«Ja man būtu 100 lati, es tos sadalītu četrās daļās: pirmkārt, es izremontētu istabu; otrkārt, es ziedotu naudu savai draudzenei; treškārt, es ziedotu dzīvnieku patversmei; ceturtkārt, es nosvinētu savu dzimšanas dienu picā,» komentējot savu zīmējumu, raksta Jelgavas 3. pamatskolas 4.b klases skolniece Zane Zaķe. Zanes un viņas vienaudžu darbi par tēmu «Kā gudri iztērēt 100 latus» no šodienas līdz 9. novembrim aplūkojami «Vivo centrā».
Sintija Čepanone
Kopumā izstādē skatāmi divdesmit 1. – 4. klašu skolēnu darbi no visa Zemgales reģiona, kas par labākajiem tika atzīti biedrības «Naudas plānošanas centrs» un «GE Money Bank» rīkotajā konkursā «Kā gudri iztērēt 100 latus». Lai tajā piedalītos, bērniem bija jānosūta zīmējums par šo tēmu un tā apraksts, izklāstot, kāpēc tieši šim mērķim viņš grib atvēlēt 100 latus. Kopumā organizatori saņēmuši vairāk nekā 1800 zīmējumus, no Zemgales saņemti 259.
Izstādē «Vivo centrs» līdztekus citiem aplūkojami arī divi jelgavnieku – Z.Zaķes un Rimanta Šveicara – darbi, turklāt Rimanta darbs ieguva arī «Vivo centra» simpātijas balvu. «Es gribu palīdzēt. Ir tāds ētikas teiciens: «Dots devējam atdodas.»,» savu zīmējumu komentējis 3. pamatskolas 4.b klases skolnieks.
Par Zemgales reģionā labākajiem atzīti Tukuma pamatskolas 3.b klases audzēkņa Roberta Vanaga zīmējums, kurā viņš ataino, ka par 100 latiem iegādātos malku, lai ziemā būtu silti, kā arī Vānes pamatskolas otrklasnieka Arvja Bērziņa darbs, kurā atspoguļots, ka 100 lati noderētu jauna velosipēda iegādei. Abi uzvarētāji balvā saņēma 100 latus.
Roberts, taujāts, ko iesāks trešklasnieks ar tik lielu naudas summu, atbild: «Es to krāšu!» Izrādās, krāt naudu viņš iemācījies jau pirms vairākiem gadiem – tolaik daļu no iekrātā – piecus latus – viņš iedevis māsai, lai nopirktu sunīti, savukārt par vēlāk sakrāto viņš iegādājies radio. «Pagaidām man nav noteiktas lietas, kam krāt, taču, kad būs, tad to arī varēšu iegādāties,» teic Roberts, atklājot, ka dažkārt no savas krājkasītes naudiņu aizdodot arī mammai. Protams, viņa vienmēr parādu atdod.
Savukārt tukumnieki Līna un Matīss Kieči savos zīmējumos atspoguļojuši, kā no simts latiem var iegūt krietni lielāku summu. Tā Līna zīmēja, ka daļu naudas var ieguldīt bankā, savukārt Matīss bija «izstrādājis» veselu biznesa plānu, norādot, ka par 100 latiem iegādāsies ābeļu stādus un pēc pāris gadiem būs āboli, ar kuriem kā pacienāt draugus, tā arī aizvest uz tirgu un pārdot, gūstot arī peļņu.
Jāpiebilst, ka, izanalizējot visus bērnu zīmējumus un to aprakstus, psihologi secinājuši, ka liela daļa bērnu naudu vēlas tērēt, lai iepriecinātu tuvākos cilvēkus – tas nozīmē, ka bērni uzņemas savu vecāku un sabiedrības problēmu risināšanu.