19.4 °C, 1.7 m/s, 93.6 %

Kultūra

Muzejā rīt satikšanās ar ciano
09/02/2012

Kas ir ciano? Krāsa, tehnika, tonis, noskaņa? To būs iespēja jau rīt, 10. februārī, pulksten 17 noskaidrot Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā. Tur tiks atklāta jauna izstāde «Uz tikšanos ciano…», kurā astoņi bijušie kursabiedri ļaus savos darbos iepazīt tādu tehniku kā cianotipija jeb to, kā ķīmijas procesu rezultātā no fotogrāfijas rodas cits mākslas darbs zilā krāsā.

Ritma Gaidamoviča

Kas ir ciano? Krāsa, tehnika,
tonis, noskaņa? To būs iespēja jau rīt, 10. februārī, pulksten 17
noskaidrot Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā. Tur
tiks atklāta jauna izstāde «Uz tikšanos ciano…», kurā astoņi
bijušie kursabiedri ļaus savos darbos iepazīt tādu tehniku kā
cianotipija jeb to, kā ķīmijas procesu rezultātā no fotogrāfijas
rodas cits mākslas darbs zilā krāsā.

 

Izstādi veido astoņi Liepājas
universitātes mākslas maģistru pirmais izlaidums, tostarp
jelgavniece Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas vizuālās mākslas skolotāja
Dace Lejēja. «Lai radītu sev iespēju šai mūsdienu aizņemtajā laikā
satikties, mēs, astoņi kursabiedri, izdomājam gadā reizi veidot
kopīgu izstādi. Līdz šim tās ir notikušas Lietuvā un Polijā, bet nu
piestāsim Jelgavā. Par tēmu esam izvēlējušies tehniku –
cianotipija. Ko tādu, kas cilvēkiem patiešām būs interesants, jo
tikai retais zina, kas tas ir, kā tas notiek un kāds izskatās
mākslas darbs. Tieši tāpēc ir vērts atnākt un paskatīties, lai
saprastu un redzētu, kā tas izskatās dzīvē,» aicinot uz izstādi,
saka D.Lejēja.

Viņa stāsta, ka tas ir grūts un
sarežģīts process. Cianotipijā par pamatu ņem fotogrāfiju, kuru
apstrādā datorā, tad printē uz plēves. Citu materiālu – papīru,
zīdu – noklāj ar īpašu ķīmiju, veidojot fonu, tad uzliek plēvi, uz
kuras ir fotogrāfija, un to ar saules vai mākslīgās saules gaismu
silda, un rodas zils mākslas darbs citā matērijā.

Jēdziens «cyan» ir cēlies no grieķu
vārda, kas tulkojumā nozīmē «zils». 1842. gadā angļu zinātnieks un
astronoms sers Džons Heršels izgudro cianotipijas procesu.
Cianotipijas attīstības rezultātā vārdu «cyan» sāk lietot arī
krāsas nozīmē, tā ir debesszila, gaiši zila, daži to dēvē par
zaļganzilu. Cianotipija ir viens no pirmajiem fotoprocesiem, šo
tehniku iesākumā pārsvarā lietoja amatieri – botāniķi fotogrammu
izgatavošanai. Vēlāk to, sauktu arī par «blueprint» (zilā izdruka),
izmantoja fotoreprodukciju izgatavošanai no rasējumiem. Mūsdienās
fotomāksliniekiem cianotipija un tai līdzīgas fototehnikas ir
alternatīva digitālajai fotogrāfijai.

Jāpiebilst, ka papildu šajā tehnikā
veidotiem mākslas darbiem, skatītāji varēs apskatīt arī pasteļus,
eļļas gleznas un grafikas, kurās parādās zilā krāsa.

Izstādē piedalās fotomākslinieks Aivars
Rozenbahs, kurš visus pārējos biedrus iepazīstināja ar šo tehniku,
plakātu meistars un dzīves filozofs Jānis Slaidiņš, jaunā
māksliniece Zane Bege-Beģe, multimākslinieks un sirreālists Ģirts
Brumsons, Anita Zīverte, kura aizraujas ar karikatūrām un
eksperimentē grafikā, Ilze Reņģe – datorgrafiķe, kas iedvesmu
smeļas eļļas un pasteļglezniecībā, Solvita Spirģe-Sēne, kurai patīk
eksperimentēt ar materiālu un tehnikām glezniecībā, kā arī
jelgavniece D.Lejēja.

«Mūsu dzīves moto meklējams modernista
Bodlēra vārdos: «Vienmēr vajag būt noreibušam – no vīna, no dzejas,
no mīlestības, varbūt no tikuma… kā jums labāk tīk…» Mēs
piebilstam: noreibt var arī no mākslas, tāpēc vērojiet, vērtējiet
un baudiet,» tā mākslinieki.

Foto: Ivars Veiliņš