15.9 °C, 10.1 m/s, 94.2 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomika«Latvijas Valsts ceļu» laboratorija atzinusi «Igates» nesen rekonstruēto ceļu posmu atbilstību prasībām
«Latvijas Valsts ceļu» laboratorija atzinusi «Igates» nesen rekonstruēto ceļu posmu atbilstību prasībām
31/07/2013

SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»» vadība saņēmusi vairākus dažādā laikā klāto jauno ceļu segumu paraugu izpētes rezultātus no VAS «Latvijas Valsts ceļi» (LVC), kas apliecina, ka būvnieka darbs bijis atbilstošs normām, vēsta ziņu aģentūra LETA.

www.jelgavasvestnesis.lv

SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība
«Igate»» vadība saņēmusi vairākus dažādā laikā klāto jauno ceļu
segumu paraugu izpētes rezultātus no VAS «Latvijas Valsts ceļi»
(LVC), kas apliecina, ka būvnieka darbs bijis atbilstošs normām,
vēsta ziņu aģentūra LETA.

SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»»
valdes loceklis Madars Radželis aģentūru LETA informē, ka uzņēmums
apkopojis visus LVC testus un tajos secināts, ka ceļu būvnieka
veiktais darbs atbilst ceļu specifikāciju prasībām, tāpat «Igates»
darbu nevienā objektā neesot apšaubījis būvuzraugs un LVC
pārstāvis, un tas visur īstenots saskaņā ar pasūtījumu un tā
tehnisko projektu.

M.Radželis pauž, ka attiecībā uz ceļu posmu
rekonstrukcijas objektiem Dobeles šosejā Jelgavā un Jelgavas šosejā
pie Rīgas medijos iepriekš īstenotā «Igates» darba apšaubīšana
vairāk atgādinot nomelnošanas kampaņu, par ko esot izbrīnīti
daudzi. Daudzu komentētāju apgalvojumi bijuši vai nu nepamatoti,
vai arī, iespējams, izrauti no citāda konteksta.

«Konkrēti nesen medijos atspoguļotā šosejas
Rīga-Jelgava posma rekonstrukcijā «Igates» darbu bija sākuši
izvērtēt vēl nepabeigtā objektā, kur visi darbi šogad turpinās –
tādu pārspīlētu uzmanību pirms darbu beigām piedzīvojām pirmoreiz,»
secināja uzņēmuma pārstāvis.

«Nepabeigtā posma apakšējā asfalta slāņa
klājumam remontus un labojumus neviens no mums nepieprasīja, jo tos
paredzējām jau pērn, kad, sākoties ziemas sezonai, pārtraucām
darbus. Asfalta apakškārtai ir citāds ķīmiskais sastāvs (daudz
rupjāks un poraināks) nekā virskārtas slānim, ko šosejā uzlejam
patlaban, tāpēc jau iepriekš tika paredzēta iespēja, ka apakšslānis
varētu saplaisāt, un tā labošana pirms virskārtas uzklāšanas bija
plānots darbs,» skaidro M.Radželis.

«Iestājoties tehnoloģiskajam pārtraukumam,
«Igate» bija informējusi LVC par iespējamo defektu rašanos un
garantējusi rakstiski, ka tie tiks novērsti uz «Igates» rēķina
pirms virskārtas likšanas. Lēmums par objekta pārtraukšanu un
virskārtas nelikšanu 2012. gada rudenī tika pieņemts kopā ar LVC
pārstāvi un būvuzraugu. Ļoti labi, ka virsējā kārta netika likta
pērn, jo laika apstākļi nebija tam labvēlīgi,» skaidro «Igates»
pārstāvis.

Viņš aģentūrai LETA atsūtīja LVC laboratorijas
atzinumu kopijas un informēja, ka LVC laboratorijas veiktajos
testos konstatēts, ka asfaltbetona apakškārtas un sasaistes kārtas
poru saturs, šķembas un bitumena saturs atbilst Ceļu specifikāciju
prasībām un esot pat virs tām ar kvalitatīvu rezervi, tāpat kārtas
biezums un riteņu sliežu tests atbilstot prasībām.

«Igates» darbu atbilstību prasībām
apliecinājuši visi laboratoriskie pētījumi pēdējā gada laikā, arī
iepriekš diskutētajā Dobeles šosejas posmā Jelgavā, informē
uzņēmuma pārstāvis, skaidrojot, ka būvdarbu organizēšana ceļu būvē
principā ir līdzīga būvdarbu kārtībai ēku būvē, un visi būvdarbi
tiek īstenoti pasūtītāja izvēlēta būvuzrauga kontrolē, kura
pienākums ir sekot darbu atbilstībai, tāpat arī ceļu būvē būvdarbi
norit saskaņā ar tehnisko projektu un saskaņā ar iepirkuma
tehniskajām specifikācijām, kuru prasības ir uzņēmumam
saistošas.

«Mēs savā darbā nevaram rādīt pasaulei mūsu
tehnoloģiju brīnumus, ja projektā tādi nav paredzēti. «Igate» nevar
atļauties strādāt ar zaudējumiem, dāvinot pasūtītājam papildu darbu
un papildu tehnoloģiskos risinājumus, kā arī nevar novirzīties no
projekta prasībām,» skaidro M.Radželis.

