21.8 °C, 1.8 m/s, 78.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Nedrīkst mainīt noteikumus spēles gaitā»
«Nedrīkst mainīt noteikumus spēles gaitā»
26/07/2019

«Pieņemot 2019. gada budžetu, bijām rēķinājušies, ka saglabāsies līdzšinējie pašvaldību finansēšanas nosacījumi un pašvaldības tāpat kā iepriekš Valsts kasē varēs aizņemties naudu savu attīstības projektu realizācijai, tomēr aprīlī valdība lēma, ka šādas iespējas vairs nebūs un aizņemties varēs rindas kārtībā tikai atsevišķu ES līdzfinansēto projektu īstenošanai. Šī iemesla dēļ šogad esam spiesti atteikties no Satiksmes ielas asfaltēšanas un visdrīzāk arī no pašvaldības īres nama rekonstrukcijas Stacijas ielā 13, apdraudēti ir arī citi projekti,» stāsta Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods.

Sarunā ar J.Strodu – plašāk par to, kādēļ
šogad nācās atteikties no Satiksmes ielas rekonstrukcijas projekta
un kā valsts iecerētās reformas varētu ietekmēt jelgavniekus.

– Jau gada pirmajā pusē tika izsmelts
pašvaldībām atvēlētais aizņēmumu limits projektu īstenošanai.
Pieprasījums pēc aizņēmumiem Valsts kasē ievērojami pārsniedz
iespējas, un daudzi pašvaldību uzsāktie projekti tā arī netiks
īstenoti. Kā tas ietekmēs Jelgavu?

– Šāda kārtība, ka pašvaldības savu projektu
īstenošanai aizņemas līdzekļus Valsts kasē, pastāvēja daudzus gadus
un līdz šim darbojās bez aizķeršanās. Pārsvarā pašvaldības
aizņēmās, lai īstenotu ES līdzfinansētos projektus, jo atbilstoši
apstiprinātajai kārtībai sākotnēji projekta ieviesējam jāsedz visi
ar projektu saistītie izdevumi un tikai pēc projekta realizācijas
var saņemt ES līdzfinansējuma daļu. Ņemot vērā, ka vairums projektu
ir tādi, kurus realizē ilgākā laika periodā, valdības paziņojums,
ka pašvaldības vairs nevarēs aizņemties, bija smags trieciens.
Piemēram, mums nācās izšķirties – pabeigt iesākto tilta būvniecību
pār Platoni Miera ielā, kas ir daļa no A8 valsts nozīmes
maģistrāles, vai noasfaltēt Satiksmes ielu, jo bez aizņēmuma
līdzekļiem abus projektus šogad realizēt nevaram. No jelgavnieku
skatpunkta, iespējams, Satiksmes iela pat bija svarīgāka nekā
tranzītam paredzētais A8 šosejas tilts Miera ielā, tomēr, ja
iesaldētu šo projektu, noteikti saņemtu pārmetumus, ka graujam
valsts starptautisko reputāciju.

Sarežģīta situācija izveidojusies arī ar ēkas
rekonstrukciju Stacijas ielā 13, kur bija paredzēts izveidot grupu
dzīvokļus, telpas sabiedriskajām organizācijām un citu sociālo
funkciju veikšanai. Bijām laicīgi veikuši iepirkumu un noslēguši
līgumu par būvdarbiem, lai pavasarī uzsāktu darbus, bet Finanšu
ministrija neapstiprināja aizņēmumu, lai gan šim projektam bija
paredzēts arī ES līdzfinansējums. Faktiski valdība, mainot
nosacījumus jau sen aizsāktiem projektiem, ir radījusi būtiskus
zaudējumus gan uzņēmējiem, kuri startē iepirkumos, gan pašvaldībām,
kurām var nākties maksāt soda naudu par noslēgto līgumu
neizpildi.

– Vai ir vēl kādi projekti, kuru
realizācija apdraudēta?

