16.2 °C, 4 m/s, 84.9 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaLielupes industriālajā parkā un tā apkaimē attīstās ražošana
Lielupes industriālajā parkā un tā apkaimē attīstās ražošana
25/06/2019

«Mēs šo teritoriju iegādājāmies pirms trīs gadiem. Te gandrīz nekas nebija izmantojams – jumti cauri, uz tiem auga koki, logi izsisti, un teritorija bija kļuvusi teju par izgāztuvi. Sākām ar to, ka savedām kārtībā jumtus, jo veiktās pārbaudes liecina: vairumam ēku nesošās konstrukcijas ir labā stāvoklī, tāpēc tās tiks saglabātas. Pēc tam atjaunojām vietējo ūdensvadu un kanalizāciju, kas nefunkcionēja. Šobrīd teritoriju esam sakārtojuši tiktāl, ka šeit darbojas jau 14 uzņēmumi, nomājot telpas 12 tūkstošu kvadrātmetru platībā,» stāsta Lielupes industriālā parka valdes loceklis Edgars Ungurs, lēšot, ka parka iegādē un sakārtošanā līdz šim investēti trīs miljoni eiro.

Vairāki uzņēmumi jau sekmīgi darbojas
jaunizveidotā Lielupes industriālā parka teritorijā, bet vienlaikus
pašvaldība pagājušajā gadā noslēgusi sadarbības memorandu ar SIA
«Nature Foods» par jaunas pārtikas ražotnes būvēšanu uz pašvaldības
zemes Prohorova ielā 13. Līdz ar to paredzams, ka Prohorova ielas
apkaime tuvākajos gados attīstīsies par spēcīgu ražošanas zonu –
lai kāpinātu uzņēmējdarbības potenciālu pilsētā, pašvaldība šobrīd
īsteno projektu, kas paredz degradētu teritoriju depo mikrorajonā
izveidot par industriālo zonu: tiks sakārtotas komunikācijas un
atjaunots ceļa segums Prohorova, Neretas un Garozas ielas
posmos.

Pluss – trīs transporta
ceļi

Lielupes industriālais parks atrodas
kādreizējā būvmateriālu kombināta teritorijā un aptver 20 hektārus.
Tur jau šobrīd strādā 14 uzņēmumi, kuros ir ap 150 darba vietu, bet
vēl vairāki plāno uzsākt darbu. Uzņēmumi, kas strādā industriālā
parka teritorijā, piemēram, izgatavo dzelzsbetona konstrukcijas,
ražo koka paneļu mājas, nodarbojas ar nestandarta materiālu
metināšanu, pārstrādā plēvi un ražo granulas, nodarbojas ar koka
izstrādājumu ražošanu, gumijas izstrādājumu atjaunošanu.

Jāpiebilst, ka publisko un privāto
investīciju apjoms industriālās teritorijas attīstībā Garozas,
Neretas un Prohorova ielas apkaimē jau tuvākajos gados varētu
sasniegt 20 miljonus eiro.

Parks ir unikāls ar to, ka nodrošina trīs
dažādus transporta ceļus, kas ir tā lielākais pluss. «Galvenais
transporta ceļš ir ielas, kas bija diezgan sliktā stāvoklī, bet
šobrīd pašvaldība tās pārbūvē, palielinot gan ielu nestspēju, gan
nodrošinot iespēju pieslēgt nepieciešamās komunikācijas, tostarp
gāzi, kas līdz šim parka teritorijā nebija. Piemēram, par telpām
interesējās kāds mēbeļu ražotājs, bet viņam bija būtiska
piebraucamo ceļu kvalitāte, lai produkciju piegādātu nesabojātu.
Diemžēl tobrīd mūsu piedāvājums neatbilda tā prasībām. Vēl parka
teritorijā ir dzelzceļš, kas šobrīd gan nefunkcionē, bet tuvāko
trīs gadu laikā plānojam to atjaunot. Trešā iespēja ir ūdens
transports – netālu ir Lielupe. Mums ir bijuši jautājumi par
ne­standarta kravu pārvadāšanu pa upi, jo tādu kravu vešanai ar
sauszemes transportu ir ļoti lielas izmaksas,» stāsta E.Ungurs.
Viņš piebilst, ka agrākās piestātnes vietā Lielupē ir veikti
mērījumi – pie krasta ir sešus metrus dziļš un vidējā iegrime ir
trīs metri, un tas ir pietiekami, lai varētu veikt kravu
pārvadājumus.

Vēl viens Lielupes industriālā parka pluss ir
tas, ka tajā pieejamas lielas energojaudas – seši megavati –, kas
ražošanas uzņēmumiem ir būtiski.

