Jau pagājušajā gadā Pieaugušo izglītības centrs aizsāka ideju vienot mācībām ģimenes, piedāvājot kopā apgūt dažādus interesantus kursus. Šogad tiek sperts nākamais solis – izstrādāta īpaša kursu programma, kurā mamma vai tētis var mācīties kopā ar savu 5 – 11 gadus veco bērnu.
Kristīne Langenfelde
«Ja iepriekšējā gadā mūsu jaunums bija ģimeņu programmas un ar to mēs sapratām gan sievu un vīru, gan vecākus un bērnus, gan omītes un opīšus, kas nāk pie mums un, kopā pavadot laiku, mācās, piemēram, floristiku, zīda apgleznošanu, fotografēšanu, tad šogad to turpinām, taču piedāvājam arī kādu jaunumu – proti, aicinām kopā mācīties mammas vai tētus ar savām mazajām atvasēm. Esam izstrādājuši īpašu programmu «Ģimene, kas mācās», kura ļauj ne vien kopā apgūt dažādas iemaņas, bet arī vecākiem labāk izprast savus bērnus,» stāsta Pieaugušo izglītības centra direktores vietniece Ingrīda Muraškovska.
Viņa akcentē, ka šo kursu galvenais ieguvums ir iespēja vecākiem tik lielajā steigā pavadīt vairāk laika kopā ar bērnu. «Visbiežāk galvenās problēmas vecākiem ar bērniem rodas tad, ja starp viņiem nav bijusi pietiekama saikne. Mēs brīnāmies, kāpēc tā notiek, un vienlaikus nezinām, ko darīt. Tad nu šajos kursos, kas veidoti kā praktiskas nodarbības, mēs centīsimies ar dažādām aktivitātēm parādīt vecākiem, ko vēlas bērns, kā palīdzēt viņam attīstīties,» tā I.Muraškovska.
Nodarbības sastāv no četriem atsevišķi veidotiem cikliem, un tas jau ir katra paša ziņā – izvēlēties vienu no tiem vai apgūt visus.
Pirmais cikls – «Pasaku terapija». «Tajā varēs uzzināt, kā padarīt pasaku lasīšanu pēc iespējas interesantāku un saistošāku bērnam. Mēs kopā lasīsim pasakas, pēc tam mazie zīmēs pasaku varoņus, atveidos tos, un caur šo it kā vienkāršo nodarbi speciālists, kurš vadīs nodarbības, palīdzēs vecākiem labāk saprast savus bērnus. Caur pasaku var atklāt, kā bērns to uztver, saprot, kā spēj paust savas emocijas, kas viņu satrauc – tas viss norāda uz mazā sajūtām un sniedz atslēgu uz savstarpējā sapratnē un paļāvībā balstītu attiecību veidošanu,» stāsta direktores vietniece.
Arī otrs cikls pēc būtības ir visai līdzīgs, taču darbošanās – jau cita, proti, «Izdzīvošanas ABC». «Tas būs vienas dienas pārgājiens, kurā dosies mamma vai tētis kopā ar savu bērnu. It kā vienkārši izdzīvojot šo dienu kopā, grupas vadītājs pēc izdzīvošanas psiholoģijas pamatiem atkal dos padomus vecākiem – cik gatavs bērns ir neparedzamām situācijām, vai viņš spēj iesaistīties komandā, kā tiek galā ar vienu vai otru pārbaudījumu, kā mācīt viņam novērtēt riskus un rūpēties par savu drošību,» skaidro I.Muraškovska.
Trešais nodarbību cikls ir «Radošās darbnīcas» – rotaslietu izgatavošana, dāvanu iesaiņošana, nagu dizains un sadzīves priekšmetu apgleznošana. Arī tajās viss notiks, vecākiem un bērniem kopīgi radoši darbojoties, bet turpinājumā vecāki tiksies ar psihoterapeitu un, pārrunājot nodarbību norisi, varēs nonākt pie dziļākas izpratnes par bērna stiprajām un vājajām pusēm, spējām, sadarbības prasmēm.
Mazliet citāds būs ceturtais cikls – «Logs uz virtuālo pasauli». Tas vairāk skars bērna drošību interneta vidē. «Šobrīd vērojamas divas galējības – vai nu vecāki, neliekoties ne zinis, ļauj savam bērnam netraucēti interneta vidē pavadīt neskaitāmas stundas, vai arī, bažījoties par interneta visatļautību, kontrolē bērnu ar pamatīgiem aizliegumiem izmantot internetu. Tāpēc šajās nodarbībās kopīgi iepazīsimies ar datorspēlēm un interneta resursiem un bez kategoriskām izpausmēm centīsimies atbildīgi paskatīties uz informācijas tehnoloģiju plusiem un mīnusiem. Kur ir tā robeža, kad internets var sekmēt bērna atsvešināšanos, un kur atkal redzams, cik lieti mums tas var palīdzēt. Internets nav tikai nežēlīgas spēles un čats – zinot to, internets var būt arī bērna draugs,» piebilst I.Muraškovska.
Jāpiebilst, ka visu četru ciklu nodarbības plānotas bērnam un vienam no vecākiem, taču, ja ģimene vēlas strādāt kopā, arī tas ir iespējams.