– Esam ieplānojuši izveidot divus jaunus
pašvaldības bērnudārzus – Nameja ielā 30, kur tiks būvēts jauns ēku
komplekss, un Brīvības bulvārī 31, kur esošā ēka tiks rekonstruēta.
Saprotam, ka šie projekti arī ir apdraudēti, jo nākamgad cīņa par
aizņēmuma līdzekļiem būs tikpat saspringta kā šogad.

Nav skaidrs, vai varēsim realizēt arī šogad
plānoto energoefektivitātes projektu Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) administrētās programmas
ietvaros par 1700 gaismekļu nomaiņu, kas uz pusi ļautu ietaupīt
patērēto elektroenerģiju. Ir veikti visi priekšdarbi, lai šo
projektu realizētu, ir piesaistīts ES līdzfinansējums, bet
aizķeršanās ir par aizņēmuma līdzekļiem. Faktiski ar lēmumu būtiski
ierobežot valsts aizdevumus pašvaldībām valdība ir norāvusi
stopkrānu attīstībai pašvaldībās.

– Kāds šobrīd ir kopējais Jelgavas
pilsētas saistību apmērs?

– Pašvaldības saistības pret kopējo budžetu
šobrīd ir 7,8 procenti, bet likumā atļautais saistību apmērs ir
līdz 20 procentiem, tādēļ mēs nevaram runāt par pārmērībām.
Jelgavas pilsētas budžets ir sabalansēts. Arī plānojot privātās
finanses, cilvēki ņem aizņēmumus lielākiem pirkumiem, tāpat
pašvaldība, lai ātrāk attīstītos, daļu no iecerētajiem darbiem veic
par aizņēmuma līdzekļiem. Ja aizņēmumi vairs nebūs pieejami, tad
gadā varēsim realizēt tikai dažus projektus, līdz ar to attīstība
pilsētā faktiski apstāsies.

Pašvaldību turīgums, samērojot ar funkciju
apjomu, tiek krietni pārspīlēts. Par to liecina arī skaitļi,
piemēram, nodokļu ieņēmumi, salīdzinot 2008. un 2018. gadu, ir
auguši tikai par septiņiem procentiem, proti, 2008. gadā kopējie
nodokļu ieņēmumi bija 41,8 miljoni eiro, bet 2018. gadā – 45
miljoni eiro. Turpretim inflācija šajos desmit gados bijusi 23
procenti. Kopējais pašvaldības budžeta pieaugums absolūtajos
skaitļos galvenokārt ir saistīts ar tādām pozīcijām kā skolotāju
algu pieaugums un ES līdzfinansējums projektu realizācijai – tas ir
mērķfinansējums, par kura izlietojumu pašvaldība nevar brīvi
lemt.

– Kā norit Loka maģistrāles
rekonstrukcija, un kad varētu sākties asfaltēšana?

– Šim projektam aizķeršanās ar finansējumu
nav – viss norit atbilstoši plānotajam laika grafikam. Jau ir
uzsākta Loka maģistrāles posma no Rubeņu ceļa līdz pilsētas robežai
asfaltēšana, augustā plānots asfaltēt arī Strautu un Bērzu ceļa
posmus, kuri rekonstrukcijas laikā kalpo kā apvedceļi. Savukārt
pārējie apvedceļi, piemēram, Rubeņu ceļš, Paula Lejiņa, Pumpura un
Pērnavas iela, tiks sakārtoti nākamgad. Būvniecības darbiem Loka
maģistrālē jānoslēdzas 2020. gada 30. septembrī.

– Daudzdzīvokļu ēku pagalmu
labiekārtošanas programmai, kurā iespējams piesaistīt
līdzfinansējumu līdz pat 80 procentiem no projekta izmaksām,
pieteikšanās termiņš šogad tika pagarināts divas reizes, jo
dzīvokļu īpašnieku aktivitāte šajā ziņā nav augsta – no šim mērķim
atvēlētajiem 100 tūkstošiem eiro pieteikumi saņemti tikai par 32
tūkstošiem eiro. Vai nākamgad šajā programmā plānojat kādas
izmaiņas?

