31.8 °C, 5.8 m/s, 42 %

Izglītība

Nav ieskaišu, nav jāiespringst?!
30/10/2010

Sports ir tāds pats mācību priekšmets kā, piemēram, matemātika vai angļu valoda. Ir noteikta viela, kas sporta stundās jāapgūst, tomēr skolēnu attieksme nereti pret sporta stundu ir savādāka nekā pret citiem mācību priekšmetiem – var pateikt, ka sāp galva vai vēders un stundā nepiedalīties. Lai gan nemitīgi sabiedrībā tiek runāts par veselīgu un aktīvu dzīvesveidu, Jelgavā vērojama tendence, ka skolēnu interese par sportu samazinās.

Ilze Knusle-Jankevica

Sports ir tāds pats mācību priekšmets kā, piemēram,
matemātika vai angļu valoda. Ir noteikta viela, kas sporta stundās
jāapgūst, tomēr skolēnu attieksme nereti pret sporta stundu ir
savādāka nekā pret citiem mācību priekšmetiem – var pateikt, ka sāp
galva vai vēders un stundā nepiedalīties. Lai gan nemitīgi
sabiedrībā tiek runāts par veselīgu un aktīvu dzīvesveidu, Jelgavā
vērojama tendence, ka skolēnu interese par sportu
samazinās.

«Pēdējos gados redzam, ka skolēnu interese par sportu samazinās.
Būtiski nemainās to skolēnu skaits, kas sporta stundas neapmeklē
vai ar ārsta ziņu no stundām tiek atbrīvoti. Mainās skolēnu vēlme
nodarboties ar sportu pēc stundām,» stāsta Jelgavas Izglītības
pārvaldes Sporta metodiskās apvienības vadītājs Andris Lukss.

Ieskaites motivēja

Šāda tendence parādījusies, kopš pagājušā mācību gadā tika
atcelta obligātās valsts ieskaites sportā 9. un 12. klases
skolēniem. Arī vairāki sporta skolotāji atzīst, ka skolēni vairs tā
necenšas, jo, beidzot skolu, nav jākārto ieskaite un jāizpilda
noteikti normatīvi. «Īpaši sporta stundas nepatīk vidusskolas
meitenēm, tomēr daļai skolēnu motivācija piedalīties stundās un
uzlabot rezultātus ir zudusi līdz ar ieskaišu atcelšanu,» stāsta
Jelgavas valsts Ģimnāzijas sporta skolotājs Jānis Leitis. Tiesa,
mazāko klašu skolēniem sportot patīk, un viņi nav nedz īpaši
jāpierunā, nedz jāpiespiež. «Mūsu klasē visiem patīk sportot, un
vislabprātāk spēlējam florbolu vai citas spēles, arī stafetes ir
interesantas,» stāsta 4. klases skolnieks Deivids. Viņš atzīst, ka
nav nekā tāda, ko viņš nevarētu vai negribētu sporta stundā darīt.
Deivids un viņa klasesbiedri labprāt sporto arī ārpus skolas,
piemēram, brauc ar riteņiem, spēlē basketbolu vai florbolu, ziemā
slēpo.

Vecāki raksta zīmes

Tomēr, jo vecāki skolēni kļūst, jo nelabprātāk iet uz
fizkultūru. Dažiem ir ārsta zīme vai atbrīvojums no sporta stundas,
citi iztiek ar aizbildinājumu, ka aizmirsies mājās sporta tērps,
tāpat populāra atruna ir «Man sāp… galva, vēders, kakls vai kas
cits». Jelgavas 4. vidusskolas skolotāja Nataļja Gorškova
novērojusi, ka negribēšana parādās pēc 7. klases, bet visizteiktākā
tā ir vidusskolas vecuma meitenēm. «Skolēni izdomā visādas atrunas,
lai tikai nebūtu jāpiedalās stundā, un vecāki viņus atbalsta,
raksta zīmes, lai nebūtu neattaisnoti kavētas stundas,» tā
skolotāja. Viņas kolēģis J.Leitis papildina, ka nereti vidusskolas
meitenes jau apmeklē trenažieru zāli, aerobikas vai citas sporta
nodarbības par naudu, bet uz sporta stundām tik un tā nenāk. «Es
vidusskolniecēm pat saku, ka vēlāk viņas maksās naudu, lai uzturētu
sevi fiziskā formā, bet arī šis arguments nav pārāk iedarbīgs,»
stāsta J.Leitis. Dīvainākā atruna, ko viņam nācies dzirdēt, ir, ka
pa nakti meitenes gultā kaķene piedzemdējusi bērnus, tāpēc viņa
nevar piedalīties stundā. 

Patīk spēles, nepatīk skriet

Izglītības metodiķis A.Lukss stāsta, ka ir mainījušies mācību
priekšmeta «sports» standarti, kas nosaka, kāda viela jāapgūst.
Izvērtējot sporta bāzes stāvokli un iespējas, kā arī skolēnu
prasmes, spējas un interesi, skolotājiem ir dota iespēja
izvēlēties, kurus sporta veidus mācīt. Ir parādījušies arī jauni
sporta veidi, kurus var iekļaut skolu programmās – nūjošana,
florbols, frisbijs, badmintons. «Variējot ir iespējams bagātināt
mācību vielu, kas ļauj paplašināt skolēnu iemaņas un izkopt kustību
kultūru,» uzsver A.Lukss.

