Elīna un Vineta esot «galējības»: viena vairāk lidinās pa mākoņiem, otra turas tuvāk zemei, savukārt Kristīne ir tieši pa vidu. Līdzsvaram. Tā pāris vārdos savu veiksmīgo sadarbību raksturo Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas skolēnu mācību firmas «Nota Bene» meitenes. Viņas nupat atgriezušās no Stokholmas, kur norisinājās Junior Achievement organizētais Eiropas skolēnu mācību firmu konkursa fināls. Jelgavnieces tajā pārstāvēja Latviju.
Sintija Čepanone
Skolēnu mācību firmas «Nota Bene» dibinātājas ir Elīna Miķelsone, Vineta Peimane, Kristīne Stanga un Kristīne Stepiņa. Viņas par savu biznesa ideju bija izvēlējušās interesantu sērkociņu kastīšu dizaina veidošanu un jaunu funkciju atrašanu sērkociņu kastītēm. Ar to tad arī meitenes «ķimerējās» visu aizvadīto mācību gadu, gūstot pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā. Pašlaik firma «Nota Bene» atbilstoši noteikumiem jau ir likvidēta, taču meitenes par to daudz nebēdā – viņas vēl aizvien izjūt gandarījumu par to, ka ideja, kas sākotnēji daudziem šķitusi absurda, sevi tomēr attaisnojusi, un tagad jau viņām padomā jaunas biznesa idejas. Tiesa gan – tās meitenes sāks realizēt pēc Spīdolas ģimnāzijas absolvēšanas. Un tas jau būs pa īstam.
Trijatā gāž kalnus Runājot ar meitenēm, šķiet, ka savu mācību firmu «Nota Bene» viņas nodibinājušas it kā spēlējoties, taču it visā jaušams tāds pamatīgums. To apliecina arī izstrādātais biznesa plāns, kurā atspoguļota idejas dzīvotspēja, kā arī veiksmīgā uzņēmuma darbība visa mācība garumā un iespēja Latviju pārstāvēt Eiropas skolēnu mācību firmu konkursa finālā, kur savas uzņēmējdarbības prasmes kopumā apliecināja skolēni no 33 valstīm. Meitenes divu dienu garumā atbildēja uz jautājumiem, prezentējot savu ideju un stendu Eiropas biznesa elites pārstāvjiem, piedalījās padziļinātajās paneļdiskusijās un iesniedza savas skolēnu mācību firmas darbības pārskatu. Godalgotas vietas gan meitenes mājās nepārveda, taču atzinību par interesantu biznesa ideju un atraktīvu firmas prezentēšanu gan. Viņas atzīst, ka gūtā pieredze un nodibinātie kontakti arī ir vērā ņemams ieguvums. «Mēs viņiem patikām!» pozitīvajos iespaidos dalās Elīna un Vineta, atklājot, ka liels bijis konkurentu pārsteigums, kad viņi konstatējuši: firma «Nota Bene» ir vien trīs atraktīvas meitenes. «Eiropā lielākoties vienu mācību firmu dibina divdesmit un pat vairāk jauniešu. To, ar ko tur galā tiek vesela klase, mēs paveicām trijatā,» palepojas meitenes, atklājot, ka Stokholmā atzinīgi novērtēta arī viņu ražotā produkcija. «Bijām vienīgās, kas piedāvāja pašdarinātas lietas – skolēnu mācību firmas no citām valstīm galvenokārt realizēja Ķīnā ražoto produkciju. Protams, glīti iepakotu un par augstāku cenu,» viņas dalās iespaidos, iepazīstinot, ka Elīna firmas darbības laikā bijusi direktore, Vineta – finansiste, savukārt mārketingu savās rokās ņēmusi Kristīne Stanga, bet ražošanas jautājumus – otra Kristīne. Konsultante visa mācību gada garumā bija ekonomikas skolotāja Inta Jorniņa. Meitenes atzīst, ka realizēt savu ieceri būtu daudz grūtāk, ja skolas laikā atbalstu nesniegtu vecāki un skolotāji, savukārt par veiksmīgo startu Stokholmā jāpateicas arī sponsoriem, kas, redzot meiteņu aizrautību, labprāt viņas atbalstījuši stenda izveidē.
Agresīvi piemīlīgais mārketings Lai izcīnītu iespēju piedalīties Eiropas finālā, meitenēm līdz pat firmas likvidācijai bijis pamatīgi jāstrādā – ne tikai jāģenerē idejas, kā vēl varētu izmantot sērkociņu kastītes, bet arī tās pašām jārealizē un gatavā produkcija prasmīgi jāpārdod. «Saražoto drīkstējām realizēt tikai īpašajos mācību firmu tirdziņos, un nereti dienā piedalījāmies pat vairākos – piemēram, no rīta bijām Jelgavā, bet pēcpusdienā – jau Cēsīs,» stāsta Elīna, atklājot, ka kopumā savas īpašās sērkociņu kastītes pārdevušas 11 tirdziņos visā Latvijā. Strādāt nācies arī brīvdienās. Taču slodze meitenes nav nogurdinājusi. Gluži pretēji – tā devusi pat papildus stimulu būt vēl radošākām, vēl atraktīvākām, vēl neatlaidīgākām. «Nota Bene» meitenes firmas darbības laikā saņēmušas ne tikai atzinīgus vārdus, bet arī krietnu diplomu birumu, tostarp par labāko pārdošanas komandu. «Esam apbalvotas pat par savu agresīvi piemīlīgo mārketingu,» Elīna un Vineta smej, ka, viņuprāt, šāds vārdu salikums arī visprecīzāk raksturojis viņu firmas pārdošanas manieri. Proti, meitenes tirdziņos nekad nav rāmi stāvējušas aiz letes, bet gan draudzīgi uzrunājušas katru garāmgājēju. Vārds pa vārdam, un pircējs prasmīgo pārdevēju tīklos jau ievilināts. Apmierināti visi, jo nereti pēc komunicēšanās ar «agresīvi piemīlīgajām» meitenēm cilvēku sejās parādījies smaids. «Kopumā esam realizējušas 4527 sērkociņu kastītes. Firmas apgrozījums bija vairāk nekā 700 latu, peļņa – 277 lati,» atklāj finansiste Vineta, atceroties, kā lielveikalos iegādājušās sērkociņu kastītes, tās pārveidojušas atbilstoši savai biznesa idejai un realizējušas par 25 santīmiem gabalā. Viņas ir vienisprātis – šajā gadījumā lielāka nozīme bijusi no procesa gūtajam priekam, nevis peļņai, taču apzinās, ka lielajā biznesā tā nebūs.
Neparastā prece Ko tad ražoja mācību firma «Nota Bene»? «Tās bija īpašas sērkociņu kastītes, kurās katrs varēja atrast ko sev noderīgu – piemēram, špikerus ķīmijā, matemātikā un fizikā, aforismus par dzīvi, prieku, šarmu, dzejolīšus, pamācības, enciklopēdiju un vārdnīcu gudrības. Vienvārdsakot – visu, kas mums iešāvās prātā un ko atzinām par labu,» teic Elīna, piebilstot, ka laika gaitā izveidojās pat nelielas kolekcijas. Bijuši arī pastāvīgie pircēji, kas prasījuši aizvien jaunas un jaunas sērkociņu kastīšu variācijas. Savukārt sērkociņi, kam saskaņā ar biznesa ideju kastītē vairs nebija vietas, tika iepakoti maisiņos un pārdoti atsevišķi. «No sērkociņu kastītes «izspiedām» maksimālu labumu. Tieši tas jau arī ir bizness,» nosmej meitenes, gandarītas par firmā sasniegto.