Šogad pirmajos piecos mēnešos Latvijā avārijās ir gājuši bojā divi, savukārt ievainoti 120 velosipēdisti, tāpēc mediķi iestājas par obligātu aizsargķiveru lietošanu, raksta laikraksts «Diena». Šobrīd šāda prasība ir tikai bērniem līdz 12 gadu vecumam.
Pērn ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā 18 velosipēdisti, savukārt ievainoti 401, no tiem 37 ievainoti smagi. Šogad pirmajos piecos mēnešos Latvijā bojā gājuši divi velosipēdisti un, pēc Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) datiem, vidēji divi līdz trīs cilvēki katru dienu tiek nogādāti slimnīcā ar dažādām traumām, kuras guvuši, braucot ar velosipēdu. Biežākās traumas ir kāju, roku un plecu kaulu lūzumi un galvas smadzeņu satricinājumi, pastāstījusi NMPD pārstāve Inga Vītola.
Mediķi uzskata, ka ķivere nozīmētu papildu drošību. Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas bērnu ķirurgs-traumatologs Ģirts Salmiņš norādīja, ka viennozīmīgi ķivere palīdz samazināt galvas traumu smagumu. «Līdzko mēs pērkam velosipēdu jaunietim, tā uzreiz komplektā būtu jāiegādājas arī aizsargķivere. Tas būtiski samazinātu risku galvas traumām, kuras pēc tam var atsaukties uz mācīšanos,» atzīmējis Salmiņš. Lai gan ķivere var būt tikai papildu drošības elements, tomēr, ja tā ir kvalitatīva, pareizi uzlikta un piesprādzēta, tad negadījuma gadījumā galvas traumas nebūs tik smagas, piebildusi NMPD pārstāve Ilze Bukša.
Arī Latvijas Ārstu biedrības prezidents Pēteris Apinis uzskata, ka vismaz līdz 18 gadu vecumam ķiveru lietošanai vajadzētu būt obligātai. Viņš paudis cerību, ka šādai idejai saņems atbalstu no Veselības ministrijas (VM), tomēr biedrība pie ministrijas vēl nav vērsusies.
Televīzijas raidījuma «Zebra» vadītājs Pauls Timrots savukārt uzskata, ka par obligātām ķiverēm visiem nevajadzētu runāt, ja nav zināms, cik velosipēdistu guvuši tieši galvas traumas. Pēc viņa domām, ķivere ir vairāk dekoratīva un tā būtu apgrūtinājums, kura dēļ daudzi pārstātu ikdienā pārvietoties ar velosipēdu. Piemēram, Austrālijā līdz ar obligātu ķiveru ieviešanu velosipēdistu skaits esot samazinājies par 30%, piebildis Latvijas Riteņbraucēju apvienības (LRA) valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks, kurš arī neatbalsta šādu prasību.
Latvijas Riteņbraukšanas federācijas (LRF) pārstāvis Toms Markss pieļāvis, ka šāds samazinājums būtu tikai īstermiņā, bet ilgtermiņā būtu ieguvumi, līdz ar to LRF atbalsta obligātu ķiveru lietošanu, piedaloties arī ikdienas satiksmē, ne tikai sacensībās.
CSDD pārstāve Agnese Korbe stāstījusi, ka gadu no gada Latvijā ķiveru lietotāju skaits pieaug, kas panākts ar informatīvajām kampaņām. Tāpat līdzšinējo diskusiju rezultātā Latvijā ar likumu ir noteikts, ka velosipēdu pasažieriem līdz septiņu gadu vecumam un velosipēdistiem līdz 12 gadu vecumam obligāti jālieto aizsargķiveres.
Lai veiktu papildu izmaiņas normatīvajos aktos, vispirms nepieciešams izvērtēt iespējamo izmaiņu efektivitāti, uzskata VM preses sekretārs Oskars Šneiders. «Ja nosakām obligātu prasību riteņbraucējiem lietot ķiveres, jāizvērtē, kā tas ietekmēs izvēli lietot velosipēdu kā transporta līdzekli. Nav arī pieredzes citām Eiropas valstīm, kur šāda prasība būtu ieviesta,» sacījis VM pārstāvis.
LETA