18.9 °C, 1.1 m/s, 73.8 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaLLU: Vidējais students ir «izlaidies»
LLU: Vidējais students ir «izlaidies»
29/03/2014

Vissmagākās lekcijas LLU esot ceturtdienu rītos – daži pasniedzēji pat aicinot šajā laikā viņiem darbu neieplānot, jo pēc mazās piektdienas nakts studentiem esot grūti koncentrēties darbam.

Vissmagākās lekcijas LLU esot
ceturtdienu rītos – daži pasniedzēji pat aicinot šajā laikā viņiem
darbu neieplānot, jo pēc mazās piektdienas nakts studentiem esot
grūti koncentrēties darbam.

Taču LLU kaut kā ir iegājies, ka ne tikai
pilsētas naktsdzīve studentus uz izklaidi aicina trešdienu vakaros,
bet arī pati augstskola savus pasākumus bieži vien ieplāno tieši
trešdienu vakaros. Un tas ir likumsakarīgi, jo ceturtdienas un vēl
biežāk piektdienas atvēlētas individuālajam darbam, kad lekcijas
augstskolā nenotiek vispār. Līdz ar to studenti pārsvarā no
Jelgavas aizbrauc ceturtdienas rīta pusē vai pat jau trešdienas
vakarā. Augstskolas bibliotēkā, kur tīri teorētiski tobrīd
studentiem vajadzētu studēt literatūru individuālā darba laikā,
rindas neveidojas. Vai tas norāda uz pilnvērtīgu mācību laika
izmantošanu? Cik ieinteresēts un ar kādu atbildības izjūtu students
šodien studē? LLU prorektors Arnis Mugurēvičs atzīst, ka vidējais
students šodien ir izlaidies.

Klubs strādā līdz pussešiem, pirmā
lekcija – pulksten 8.30

Mārtiņš Namnieks, «Jelgavas
kreklu» direktors:

«Jelgavā tā ir iegājies, ka ceturtdienās
studenti jau brauc mājās, līdz ar to diena, kad atzīmēt studiju
nedēļas beigas, ir trešdiena. Rīgas klubos tas tomēr pārsvarā
notiek ceturtdienās. Protams, trešdienās Kreklos galvenokārt
ierodas studenti – viņi veido 80 – 90 procentus no apmeklētājiem,
kopā tie ir līdz 600 cilvēkiem. Ja tā padomā, tad droši vien tas
īsti labi neizskatās – klubs ir atvērts līdz pulksten 5, dažkārt
pat līdz pulksten 5.30, un, ja parēķina, cik laika paliek līdz
pirmajām lekcijām ceturtdienas rītā, tad tās ir vien pāris stundas.
Visbiežāk gan pīķis ir līdz kādiem pulksten 3 naktī, pēc tam jau
pamazām cilvēki izklīst. Taču arī manā jaunībā bija laiks, kad
studējot gāju no vienas ballītes uz otru – galvenais ir nepazaudēt
to līdzsvaru.

Tomēr jāatzīst godīgi, ka tā lielākā tusiņu
dzīve studentiem ir mācību gada sākumā. Visbiežāk līdz novembrim,
kad klubs tiešām nedēļas vidū vakaros ir ļoti pilns. Un tam ir arī
loģisks izskaidrojums: visbiežāk tad mēs šeit ieraugām jaunas sejas
– pirmkursniekus, kuri nereti ir ieradušies Jelgavā no attālākām
vietām, kur šāda klubu dzīve viņiem bijusi sveša. Tad, protams,
gribas izmēģināt visu un lielās devās. Koju dzīve viņiem tobrīd vēl
ir kā leģenda, par kuras daļu nu viņi kļuvuši. Taču tad nāk
apgaismība, un tai par pamatu ir pirmās sesijas tuvošanās, kad
jaunietis saprot, cik iekavējis augstskolā… Pēc novembra mēs labi
jūtam, ka apmeklējums krītas par procentiem 20 – 30.