Neskatoties uz demokrātiju, kas valda sporta stundās, skolēni
priekšroku dod sporta spēlēm, kurās nav nepieciešamas īpašas
iemaņas, un nelabprāt veic vingrinājumus, kas prasa fizisku
piepūli. «Visās klasēs bubulis ir kross – nepatīk skolēniem skriet
garos gabalus. Arī vidusskolas zēniem, kuri tomēr ir diezgan
sportiski un aktīvi, nepatīk kross, jo distance ir trīs kilometri.
Tad nu skrien tā negribīgi,» stāsta Jelgavas 4. vidusskolas sporta
skolotājs Uģis Ozols.

Arī aptaujātie skolēni atzīst, ka viņiem labāk patīk komandu
spēles – tautas bumba, pionierbols, florbols, basketbols, futbols,
volejbols. N.Gorškova novērojusi, ka vecāko klašu skolēniem patīk
vingrinājumi, kas palīdz uzlabot figūru – vēdera prese, aerobika,
dažādi vingrinājumi. Dažiem skolēniem vienkārši ir bail traumēties,
tāpēc viņi stundās ir pasīvāki vai darbojas individuāli. «Visvairāk
man patīk spēlēt tautas bumbu, bet ļoti baidos, ka man trāpīs pa
galvu ar basketbola bumbu,» stāsta 6. klases skolniece Marta, kura
to jau ir pieredzējusi. Ir arī skolēnu kategorija, kam ir bail,
piemēram, lēkt pār āzi vai augstlēkšanu. Tomēr, ja bailes izdodas
pārvarēt, reizēm skolēni atklāj, ka viņiem tas padodas, un dara to
labprāt. «Man ir divas audzēknes, kuras, atnākot uz skolu, neko
nevarēja izdarīt. Bet ar savu centību viņas ir panākušas, ka varu
ielikt stabilu sešinieku,» stāsta Jelgavas 3. pamatskolas sporta
skolotāja Larisa Drusta.

Ir arī lietas, kuras grūtāk iemācīt un apgūt. J.Leitis uzskata,
ka viens no grūtāk apgūstamajiem sporta veidiem ir volejbols, jo
iemaņas ir specifiskas un elementi diezgan grūti. «Piemēram,
piespēles nav nemaz tik viegli iemācīties, jo pieskāriens bumbai ir
specifisks,» viņš piebilst.

Jāuzlabo stadioni

Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza norāda, ka
sporta bāzes un apstākļi Jelgavas skolās ir samērā labi, un bāzu
uzturēšanā ir investēti diezgan ievērojami pašvaldības līdzekļi.
Tomēr sāpju bērns ir stadioni, kurus nepieciešams sakārtot.
«Daudziem stadioniem nav nožogojuma vai arī tas ir sabojāts. Tāpat
jānomaina sektoru un skrejceļu asfalta segums pret mūsdienīgu
sintētisko segumu. Tāpēc arī meklēsim iespējas, lai nākamajā ES
budžeta plānošanas periodā no 2014. līdz 2017. gadam piesaistītu
Eiropas līdzekļus tieši šim mērķim,» tā G.Auza. Viņasprāt,
vislabākie apstākļi, lai nodarbotos ar vieglatlētiku, ir 4.
vidusskolai, kurai līdzas atrodas Zemgales Olimpiskā centra
stadions, pārējām skolām vieglatlētikas apmācība rada problēmas.
To, ka stadionu sakārtošana varētu palielināt skolēnu interesi par
sportu, atzīst arī sporta skolotāji. «Mūsu skolas skolēniem ir tā
priekšrocība, ka līdzās ir jauns un kvalitatīvs stadions. Tas
stundu padara dinamiskāku, jo 100 metru sprintu vienlaikus var
skriet astoņi skolēni, bet garākas distances vai stafeti – seši.
Līdz ar to vieglāk ir plānot darbu, stunda nav tik garlaicīga, jo
tajā var pagūt izdarīt vairākas lietas,» tā U.Ozols, piebilstot, ka
atbilstoši apstākļi ne vien rada interesi par pašu procesu, bet arī
par rezultātu.

Jelgavas pilsētas skolēnu spartakiādes
vērtējums

Vairākus gadus Jelgavas pilsētā skolu sacensībās kopvērtējums
netika praktizēts. 2008. gada augusta Sporta metodiskās apvienības
sanāksmē tika nolemts pēc vairāku gadu pārtraukuma atjaunot skolu
vērtējumu četrās vecuma grupās 2008./2009. mācību gadā. Nākošajā –
2009./2010. – mācību gadā sakarā ar krasu līdzekļu samazinājumu
nācās samazināt sacensību skaitu, kā arī atteikties no skolu
vērtējuma. Šogad skolu vērtējums atkal ir atjaunots. Pielikumā var
aplūkot skolu vērtējumu pa vecuma grupām 2008./2009. mācību
gadā.

Skolu vērtējums 2008./ 2009. mācību gadā:

 

1997./1998. m.g. grupa

1995./1996. m.g. grupa

1993./1994. m.g. grupa

1989./1992. m.g. grupa

1.vieta

Jelgavas 4. pamatskola

Jelgavas 5. vidusskola

Jelgavas Valsts ģimnāzija

Jelgavas 1. ģimnāzija

2.vieta

Jelgavas 5. vidusskola

Jelgavas Valsts ģimnāzija

Jelgavas Spīdolas ģimnāzija

Jelgavas Spīdolas ģimnāzija

3.vieta

Jelgavas 3. pamatskola

Jelgavas 4. vidusskola

Jelgavas 5. vidusskola

Jelgavas 5. vidusskola

 

Foto: Ivars Veiliņš