Plānoti vairāki
uzlabojumi

Lai pilnībā apdzīvotu industriālā parka
teritoriju, vēl jāiegulda daudz darba un līdzekļu. «Esam iesnieguši
pieteikumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF)
finansējuma piesaisti ražošanas telpu un infrastruktūras
attīstīšanai. Ceram sakārtot četras ēkas. Vienai no tām ir atrasts
potenciālais nomnieks – dzelzsbetona konstrukciju ražotājs –, tāpēc
to sakārtosim arī tad, ja projekts netiks atbalstīts. Projekts
paredz ēku fasāžu siltināšanu, logu nomaiņu, jumtu siltināšanu,
inženierkomunikāciju un apkures sistēmas izbūvi,» stāsta E.Ungurs.
Šo četru ēku sakārtošanas kopējās plānotās izmaksas ir
3 098 298 eiro. Ja projekts tiks atbalstīts, kā ES
līdzfinansējums varētu tikt piesaistīti 45 procenti jeb 1 394
234 eiro. Pieteikumu vērtēšana ilgs līdz 30. jūlijam.

Savukārt, kad būs pabeigts pašvaldības
projekts un sakārtotas ielas, parka lokālās komunikācijas tiks
pieslēgtas pilsētas tīkliem un varēs sākt kārtot iekšējos ceļus.
Nozīmīgs būs arī ceļš, ko pašvaldība plāno uzbūvēt, savienojot
Garozas un Neretas ielu, – tas vedīs caur industriālā parka
teritoriju, tādējādi atslogojot pilsētas ielas no kravas
transporta, savukārt, lai šo ceļu neizmantotu tuvējo māju
iedzīvotāji, vienu posmu plānots noteikt kā vienvirziena. Šobrīd
notiek projektēšana, savukārt būvdarbus plānots uzsākt
nākamgad.

Apsver jaudu
palielināšanu

Novembrī pašvaldība noslēdza sadarbības
memorandu ar SIA «Nature Foods», kas uz pašvaldības zemes Prohorova
ielā 13 paredz būvēt vegānu un veģetāriešu pārtikas ražotni.
Galvenie produkti – dzēriens no pākšaugu proteīna jeb veselīga
alternatīva govs pienam un uzkodas no zirņu proteīna. Uzņēmums
Jelgavu izvēlējās, jo te ir visi priekšnosacījumi veiksmīgai
uzņēmējdarbībai – tuvu Rīgai, laba infrastruktūra, te izglīto
pārtikas tehnologus un citus speciālistus, kas varētu būt vajadzīgi
uzņēmumam.

Sadarbības līgums paredz, ka tiks uzbūvēta
ražošanas ēka vismaz 4000 kvadrātmetru platībā. Kopējās
investīcijas ražotnes izveidošanā tiek lēstas septiņu miljonu eiro
apmērā. Investīciju avots – vācu investoru kapitāls. Savukārt
pašvaldība nodrošinās inženiertehniskās apgādes tīklu un
piebraucamā ceļa izbūvi.

«Jau ir uzsākta rūpnīcas projektēšana, tomēr
process nedaudz iekavējies, jo investori vēl precizē nepieciešamo
ražošanas jaudu apjomu – visticamāk, rūpnīca būs lielāka, nekā
sākotnēji plānots,» stāsta uzņēmuma pārstāvis Roberts Stafeckis.
Līdz ar to arī potenciālo darba vietu skaits varētu pārsniegt 61,
kā bija plānots iepriekš. Būvdarbus iecerēts uzsākt līdz 2019. gada
beigām.

Šī ideja ir iedvesmojusi arī citus uzņēmumus,
kuri vērsušies pie «Nature Foods», piedāvājot sadarbības modeļus,
bet pagaidām gan konkrēti lēmumi par sadarbību nav pieņemti.

Iegūs arī iedzīvotāji

Infrastruktūra šajā pilsētas daļā tiek
sakārtota, pašvaldībai realizējot ERAF līdzfinansētu projektu
«Tehniskās infrastruktūras sakārtošana uzņēmējdarbības attīstībai
degradētā teritorijā». «Darbi vienlaikus norisinās Prohorova,
Neretas un Garozas ielā – tiks izbūvētas komunikācijas un atjaunots
ap 600 metru garš Neretas ielas posms, ap 1300 metru garš Prohorova
ielas posms un ap 1000 metru garš Garozas ielas posms. Šobrīd tiek
būvēti saimnieciskās un lietusūdens kanalizācijas un ūdensapgādes
tīkli, drenāžas sistēma un sakaru kanalizācijas tīkls. Vēl,
ieklājot gabionu maisus, tiek stiprināta Lielupes krasta nogāze pie
Upes ielas,» stāsta pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība»
projektu vadītāja Inga Bernāne.

Jāpiebilst, ka, pārbūvējot Prohorova ielas
posmu no Garozas līdz Neretas ielai, tas tiks paplašināts no divām
uz trim braukšanas joslām, kā arī tiks izbūvētas autobusu pieturas,
apgaismojums un apvienotais gājēju un velosipēdistu ceļš.

Darbus veic AS «A.C.B.», un tos plānots
pabeigt līdz 2020. gada 30. septembrim. Projekta kopējās izmaksas
ir 7 742 196,77 eiro ar PVN.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»