4.1 °C, 2.5 m/s, 76.9 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāLemšanu par izmaiņām komunālo maksājumu parādu piedziņā atstāj Saeimas ziņā
Lemšanu par izmaiņām komunālo maksājumu parādu piedziņā atstāj Saeimas ziņā
08/02/2011

Pēc ilgām diskusijām un iesaistīto pušu uzklausīšanas valdība šodien nolēma, ka grozījumus Civilprocesa likumā, kas nosaka komunālo maksājumu parādu piedziņu pirms hipotekāro prasījumu apmierināšanas, Ekonomikas ministrija iesniegs Saeimā, kur šis likumprojekts pašlaik ir atvērts.

Pēc ilgām diskusijām un iesaistīto pušu uzklausīšanas
valdība šodien nolēma, ka grozījumus Civilprocesa likumā, kas
nosaka komunālo maksājumu parādu piedziņu pirms hipotekāro
prasījumu apmierināšanas, Ekonomikas ministrija iesniegs Saeimā,
kur šis likumprojekts pašlaik ir atvērts.

Pret šiem grozījumiem kategoriski iebilda Latvijas Komercbanku
asociācija, kā arī Tieslietu ministrija, pēc kuras domām, – netiktu
ievērots tiesiskās paļāvības princips un būtu apdraudēts ķīlas
tiesību institūts.

Turklāt, pēc ministrijas domām, grozījumu pieņemšana nemotivētu
komunālo pakalpojumu sniedzējus vērsties tiesā par mazākām parādu
summām.

LETA jau ziņoja, ka izstrādātie grozījumi paredz mainīt
Civilprocesa likuma regulējumu, nosakot uz pārejas laiku līdz
2014.gada 31.decembrim jaunu prasījumu veidu – par dzīvokļu
īpašumos sadalītās dzīvojamās mājas pārvaldīšanas maksas, maksas
par dzīvokļu īpašniekam piegādāto siltumenerģiju vai dabasgāzi, ja
tā paredzēta apkures un karstā ūdens sagatavošanai, auksto ūdeni,
kanalizācijas, asenizācijas, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas
pakalpojumiem, kā arī piegādāto elektroenerģiju, kas paredzēta
mājas koplietošanas vajadzībām, piedziņu, bet ne vairāk kā 10% no
izsolē iegūtajiem līdzekļiem par nekustamo īpašumu.

Tādējādi prasītājs, kura rīcībā ir tiesas nolēmums civillietā
par dzīvokļu īpašumos sadalītās dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un
komunālo pakalpojumu maksas, kā arī piegādāto elektroenerģiju, kas
paredzēta koplietošanas vajadzībām, piedziņu no attiecīgā dzīvokļa
īpašnieka un tiesas sprieduma izpildu dokuments, Civilprocesa
likumā noteiktajā kārtībā ar zvērināta tiesu izpildītāja
starpniecību varēs atgūt minēto parādu pirms hipotekāro prasījumu
apmierināšanas.

Tāpat likumprojekts paredz papildināt Civilprocesa likuma
pārejas noteikumus, nosakot, ka hipotekārajam kreditoram, kuram par
labu nostiprināta pirmā hipotēka, ja vien tas nav arī piedzinējs,
nebūs jāsniedz tiesu izpildītājam piekrišana par nekustamā īpašuma
pārdošanu, ja piedziņa tiks izdarīta par labu prasījumam par
dzīvokļu īpašumos sadalītās dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un
komunālo pakalpojumu maksas, kā arī piegādāto elektroenerģiju, kas
paredzēta koplietošanas vajadzībām piedziņu.

Ja hipotekārais kreditors saskaņā ar šobrīd spēkā esošo
Civilprocesa likumu nav piekritis nekustamā īpašuma pārdošanai, lai
izdarītu piedziņu par labu prasījumiem par iepriekš minēto parādu
piedziņu, un tiesu izpildītājs ir atlicis piedziņas vēršanu uz
nekustamo īpašumu, tiesu izpildītājam minētās lietas nebūs
jāpārskata atbilstoši jaunajam regulējumam, ko paredz šie
Civilprocesa likuma grozījumi.

Kā biznesa portālu «Nozare.lv» informēja Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā (SPRK), Ekonomikas ministrija (EM) iesniegusi
protokollēmumu, kurā rosina uzdot regulatoram izvērtēt iespējas
sabiedrisko pakalpojumu tarifos paredzēt izmaksu posteni
neatgūstamo parādu kompensēšanai un iesniegt attiecīgus
priekšlikumus EM. Ierosinājums ar regulatoru neesot nedz saskaņots,
nedz apspriests, skaidro SPRK.

Ierosinājums par neatgūstamo parādu iekļaušanu tarifos ir
absurds un apliecina ministrijas nekompetenci, turklāt tādējādi
ministrija kārtējo reizi iejaucas SPRK darbā, mēģinot to ietekmēt
un pēc savas izpratnes uzspiest risinājumu regulatora kompetences
jautājumos, uzskata SPRK.

«Šāds ierosinājums pēc būtības paredz sodīt godīgos maksātājus –
parādus pārlikt uz godīgajiem maksātājiem, palielinot tarifu, lai
ar to nosegtu nenomaksāto summu. Ierosinot ko tādu, tiek grauta
visa sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas sistēma, un panākts pilnīgi
pretējs efekts – komunālo pakalpojumu lietotāji vairs nebūs
motivēti norēķināties par saņemto pakalpojumu, bet pakalpojumu
sniedzējiem zudīs motivācija piedzīt parādus no nemaksātājiem, jo
parādus varēs iekļaut tarifā,» sacīja SPRK padomes priekšsēdētāja
pienākumu izpildītājs Ivars Zariņš, norādot, ka šādi EM
priekšlikumi ir pilnīgā pretrunā ar nepieciešamību izstrādāt
kompleksu un efektīvu parādu piedziņas regulējumu.

Regulators jau iepriekš ir vairākkārt norādījis uz pieaugošo
parādu apjomu par komunālajiem pakalpojumiem un paudis bažas, ka
vilcināšanas situāciju risināt novedīs pie tā, ka galu galā parādi
tiks uzvelti godīgo maksātāju pleciem.

«Vai tiešām tas ir veids, kā tagad valstī tiks piedāvāts risināt
visas ekonomiskās problēmas – vispirms bezatbildīgi ļaujot tām
samilzt un tad cenšoties uzvelt tās uz godīgo maksātāju pleciem kā
kārtējo maksājumu slogu? Vai tiešām nav vairs ne dūšas, ne
sapratnes, lai spētu to risināt atbilstoši taisnīguma principiem un
sabiedrības interesēm?» uzsvēra Zariņš, norādot, ka regulators
vienmēr ir iebildis un iebildīs pret principa «maksātāji maksā par
nemaksātājiem» ieviešanu sabiedrisko pakalpojumu regulēšanā.

LETA