– Šogad programmas nosacījumos apzināti
neveicām izmaiņas, lai pēc iespējas agrāk varētu izsludināt
pieteikšanos, tomēr prakse apliecina, ka iedzīvotāji plašākā mērogā
vēl nav gatavi realizēt šādas ieceres. Lai sāktu sarunāties ar
kaimiņiem un meklētu kopsaucējus, kādu vidi cilvēki vēlas redzēt
savā iekšpagalmā, ir jāizkāpj no komforta zonas un tam jāvelta savs
brīvais laiks. Secinājumus par šajā gadā pieteiktajiem projektiem
varēsim izdarīt pēc 29. jūlija, kas šogad ir pēdējā projektu
iesniegšanas diena.

No iedzīvotājiem gaidīsim priekšlikumus,
kādas izmaiņas programmā būtu nepieciešamas, lai viņi tomēr
izmantotu šo iespēju. Atbalsta intensitāte jau šobrīd ir no 50 līdz
80 procentiem, tādēļ to visdrīzāk nepaaugstināsim, jo galvenā ideja
šai programmai ir stimulēt privāto iniciatīvu. Tas, ko varam darīt,
ir paaugstināt maksimālo līdzfinansējuma apmēru vienai mājai no 10
uz 20 tūkstošiem eiro. Esam gatavi uzklausīt arī citus
priekšlikumus, lai jau oktobrī virzītu tos izskatīšanai domes
sēdē.

– SIA «Jelgavas ūdens» šobrīd īsteno
ūdenssaimniecības un kanalizācijas tīklu paplašināšanas projekta 5.
kārtu, pēc kuras pilsētas tīkliem teorētiski savu īpašumu būs
iespēja pieslēgt vairāk nekā 90 procentiem pilsētas iedzīvotāju.
Turklāt ir izstrādāta atvieglota kārtība, kā pieslēgties
centralizētajiem tīkliem. Kāda ir iedzīvotāju aktivitāte šajā ziņā,
un ar ko jārēķinās tiem, kuri saglabās individuālos
risinājumus?

– Šogad pašvaldības līdzfinansējums
pieslēgumu izbūvei centralizētajiem kanalizācijas tīkliem ir
apstiprināts jau 158 mājām. Tas ir labs rādītājs un apliecina, ka
cilvēki vēlas izmantot piedāvātās ērtības. Arī Strautu ceļa
asfaltēšanu atlikām par dažām nedēļām, lai cilvēkiem dotu iespēju
pieslēgt savu īpašumu ūdenssaimniecības tīkliem, jo saistošie
noteikumi paredz, ka pēc asfaltēšanas piecus gadus tur nedrīkst
veikt rakšanas darbus. Savukārt tiem, kas vēlēsies saglabāt
individuālos kanalizācijas risinājumus, atbilstoši Ministru
kabineta noteikumiem būs jāreģistrē savas kanalizācijas sistēmas un
jāatskaitās, kā tās tiek apsaimniekotas. Pamatojoties uz šiem
noteikumiem, pašvaldība izstrādā saistošos noteikumus par
decentralizēto kanalizācijas sistēmu uzraudzības kārtību.

– Attīstot pilsētas satiksmes
infrastruktūru, redzam tendenci, ka ar katru gadu satiksmes
intensitāte pieaug – ja pirms pieciem gadiem Lielās ielas un Jāņa
Čakstes bulvāra krustojumu 40 tūkstoši automašīnu šķērsoja Ledus
skulptūru festivāla laikā, tad tagad šādu intensitāti var novērot
arī ikdienā. Vienlaikus vairāk kļūst velobraucēju, bet sabiedriskā
transporta pasažieru skaits ik gadu samazinās. Vai tas ir pareizs
attīstības virziens?

