Līdz 26. februārim Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā apskatāma tēlnieces Rasas Kalniņas-Grīnbergas personālizstāde «Atskatoties», kurā apkopoti ne vien mākslinieces privātās kolekcijas darbi, bet arī darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Latvijas Mākslinieku savienības un Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja krājuma. «Šī ekspozīcija ir kā atskats uz aizvadīto darba mūžu,» izstādi raksturo Jelgavas tēlniece.
Aizvadītā gada nogalē ar izstādi «Atgriešanās» Dobeles Novadpētniecības muzejā tēlniece atzīmēja nozīmīgu savas dzīves un darba jubileju, un ekspozīcija, kas šobrīd skatāma Jelgavas muzejā, ir papildināta jubilejas izstāde. «Dobeles muzejs atrodas vietā, kas piederējusi manai ģimenei četrās paaudzēs – no pašreizējās ēkas pavērās tāds pats skats kā bērnībā pa manas istabas logu, tādēļ šī izstāde man bija kā atgriešanās,» jubilejas izstādi raksturo R.Kalniņa-Grīnberga. Ekspozīcijā «Atskatoties» apkopoti darbi no dažādiem tēlnieces darba mūža posmiem, un daži no tiem vēlāk pārtapuši monumentālās skulptūrās. Viens no nozīmīgākajiem ekspozīcijā skatāmajiem darbiem ir skulptūra «Māte ābele», kas viņas radošo ceļu saveda ar talantīgo ainavu arhitektu Alfonu Ķišķi. Kad arhitekts kādā izstādē ieraudzīja tolaik jaunās tēlnieces darbu «Māte ābele», viņš strādāja pie holokausta memoriālās vietas – Ančupānu kalnu memoriāla – izveides. Piemiņas vieta Rēzeknes novadā tika atklāta 1973. gadā. «Memoriāls atrodas ļoti skaistā vietā – visapkārt skujkoku mežs ar ieplakām un pakalniņiem. Uz pieminekli ved apsūnojusi taka – tu ej pa to un nonāc pie Nāves ielejas un Dzīvības laukuma, kurā uzstādīta monumentālā skulptūra «Māte ābele», ko izveidojām kopā ar Alfonu Ķišķi. Tā simbolizē dzīvību, jo mātes un ābeles būs vienmēr,» tā tēlniece. Viņa atminas, ka darbs pie skulptūras izveides neesot bijis viegls, jo skulptūra ir ļoti monumentāla. Tēlnieces mīļākais darbs ir «Caune» jeb «Cauņonkuls», kurā viņa iemūžinājusi savas vecāsmātes brāli Žani Cauni. «Viņš man bija kā vectēvs, jo nevienu no saviem vectēviem satikusi neesmu. Viņš bija Triju Zvaigžņu ordeņa kavalieris un 1905. gada «klusais» cīnītājs,» tā māksliniece, piebilstot, ka, viņasprāt, šis ir viens no viņas veiksmīgākajiem darbiem.
«Ja gleznotājam, pabeidzot darbu, vien jāizdomā, kādā ietvarā to likt, tad tēlniekam radošais process ir vien piektdaļa no darba – tad sākas smagais tēlniecības process. Skiču veidošana un formas noņemšana ir kā iemīlēšanās, kam seko reālā dzīve ar visiem pienākumiem un atbildībām, kas nemaz nav tik tīkama,» tā R.Kalniņa-Grīnberga raksturo tēlniecības procesu. Māksliniece atklāj, ka dažkārt viņa pieķer sevi pie domas, ka nav piemērota tēlniecībai, jo tas ir fiziski grūts darbs, bet spriež, ka nekas cits viņu tik ļoti neesot saistījis kā šis tēlotājmākslas veids. Tēlniece R.Kalniņa-Grīnberga dzimusi 1936. gada 23. novembrī Dobelē. 1956. gadā beigusi Liepājas Lietišķās mākslas vidusskolas Tēlniecības nodaļu. No 1956. līdz 1957. gadam mācījusies Tallinas Mākslas institūtā, 1962. gadā beigusi Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļu (vadītājs – Kārlis Zemdega). Izstādēs piedalās kopš 1960. gada. Saņēmusi LPSR VĻKJS (Vissavienības Ļeņina Komunistiskās Jaunatnes Savienības) prēmiju (1974) par monumentālo skulptūru «Māte ābele» Ančupānu kalnos. Latvijas Mākslinieku savienības biedre kopš 1967. gada. Kopš 2009. gada Jelgavas Mākslinieku biedrības goda biedre. Māksliniece Jelgavā dzīvo kopš 1963. gada.
R.Kalniņas-Grīnbergas personālizstāde «Atskatoties» Jelgavas muzejā apskatāma līdz 26. februārim.
Foto: Austris Auziņš