4.1 °C, 1.9 m/s, 98.5 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaNo sērkociņu kastītes «izspiež» maksimālu labumu
No sērkociņu kastītes «izspiež» maksimālu labumu
31/07/2008

Elīna un Vineta esot «galējības»: viena vairāk lidinās pa mākoņiem, otra turas tuvāk zemei, savukārt Kristīne ir tieši pa vidu. Līdzsvaram. Tā pāris vārdos savu veiksmīgo sadarbību raksturo Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas skolēnu mācību firmas «Nota Bene» meitenes. Viņas nupat atgriezušās no Stokholmas, kur norisinājās Junior Achievement organizētais Eiropas skolēnu mācību firmu konkursa fināls. Jelgavnieces tajā pārstāvēja Latviju.

Sintija Čepanone

Elīna un Vineta esot «galējības»: viena vairāk lidinās pa
mākoņiem, otra turas tuvāk zemei, savukārt Kristīne ir tieši pa
vidu. Līdzsvaram. Tā pāris vārdos savu veiksmīgo sadarbību raksturo
Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas skolēnu mācību firmas «Nota Bene»
meitenes. Viņas nupat atgriezušās no Stokholmas, kur norisinājās
Junior Achievement organizētais Eiropas skolēnu mācību firmu
konkursa fināls. Jelgavnieces tajā pārstāvēja Latviju.

Skolēnu mācību firmas «Nota Bene» dibinātājas ir Elīna Miķelsone,
Vineta Peimane, Kristīne Stanga un Kristīne Stepiņa. Viņas par savu
biznesa ideju bija izvēlējušās interesantu sērkociņu kastīšu
dizaina veidošanu un jaunu funkciju atrašanu sērkociņu kastītēm. Ar
to tad arī meitenes «ķimerējās» visu aizvadīto mācību gadu, gūstot
pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā. Pašlaik firma «Nota Bene» atbilstoši
noteikumiem jau ir likvidēta, taču meitenes par to daudz nebēdā –
viņas vēl aizvien izjūt gandarījumu par to, ka ideja, kas sākotnēji
daudziem šķitusi absurda, sevi tomēr attaisnojusi, un tagad jau
viņām padomā jaunas biznesa idejas. Tiesa gan – tās meitenes sāks
realizēt pēc Spīdolas ģimnāzijas absolvēšanas. Un tas jau būs pa
īstam.

Trijatā gāž kalnus
Runājot ar meitenēm, šķiet, ka savu mācību firmu «Nota Bene» viņas
nodibinājušas it kā spēlējoties, taču it visā jaušams tāds
pamatīgums. To apliecina arī izstrādātais biznesa plāns, kurā
atspoguļota idejas dzīvotspēja, kā arī veiksmīgā uzņēmuma darbība
visa mācība garumā un iespēja Latviju pārstāvēt Eiropas skolēnu
mācību firmu konkursa finālā, kur savas uzņēmējdarbības prasmes
kopumā apliecināja skolēni no 33 valstīm. Meitenes divu dienu
garumā atbildēja uz jautājumiem, prezentējot savu ideju un stendu
Eiropas biznesa elites pārstāvjiem, piedalījās padziļinātajās
paneļdiskusijās un iesniedza savas skolēnu mācību firmas darbības
pārskatu.
Godalgotas vietas gan meitenes mājās nepārveda, taču atzinību par
interesantu biznesa ideju un atraktīvu firmas prezentēšanu gan.
Viņas atzīst, ka gūtā pieredze un nodibinātie kontakti arī ir vērā
ņemams ieguvums. «Mēs viņiem patikām!» pozitīvajos iespaidos dalās
Elīna un Vineta, atklājot, ka liels bijis konkurentu pārsteigums,
kad viņi konstatējuši: firma «Nota Bene» ir vien trīs atraktīvas
meitenes. «Eiropā lielākoties vienu mācību firmu dibina divdesmit
un pat vairāk jauniešu. To, ar ko tur galā tiek vesela klase, mēs
paveicām trijatā,» palepojas meitenes, atklājot, ka Stokholmā
atzinīgi novērtēta arī viņu ražotā produkcija. «Bijām vienīgās, kas
piedāvāja pašdarinātas lietas – skolēnu mācību firmas no citām
valstīm galvenokārt realizēja Ķīnā ražoto produkciju. Protams,
glīti iepakotu un par augstāku cenu,» viņas dalās iespaidos,
iepazīstinot, ka Elīna firmas darbības laikā bijusi direktore,
Vineta – finansiste, savukārt mārketingu savās rokās ņēmusi
Kristīne Stanga, bet ražošanas jautājumus – otra Kristīne.
Konsultante visa mācību gada garumā bija ekonomikas skolotāja Inta
Jorniņa.
Meitenes atzīst, ka realizēt savu ieceri būtu daudz grūtāk, ja
skolas laikā atbalstu nesniegtu vecāki un skolotāji, savukārt par
veiksmīgo startu Stokholmā jāpateicas arī sponsoriem, kas, redzot
meiteņu aizrautību, labprāt viņas atbalstījuši stenda izveidē.