– Satiksmes infrastruktūra tiek būvēta
ilgākam laika periodam, un 2000. gadā, kad tika projektēta Lielupes
un Driksas tilta rekonstrukcija, neviens nevarēja iedomāties, ka
pēc 19 gadiem pa šo tiltu būs gan divas reizes intensīvāka
autotransporta satiksme, nekā to paredz tilta kapacitāte, gan lielā
ātrumā trauksies elektriskie skrejriteņi. Salāgot infrastruktūru ar
iedzīvotāju pārvietošanās paradumu maiņu ir liels izaicinājums, un
ne vienmēr visu izdodas paredzēt. Būvējot jaunos objektus, ņemam
vērā arī mūsdienu prasības, paredzot kā pietiekami platus
veloceliņus, tā velonovietnes un automašīnu stāvvietas. Savukārt
pārkārtojumus sabiedriskā transporta jomā plānots veikt līdz ar
autoostas pārvietošanu pie dzelzceļa stacijas.

– Valsts līmenī kā viens no
būtiskākajiem jautājumiem pieteikta administratīvi teritoriālā
reforma. Kā šīs reformas realizācija, atbilstoši piedāvātajai
kartei apvienojot Jelgavas pilsētas teritoriju ar Ozolnieku un
Jelgavas novada pašvaldībām, ietekmēs pilsētas
attīstību?

– To grūti nosaukt par administratīvi
teritoriālo reformu – faktiski tiek piedāvāts pārzīmēt karti.
Skaidrs, ka pavisam mazās pašvaldības, kurās ir līdz pieciem
tūkstošiem iedzīvotāju un kuras jau šobrīd neizpilda likuma
prasības, būtu jāapvieno, bet par pārējām jālemj, veicot
padziļinātu ieguvumu un zaudējumu analīzi. Praksē šāda reforma
radīs haosu un sociālo spriedzi, jo iedzīvotāji ir pieraduši pie
savas pašvaldības sniegto pakalpojumu apjoma, bet, apvienojot
vairākas pašvaldības, no daudz kā būs jāatsakās, jo neviena
pašvaldība pēc apvienošanas nevarēs visus pakalpojumus pielīdzināt
augstākajam standartam. Būs jāizdara sāpīgas izvēles. Jelgava pēc
apvienošanās ar Ozolnieku un Jelgavas novadu, piemēram, zaudēs
valsts dotāciju 200 tūkstošu eiro apmērā SIA «Jelgavas autobusu
parks» par pasažieru pārvadājumiem ārpus savas administratīvās
teritorijas, jo pēc reformas tie būs iekšējie pārvadājumi, kuri
jāsedz pašvaldībai. Tādu piemēru ir daudz, tādēļ racionālāk būtu
pirmajā solī izveidot vēlētas otrā līmeņa reģionālās pašvaldības,
kurām varētu deleģēt daļu valsts un pirmā līmeņa pašvaldību
funkciju kopā ar finansējumu, piemēram, vidusskolas un
arodizglītību, sabiedrisko transportu, tranzītielas un civilo
aizsardzību. Tāpat šīs reģionālās pašvaldības varētu administrēt ES
fondu projektus. Ja VARAM piedāvātās reformas autoriem būtu patiesa
interese par reģionālo attīstību, tad komplektā ar reformu
pašvaldībām tiktu piedāvāti arī kādi attīstības instrumenti. Šobrīd
Latvija no ES fondu sadales viedokļa tiek pozicionēta kā viens
reģions, lai gan Rīga un Pierīga jau sen ir pārsniegusi ES vidējo
ienākumu līmeni. Tas nozīmē, ka Kohēzijas fonda līdzekļi, kuri ir
paredzēti reģionālās nevienlīdzības mazināšanai, nākamajā ES
budžeta plānošanas periodā būtu novirzāmi tikai reģioniem.

Foto: Raitis Supe/«Jelgavas Vēstnesis»