3.9 °C, 2.6 m/s, 91.4 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāMums ir trešā dārgākā izglītības sistēma Eiropā
Mums ir trešā dārgākā izglītības sistēma Eiropā
03/12/2015

«Ja savu pārticības līmeni vēlamies tuvināt Eiropas vidējiem rādītājiem, mums jākļūst efektīvākiem un lietas jāsauc īstajos vārdos. Ir naivi cerēt, ka ilgtermiņā spēsim nodrošināt labu algu skolās, kurās ir trīs skolēni uz katru pedagogu, vai vienlīdz labā stāvoklī uzturēt visus lauku ceļus. Pasaule mainās, cilvēki pārvietojas uz pilsētām un attīstības centriem, kuros ir darbavietas. Daudziem to ir grūti pieņemt, tādēļ Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijā izstrādājam priekšlikumus, kā straujāk virzīties uz priekšu un veikt nepieciešamās reformas,» uzsver Saeimas deputāts un Lielo pilsētu asociācijas izpilddirektors Māris Kučinskis.

Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijā apvienojušies 17
deputāti no dažādām frakcijām ar mērķi norādīt uz jomām, kurās
šobrīd ir lielākie šķēršļi straujākai Latvijas attīstībai.
Komisijas priekšsēdētājs M.Kučinskis pārliecināts, ka skaudrā
realitāte Latvijas laukos un mazpilsētās jau šobrīd daļai
sabiedrības un lēmumu pieņēmēju ir atvērusi acis un sapņi par
ražošanas attīstību katrā pagastā izsapņoti, tādēļ nepieciešams
spert turpmākos soļus un resursus virzīt uz tiem attīstības
centriem, kuros ir ekonomiskās attīstības potenciāls.

Komisijā esat sagatavojuši starpziņojumu «Priekšlikumi
iniciatīvām Latvijas ekonomikas konkurētspējas
stiprināšanai».

Ir vairākas būtiskas tēmas, kuras tiešā veidā ietekmē mūsu
labklājību. Izglītība, iedzīvotāju mobilitāte, uzņēmējdarbība un
tās saikne ar zinātni. Aktuālākais jautājums šobrīd ir identificēt
šķēršļus, kas traucē Latvijas ekonomikai, kādas reformas
nepieciešamas, lai ātrāk tiktu uz priekšu. Visa pamatā ir
izglītība, tādēļ sākām ar šīs jomas padziļinātu izpēti. Atklājās
šokējoša aina: pašvaldības ved bērnus uz skolu, kura atrodas 50
kilometru attālumā, lai gan blakus trīs kilometru attālumā ir citas
pašvaldības skola. Mūsu izglītības sistēma ir neefektīva un dārga.
Nevienam šādos apstākļos nav laika domāt par kvalitāti, jo jācīnās
par izdzīvošanu. Kaut gan mūsu skatījumā izglītības kvalitātei
jābūt tam rezultātam, kuram jāpakārto gan algu, gan skolu tīklu
reformas. Ļoti labi saprotu pašvaldību vadītājus, kuri nevar
pieņemt lēmumu par skolu slēgšanu. Tas būtu pretdabiski. Tādēļ
vēlamies sagaidīt lielāku iniciatīvu no Izglītības un zinātnes
ministrijas. Nepieciešami skaidri kritēriji par to, kādām jābūt
sākumskolām, vidusskolām un profesionālajām skolām jeb kompetences
centriem. Nevaram gaidīt, ka pašvaldības visu izdarīs ministrijas
vietā. Mūsu priekšlikums ir konsultēties ar pašvaldībām, tomēr
lēmums par to, kādai jābūt izglītības sistēmai un skolu tīklam,
kurš atbilst mūsu iedzīvotāju skaitam, jāpieņem valsts līmenī.

Kā vērtējat iniciatīvu par turpmāku pašvaldību
apvienošanos?

Apvienošanās nav obligāts priekšnosacījums situācijā, ja
pašvaldības var savstarpēji veiksmīgi sadarboties. Šajā ziņā
Latvijā ir labi un slikti piemēri. Tomēr skaidrs, ka valsts
attīstības plānos esam iezīmējuši daudz attīstības centru, taču
realitāte ir atšķirīga. Divas trešdaļas Latvijas ekonomikas veido
Rīga. Arī Jelgava iekļaujas Rīgas ekonomiskās ietekmes zonā. Mēs
redzam, ka apstrādes rūpniecības perspektīva ir tikai lielākajām
Latvijas pilsētām un teritorijām, kuru potenciāls balstās uz tur
jau esošo ražošanu, piemēram, Smiltene – Launkalne vai Saldus –
Brocēni. Tās ir teritorijas, kurās būtu jāattīsta industriālās
zonas un ražošana. Pārējo teritoriju iedzīvotājiem jāpiedāvā ērta
satiksme un iespēja nokļūt uz šiem centriem. Iedzīvotāju mobilitāte
valsts teritorijā ir viens no būtiskākajiem jautājumiem. Šobrīd
reģionālajos pārvadājumos valda haoss un tiek tērēti miljoni.

Kas tieši nav kārtībā?

