērns tur mācās pēc konkrēti viņam noteiktas
programmas un nepieciešamības gadījumā klasē paralēli atrodas
speciālais pedagogs, kurš palīdz mācīšanās procesā. Parasti klasē
tiek iekļauti no viena līdz četriem bērniem ar speciālām
vajadzībām, jo tas ir optimālais skaits, kas ļauj pedagogam
pilnvērtīgi strādāt ar visiem bērniem.

 

Kādas ir šīs bērnu speciālās vajadzības, kas diktē
atbilstošas izglītības pro­grammas nepieciešamību?

Sabiedrībai zināmākie būtu redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, taču praktiski biežāk mēs saskaramies ar bērniem,
kuriem ir mācīšanās traucējumi vai  garīgās veselības
problēmas, vai garīgās attīstības problēmas. Ar garīgās veselības
problēmām mēs saprotam to, ka bērnam ir salīdzinoši augsts
intelekts, kas ļauj viņam apgūt nepieciešamo mācību vielu, taču
viņa uzvedība prasa īpašu atbalstu. Šāds bērns var būt īpaši
aktīvs, klasē nevaldāms, viņa rīcība dažbrīd ir neadekvāta, tie var
būt arī psihiski simptomi, kurus klasificē psihiatrs. Klasē šāds
bērns nevar noturēt uzmanību, vienā brīdī viņš ir virs galda, otrā
– jau zem galda… un jāsaprot, ka ir būtiska atšķirība starp
nepaklausīgu bērnu un bērnu ar veselības problēmām. Mēs strādājam
ciešā sadarbībā ar ģimenes ārstiem, psihiatriem, rekomendējam
bērnam nepieciešamo ārstēšanu. Savukārt bērniem ar garīgās
attīstības problēmām ir zems intelekts un attīstība ierobežota, kas
neļauj apgūt noteikto mācību vielu. 

 

Daudzi vecāki droši vien tagad teiktu, ka agrāk mēs
nepazinām ne indigo bērnus, ne tik plašu spektru ar mācīšanās
grūtībām – viņi spriestu, ka bērns vienkārši ir
izlaists.

Agrāk mums nedzima bērni sešu mēnešu vecumā. Jāsaprot, ka mūsu
medicīna ir ļoti attīstījusies – šodien izdodas glābt un izdzīvo
tādi bērniņi, kuri pirms gadu desmitiem būtu gājuši bojā. Līdz ar
to arī veidojas jaunas īpašās vajadzības. Tāpat jāatzīst, ka
ģenētiski šā brīža četrdesmitgadnieku paaudze ir stiprāka par
saviem bērniem. Šodien mums izaug cukurpaciņas – īpaši sargāti un
loloti bērniņi.

Jā, nenoliegšu, ka sava daļa ir arī vecāku bezatbildīgajā
audzināšanā, kad bērns ir izlaists, nav iemācīta atbildības sajūta,
citas prasmes. Arī tur būtu daudz jāstrādā. Šodien vecāki
neatkarīgi no sava vecuma, pat divdesmitgadnieki, ieņem nevis
vecāku, bet vecvecāku lomu – viņi grib pārāk lolot savus bērnus,
aizmirstot par stingrību audzināšanā.

 

Vai nav tā, ka šodien mēs cīnāmies ar sekām, bet
neskatāmies uz cēloņiem – mēs rīkojam atbalsta pro­grammas īpašiem
bērniem, izglītojam pedagogus, bet vai mēs neaizmirstam par
vecākiem?

Zināma taisnība tur ir. Galvenā atbildība par savu bērnu ir
jāuzņemas viņu vecākiem, bet iespējams, ka šobrīd par maz tiek
domāts par to, kā izglītot vecākus. Tieši tāpēc mūsu centrā 2.
maijā pulksten 17 notiks seminārs vecākiem, kur kopā ar
speciālistiem diskutēsim par tēmu «Pirmsskolēna gatavība skolai».
Tāpēc mēs aicinām vecākus jau laicīgi pieteikties semināram pa
tālruni 26383530.

Vecāki bieži kļūdās savos spriedumos par to, vai bērns ir gatavs
skolai. Būtiski saprast, ka vienīgais rādītājs tam nav bērna lasīt
vai rakstīt prasme, svarīgs ir viņa psihoemocionālais stāvoklis. Ja
bērns psiholoģiski nebūs gatavs uzsākt skolas gaitas, tas kā
bumerangs jau pēc gada vai diviem var atspēlēties viņa tālākai
attīstībai.

Tāpēc es vēlreiz uzsveru, ka iekļauties izglītības sistēmā ir
jāpalīdz ne tikai bērniem ar mācīšanās grūtībām – tāpat šobrīd ir
aktuāla reemigrējošo jeb tā saukto Anglijas un Īrijas bērnu
iekļaušanās atpakaļ skolā, tāpat ar sava veida problēmām saskaras
bērni izcilnieki, kuriem vienkārši ir garlaicīgi sēdēt stundās, kad
viņa attīstības līmenis citus apsteidz par pāris gadiem. Arī šajos
gadījumos ir nepieciešams speciālistu atbalsts, lai bērna attīstība
notiktu atbilstoši viņa spējām.

Foto: Raitis Supe