Agresīvi piemīlīgais
mārketings
Lai izcīnītu iespēju piedalīties Eiropas finālā, meitenēm līdz pat
firmas likvidācijai bijis pamatīgi jāstrādā – ne tikai jāģenerē
idejas, kā vēl varētu izmantot sērkociņu kastītes, bet arī tās
pašām jārealizē un gatavā produkcija prasmīgi jāpārdod. «Saražoto
drīkstējām realizēt tikai īpašajos mācību firmu tirdziņos, un
nereti dienā piedalījāmies pat vairākos – piemēram, no rīta bijām
Jelgavā, bet pēcpusdienā – jau Cēsīs,» stāsta Elīna, atklājot, ka
kopumā savas īpašās sērkociņu kastītes pārdevušas 11 tirdziņos visā
Latvijā. Strādāt nācies arī brīvdienās.
Taču slodze meitenes nav nogurdinājusi. Gluži pretēji – tā devusi
pat papildus stimulu būt vēl radošākām, vēl atraktīvākām, vēl
neatlaidīgākām. «Nota Bene» meitenes firmas darbības laikā
saņēmušas ne tikai atzinīgus vārdus, bet arī krietnu diplomu
birumu, tostarp par labāko pārdošanas komandu. «Esam apbalvotas pat
par savu agresīvi piemīlīgo mārketingu,» Elīna un Vineta smej, ka,
viņuprāt, šāds vārdu salikums arī visprecīzāk raksturojis viņu
firmas pārdošanas manieri. Proti, meitenes tirdziņos nekad nav rāmi
stāvējušas aiz letes, bet gan draudzīgi uzrunājušas katru
garāmgājēju. Vārds pa vārdam, un pircējs prasmīgo pārdevēju tīklos
jau ievilināts. Apmierināti visi, jo nereti pēc komunicēšanās ar
«agresīvi piemīlīgajām» meitenēm cilvēku sejās parādījies
smaids.
«Kopumā esam realizējušas 4527 sērkociņu kastītes. Firmas
apgrozījums bija vairāk nekā 700 latu, peļņa – 277 lati,» atklāj
finansiste Vineta, atceroties, kā lielveikalos iegādājušās
sērkociņu kastītes, tās pārveidojušas atbilstoši savai biznesa
idejai un realizējušas par 25 santīmiem gabalā. Viņas ir
vienisprātis – šajā gadījumā lielāka nozīme bijusi no procesa
gūtajam priekam, nevis peļņai, taču apzinās, ka lielajā biznesā tā
nebūs.

Neparastā prece
Ko tad ražoja mācību firma «Nota Bene»? «Tās bija īpašas sērkociņu
kastītes, kurās katrs varēja atrast ko sev noderīgu – piemēram,
špikerus ķīmijā, matemātikā un fizikā, aforismus par dzīvi, prieku,
šarmu, dzejolīšus, pamācības, enciklopēdiju un vārdnīcu gudrības.
Vienvārdsakot – visu, kas mums iešāvās prātā un ko atzinām par
labu,» teic Elīna, piebilstot, ka laika gaitā izveidojās pat
nelielas kolekcijas. Bijuši arī pastāvīgie pircēji, kas prasījuši
aizvien jaunas un jaunas sērkociņu kastīšu variācijas.
Savukārt sērkociņi, kam saskaņā ar biznesa ideju kastītē vairs
nebija vietas, tika iepakoti maisiņos un pārdoti atsevišķi. «No
sērkociņu kastītes «izspiedām» maksimālu labumu. Tieši tas jau arī
ir bizness,» nosmej meitenes, gandarītas par firmā sasniegto.