Pārvadājumi ir sadrumstaloti, daļu pakalpojumu nodrošina
pašvaldības ar saviem skolu autobusiem, daļu – reģionālie
pārvadātāji, kaut gan izmaksas abos gadījumos ir līdzvērtīgas.
Trūkst objektīvu datu par to, kāds ir pieprasījums pēc
pārvadājumiem. Satiksmes ministrija strādā atrauti no Izglītības un
zinātnes ministrijas, lai gan, sašaurinot skolu tīklu, tieši
iedzīvotāju mobilitāte kļūs par vienu no būtiskākajiem
jautājumiem.

Atgriežoties pie ekonomikas – komisijas starpziņojumā
uzsverat, ka pēdējos desmit gados mūsu ekonomiskā produktivitāte ir
uzlabojusies divas reizes, tomēr joprojām atpaliekam no vecajām 15
ES dalībvalstīm četras reizes. Vai tā ir pareizā mēraukla, uz kuru
tiekties, ja pārskatāmā nākotnē tas nav sasniedzams?

Komisijā esam vienojušies, ka lietas sauksim īstajos vārdos, un
tā ir realitāte, ka šobrīd savos produktivitātes rādītājos būtiski
atpaliekam. Tas ir iemesls, kādēļ mūsu uzņēmēji nevar maksāt
Eiropas līmeņa algas. Arī Eiropa nestāv uz vietas, notiek
attīstība. Mums jāuzlabo sava konkurētspēja un efektīvi jāizmanto
savi resursi. Tas attiecas gan uz meža resursiem, gan uz
lauksaimniecības produkciju. Joprojām pietiekami daudz zemnieku ir
spiesti pārdot pienu Lietuvas pārstrādātājiem, jo mūsu
pārstrādātāji nespēj piedāvāt konkurētspējīgu cenu.

Meža resursu izmantošana ir viena no vadošajām eksporta
nozarēm, tomēr kokapstrādes specialitātēs Jelgavā ir grūtības
nokomplektēt grupas gan Jelgavas tehnikumam, gan LLU Meža
fakultātei.

Profesionālās izglītības prestižs joprojām nav tajā līmenī, kādā
mēs to vēlētos redzēt. Šajā vecumā bērnu izvēli par labu vienai vai
otrai mācību iestādei samērā bieži nosaka vecāki, kuri par
profesionālo izglītību spriež pēc tā, kāda tā bija pirms veiktajām
reformām un pēdējo gadu pārvērtībām. Ja bērns labi mācās, reti kurš
vecāks ieteiks turpināt izglītību profesionālajā skolā. Savukārt
augstskolās redzam sekas vieglākās pretestības ceļam, kur savulaik
pieļāvām, ka vidusskolās netiek mācīti eksaktie priekšmeti. Šī
iemesla dēļ nespējam nokomplektēt grupas ar tautsaimniecībā
nepieciešamiem speciālistiem, bet turpinām ražot ekonomistus un
sabiedrisko attiecību speciālistus.

Pasaules ekonomikas foruma globālās konkurētspējas
indeksā esam 44. vietā starp 140 valstīm, bet Pasaules Bankas
pētījumā «Doing Business» starp 189 valstīm esam 22. vietā. Ko no
tā varam secināt?

To, ka mums ir labs potenciāls tuvināties pasaules ekonomiski
attīstītākajām valstīm, kaut gan šie rādītāji tikai daļēji
atspoguļo reālo situāciju.

Jelgavā šogad darbību uzsāka koka paneļu ražotāji. Tas
ir materiāls, no kura var celt koka daudzstāvu ēkas. Tomēr Latvijā
šo tehnoloģiju nevar izmantot, jo likumdošana paredz, ka koka ēkas
nedrīkst būt augstākas par trim stāviem.

Ir bijusi iespēja iepazīties ar daudzstāvu koka apbūvi Austrijā,
un tā ir joma, kurā varam būt konkurētspējīgi. Cik zināms,
kocinieki šobrīd strādā pie nepieciešamo likuma grozījumu
iesniegšanas izskatīšanai Saeimā.

Kādu rezultātu sagaidāt no komisijas darba?

Rezultāts būtu konkrētas reformas, galveno uzsvaru liekot tieši
uz izglītības jautājumiem, jo par uzņēmējdarbības straujāku
attīstību varēsim runāt tikai tad, ja mums būs gudri un uzņēmīgi
cilvēki. Šis pamatā ir ministriju savstarpējās sadarbības
jautājums, jo Saeima nevar veikt ministriju analītiskā dienesta
funkcijas un piedāvāt detalizētu plānu, ko darīt.

Vai jūsu darbs nedublēs Nacionālo attīstības plānu, kur
šie jautājumi ir pietiekami plaši iztirzāti?

Mūsu uzdevums nav radīt deklaratīvu dokumentu. Ziņojums ir tikai
forma, kā aktu­alizēt jautājumus parlamenta līmenī. Ja būs
nepieciešams, nāksim klajā arī ar konkrētām likumdošanas
iniciatīvām, jo līdzšinējais valsts ekonomiskās attīstības temps
nav apmierinošs.

Foto: Raitis Supe