Viņš pauž, ka kopumā uzņēmumu «Igate» satrauc
problēmas, kas tiek konstatētas uz pabeigtajiem ceļiem, un to
risināšanai «Igate» apņēmusies regulārāk un rūpīgāk informēt un
brīdināt pasūtītāju par iespējamiem trūkumiem, īstenojot būvdarbus
atbilstoši projektam, tāpat iesakot alternatīvus risinājumus.
«Igate» arī regulāri informē LVC par saviem novērojumiem un
ieteikumiem.

«Latvijas Valsts ceļu» ražošanas pārvaldes
direktors Gints Alberiņš aģentūrai LETA skaidro, ka šajā un
līdzīgos gadījumos nevar uzvelt visu vainu vienai vai citai
atsevišķai projektā iesaistītajai pusei, lai kā gribētos visu
«krāsot melnbaltos toņos».

«Jelgavas šosejas posma konstrukcija vēl nav
ne uzbūvēta, ne nodota pasūtītājam, un tā ir būvniecības procesā.
Riska novēršana šajā objektā gulstas uz būvnieku, un būvnieks par
saviem līdzekļiem to dara. Taču, ja šo riska novēršanu izmanto, lai
būvnieku ierautu vainīgo meklēšanā vai padarītu par vienīgo
vainīgo, tad es piekrītu būvniekam, ka tas ir negodīgi,» pauž
G.Alberiņš.

«Un, ja mēs gribam, lai viss būtu ideāli un
neviens nebūtu vainīgs, tad mums nevajadzētu ceļus remontēt, bet
gan pārbūvēt tos pilnīgi no jauna – trīsreiz mazākā apjomā un par
trīsreiz dārgākām izmaksām, bet kārtīgs saimnieks rīkojas ar to,
kas ir viņa rīcībā. Viņš analizē un vērtē, cik daudz no tā var
izmantot,» uzskata LVC pārstāvis.

G.Alberiņš paudis izbrīnu, ka tieši «Igates»
rekonstruētie posmi iemantojuši vispārēju publisko uzmanību, jo
valstī notiekot ceļu rekonstrukcijas arī citur, daudzviet pat
vērienīgas, bet «Igati» izcelt starp pārējiem būvniekiem kā labāko
vai sliktāko viņš nevarot.

«Acīmredzot tāpēc, ka Jelgava ir tuvu Rīgai,
šie objekti iemantojuši pastiprinātu mediju uzmanību,» pieļauj LVC
ražošanas pārvaldes direktors.

«Lai pabeigtu ceļa rekonstrukciju, jāmaina
jaunais nekvalitatīvais asfalts», un piecus kilometrus garā šosejas
Rīga-Jelgava posmā tiek labots jau pērn rekonstruēts ceļš,» jūlija
sākumā rakstīja laikraksts «Diena».

Lielākā daļa Latvijas ceļu tiek rekonstruēta
ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalstu, un arī konkrētā posma
atjaunošanu līdzfinansējis ES Kohēzijas fonds. Pērn Eiropas
Komisija pieprasīja LVC un Satiksmes ministrijai (SM)
paskaidrojumus, kāpēc Latvijas sabiedrība kritiski vērtē valsts
ceļu stāvokli, jūlijā rakstīja «Diena».

Lai tos sniegtu, atbildīgās iestādes pasūtīja
starptautiskam inženieru birojam pētījumu, kas izvērtēja Latvijā
pieņemtos autoceļu būves standartus un procedūras. SM informatīvajā
ziņojumā par pētījuma rezultātiem teikts, ka «inženieri atzinuši,
ka valsts autoceļu segums ir kvalitatīvi ieklāts, izmantojot
kvalitatīvu asfaltbetonu, un nodrošina labu braukšanas virsmu. Tai
pašā laikā norādīts uz atsevišķiem defektiem apsekotajos autoceļu
posmos».

Izpētot oriģinālā pētījuma saturu, atklājas,
ka eksperti norādījuši uz vairākām organizatoriskām problēmām,
piemēram, pasūtījuma specifikācijās noteikts pārāk zems asfalta
blīvuma līmenis un būvdarbi bieži vien notiek nepiemērotos
laikapstākļos. Ārvalstu inženieriem šķitis aplami, ka konkursa
uzvarētājus izraugās, pamatojoties uz zemāko cenu, nevis
saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu. SM un LVC savā ziņojumā solīja
veikt padziļinātu minēto trūkumu cēloņu izvērtējumu un strādāt pie
rekomendāciju ieviešanas.

Jūlija sākumā mediju pārstāvjiem bija iespēja
kopā ar satiksmes ministru Anriju Matīsu klātienē vērot LVC mobilās
kvalitātes kontroles grupas darbu, iepriekš rakstīja «Latvijas
Avīze».

Laikraksts vēstīja, ka par pārbaudes objektu
(iepriekš nebrīdinot) tika izvēlēta Jelgavas šoseja, kurā darbus
veic SIA “Igate”. Vēlāk savu slēdzienu paziņoja «LVC» laboratorija.
Asfaltbetona maisījuma granulometriskais sastāvs atbilst Ceļu
specifikāciju prasībām. Tātad paša būvnieka un būvuzrauga kontrole
šajā gadījumā ir bijusi pietiekama.

Foto: Ivars Veiliņš