Taču ne jau atvērts klubs ir jaunieša problēma
– viņa problēma ir nespēja pašam organizēt savu darbu. Es tikpat
labi varu nosaukt piemēru, kad mūsu klubu ārkārtīgi regulāri
apmeklēja kāds students, kurš rezultātā augstskolu beidza ar
sarkano diplomu. Jebkurā gadījumā viss ir atkarīgs no katra cilvēka
paša.»

 

«Kāpēc jūs mokāt manu
bērnu?»

Arnis Mugurēvičs, LLU studiju
prorektors:

«Universitāte nav skola, kur jaunietim visu
dienu jāsēž klasē un jāskatās skolotājam mutē. Kredītpunkts šeit
sastāv no 40 stundām – 16 no tām ir auditorijas darbs, bet pārējās
– studenta individuālais darbs. Studentam ir jāprot organizēt savu
laiku, strādāt patstāvīgi, tāpēc jau mums ir Fundamentālā
bibliotēka. Piekrītu, tajā rindas neveidojas. Bet tieši šādam
individuālam darbam ir atvēlētas no lekcijām brīvās dienas
augstskolā. Diemžēl jāatzīst, ka ļoti bieži students to neprot
izmantot pilnvērtīgi. Man pat gribas teikt, ka bieži vien tikai 3.
kursā studentam ir pilnībā radusies izpratne par studiju darbu.
Līdz tam var gadīties visādi. Visgrūtāk klājas pirmkursniekiem –
pēc pirmā semestra jau ir vērojams vismaz piecu procentu atbirums.
Arī pats, pasniedzot lekcijas, vienmēr esmu bijis pretimnākošs,
redzot studenta grūtības, aicinu uz sarunu. Gribu izprast, kas
viņam sagādā problēmas, un ziniet, kādu pavisam godīgu atbildi es
saņemu? «Piedodiet, pasniedzēj, es noslinkoju.» Un tur jau
mācībspēks neko nevar darīt. Otrs paradokss, kas pārsteidz, –
brīdī, kad jaunietis pēc šādas paslinkošanas tiek atskaitīts no
budžeta vietas, par to satraucas ne jau pats jaunietis. Visbiežāk
tādos gadījumos es saņemu zvanus no vecākiem: «Kāpēc jūs mokāt manu
bērnu?!» Mēs sākam just, ka cilvēka mūža ilgums pieaug, līdz ar to
palielinās arī viņa bērnības ilgums. Diemžēl liela daļa jauniešu 18
– 19 gadu vecumā, kad nonāk augstskolā, vēl ir bērni, kuri zina, ka
kāds cits par viņu atbildēs.

Jāatzīst, ka vidējais students, gadiem ejot,
ir izlaidies. Arvien biežāk mēs redzam piemērus, kad pie mums atnāk
studēt ar vēlmi izšļūkt cauri augstskolai – piestrādāt un pastudēt
vienlaicīgi. Bet pie mums tāda pastudēšana cauri neiet – šeit ir
jāapgūst nopietnas specialitātes. Mums jau ir gaužām rūgta
pieredze, pie kā var novest tāda pastudēšana, piemēram, būvniecībā
– sekas var būt graujošas.

Studiju gadiem ir jābūt skaistiem, un bez
izklaides tie nepaiet nevienam, bet svarīgākais ir sabalansēt šīs
abas puses. Ar atbildību pieiet savam darbam. Mēs nevaram un mums
arī nevajag ietekmēt pilsētas privātās izklaides biznesa vietas,
taču mums droši vien ir nopietnāk jādomā, kā studentā ieaudzināt
apzinīgu attieksmi. Par to šobrīd jau esam uzsākuši diskusijas
augstskolā, un viena no idejām ir katrā kursā ieviest tādu kā
kuratoru, kurš palīdzētu iejusties augstskolas dzīvē jaunajiem
studentiem – mūsuprāt, tas būtu ārkārtīgi svarīgi. Varbūt tad pēc
laika es varētu atzīt, ka apziņa par studiju darbu jauniešiem ir
nobriedusi agrāk nekā tikai trešajā kursā.»