1.6 °C, 1 m/s, 95.5 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraMuzikoloģe Silvija Braže par koncertu «Pūt, vējiņi»
Muzikoloģe Silvija Braže par koncertu «Pūt, vējiņi»
16/11/2009

Pagājušās nedēļas nogalē Jelgavas kultūras namā izskanējis diriģenta Aigara Meri veidotais koncerts «Pūt, vējiņi». Portāls http://www.jelgavasvestnesis.lv/ piedāvā ieskatīties Jelgavas Mūzikas vidusskolas muzikoloģes Silvijas Bražes vērtējumā par koncertu.

 

Pagājušās nedēļas nogalē Jelgavas kultūras namā
izskanējis diriģenta Aigara Meri veidotais koncerts «Pūt, vējiņi».
Portāls
http://www.jelgavasvestnesis.lv/
piedāvā ieskatīties Jelgavas Mūzikas vidusskolas
muzikoloģes Silvijas Bražes vērtējumā par koncertu.

Silvija Braže:

«Aizvadītajā sestdienā Jelgavas kultūras namā gaidāmo valsts
svētku noskaņā tika pavērta kāda mazpazīstama latviešu mūzikas
lappuse – 1962. gadā sacerētais Ģederta Ramana koncerts saksofonam,
stīgām, klavierēm un timpāniem. Ja šodien divu žanru – džeza un
simfoniskā – saplūšana ir saprotama un ierasta, tad savulaik
komponistam nācās uzklausīt ne vienu vien iebildi. Domāju, ka
mūzikas vēsturē Ģedertu Ramani pareizi uzskata par latviešu
oriģinālrepertuāra veidotāju, ko apliecināja jau pieminētais
saksofona koncerts. Optimisms, gaišs starojums, viegls, dzirkstošs
strāvojums bija saklausāms šajā kompozīcijā, ko elegantā nevērībā,
atturīgā vēsumā spēlēja Renārs Lācis, Jelgavas kamerorķestris un
Jelgavas bigbends diriģenta Aigara Meri vadībā. Gleznieciskais
vēstījošais Aleksandra Glazunova stils bija ietekmējis Ramaņa opusa
tapšanu, un ir laba sasauce ar Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas
akadēmijas deviņdesmitgadi (Aleksandrs Glazunovs zināms arī kā
Jāzepa Vītola kolēģis un domubiedrs Pēterburgas konservatorijas
gados). Cita domāšana, cits orķestra auduma blīvums saklausāms
Pētera Butāna divertismentā vijolei un kamerorķestrim «Brīvdienu
mūzika» (soliste Svetlana Okuņa). Latino pirmajā daļā, skarba
hromatika Dmitrija Šostakoviča stilā, Astora Pjacollas
melanholiskās noskaņas, kam seko azartiski kūsājošā 3. daļa.
Profesionāli, bet bez dzirksts, bezkaislīgi nospēlēts darbs, it kā
ar skatu no malas, bet kāpēc gan nē? Jelgavas kamerorķestra spēle
kompakta, pavadījumos delikāta, vien vēlētos vairāk sulīgu krāsu
stīgām. Bet diriģenta Aigara Meri «stihija» ir vokāli simfoniskā
mūzika – to apliecina vairākkārtēji vērojumi koncertos. Valsts
svētku koncertiem Jelgavā Aigars Meri vienmēr izvēlējies spilgti
nozīmīgus (bieži arī jaundarbus) opusus. Tā bija arī šoreiz.
Simfoniskās kolāžas «Pūt, vējiņi» saistīja ar skaidru skaņdarba
arhitektonikas izpratni, kur pārdomāta ik detaļa. Labs koru
«Zemgale» un «Vanema» skanējums, pievienojoties folkloras kopai
«Dimzēns». Izcili piesātināts bija dzejas teksta skanējums Jāņa
Paukštello sniegumā. Zīmīgs, skaists, bet nedaudz sasaistīts – tādu
uztvēru Latvijas Nacionālās operas solista Jāņa Apeiņa dziedājumu.
Publicistiska asa opusa prasmīgs risinājums, manuprāt, ir viena no
šī koncerta pamatvērtībām, ko atbalstīja klausītāji. Šis koncerts
bija Aigara Meri koncerteksāmens simfoniskā orķestra diriģēšanā,
kas ļaus ieraudzīt diriģentu vadot kā operu, tā simfonisko koncertu
programmas.»