20 °C, 3.7 m/s, 67.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītība«Latvijas skolas somā» – teju 8500 Jelgavas bērnu un jauniešu
«Latvijas skolas somā» – teju 8500 Jelgavas bērnu un jauniešu
17/03/2019

Septiņi eiro semestrī – šāda summa iniciatīvas «Latvijas skolas soma» gaitā no valsts budžeta tiek atvēlēta vienam 1.–12. klases skolēnam un profesionālās izglītības iestādes audzēknim Latvijas kultūras, dabas un uzņēmējdarbības vides izzināšanai klātienē. Valsts līdzekļus var izmantot izglītojošo darbnīcu, teātra izrāžu, kino, koncertu, dabas parku apmeklējumam un citām izglītojošām aktivitātēm. Uzrunātie Jelgavas pedagogi un skolēni atzīst, ka šīs iniciatīvas lielākā pievienotā vērtība ir iespēja aktivitātē iesaistīt pilnīgi visus klases skolēnus, neuztraucoties par finansiālo pusi. Tāpat «Latvijas skolas soma» pedagogiem sniedz plašākas iespējas mācību procesu padarīt saistošāku, vismaz reizi semestrī nodrošinot praktisku mācīšanos ārpus ierastās vides.

Latvijas valsts simtgadei veltīto kinofilmu seansi Jelgavas
kultūras namā, viesošanās Jāņa Čakstes memoriālajā muzejā «Auči»,
Latvijas Nacionālā teātra izrādes, smilšu kino un Elīnas Apsītes
kustību izrāde «Kā man gribas iet» pilsētas skolās, fonda «Viegli»
Ziemassvētku koncerts Dzelzceļa muzejā, Baldones observatorijas un
Bauskas Motormuzeja apmeklējums – šīs ir tikai dažas no
aktivitātēm, ko aizvadītajā semestrī «Latvijas skolas somā»
piedzīvoja teju 8500 Jelgavas pamata, vidējās un profesionālās
izglītības iestāžu audzēkņi. Projektā iesaistījušās visas Jelgavas
skolas. «Katra skola pati atbild par iniciatīvā pieejamā
finansējuma izlietojumu, izstrādā un īsteno aktivitāšu plānu. Taču
būtiski, lai aktivitātes saturiski papildinātu mācību procesu un
atbilstu kādai no četrām «Latvijas skolas somas» saturiskajām
jomām: Latvijas valstiskuma attīstības un saglabāšanas liecības;
kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes; zinātnes un inovāciju
attīstība; daba un kultūr­ainava,» skaidro Jelgavas Izglītības
pārvaldes galvenā speciāliste izglītības jautājumos Inita
Mazūdre.

Uzrunātie Jelgavas pedagogi akcentē, ka «Latvijas skolas soma»
neaizvieto mācību ekskursijas, bet ir būtisks ieguldījums mācību
procesa uzlabošanā. «Gadu no gada skolā pārrunājam jautājumu –
kādēļ skolēniem būtu jāmaksā par mācību ekskursijām? Esam meklējuši
dažādus risinājumus, kā kompensēt vismaz daļu izdevumu, jo šīs
ekskursijas ir mācību procesa papildinājums. Tādēļ uzskatu, ka šāds
valsts atbalsts ir būtisks, lai pedagogi varētu plānot izglītojošas
aktivitātes, nedomājot, vai visi skolēni tās varēs atļauties,»
vērtē Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas direktores vietniece
Ritma Tīrumniece. Viņai piekrīt arī Jelgavas 4. vidusskolas
direktores vietniece Sanita Baltiņa, norādot, ka «Latvijas skolas
soma» ir papildu bonuss mācību procesam. «Tradicionālās klases
ekskursijas šī iniciatīva pilnībā neaizvieto, taču, piemēram,
rudenī, mācību gada sākumā, kad ģimenes jau tā ir iztērējušas daudz
līdzekļu, lai bērnus sagatavotu skolai, «Latvijas skolas soma» ir
finansiāls atspaids skolēnu vecākiem,» tā S.Baltiņa.

Būtiski, ka Kultūras ministrijas mājaslapā ir pieejams kultūras
pasākumu piedāvājums dažādām klašu grupām, kas tiek regulāri
papildināts, – tas sniedz iespēju piemeklēt konkrētajiem skolēniem
noderīgāko un saistošāko aktivitāti.

«Valsts finansējums katrai skolai tiek aprēķināts, ņemot vērā
kopējo skolēnu skaitu, un vienam audzēknim dalībai iniciatīvā no
valsts budžeta semestrī paredzēti septiņi eiro, tādēļ Jelgavas
pilsētas pašvaldības izglītības iestādēm aizvadītajā semestrī
kopumā piešķirti 52 927 eiro, bet šim semestrim piešķirtā summa ir
50 435 eiro,» skaidro I.Mazūdre. Valsts finansējumu var izlietot
pasākumu biļešu iegādei un citu aktivitāšu dalības maksai, kā arī
ceļa izdevumiem, ja pasākums, piemēram, ir bez maksas, taču
vienlaikus nav atļauts izmantot vecāku vai skolēnu
līdz­finansējumu. Vairāku Jelgavas skolu pedagogi atzīst, ka
izdevīgāk «Latvijas skolas somas» pasākumus ir organizēt skolā –
tas ietaupa ceļa izdevumus, kas ir visai dārgi. Pedagogi arī
spriež, ka tālākiem galamērķiem būtu vērtīgi ļaut piesaistīt vecāku
līdzfinansējumu, jo septiņi eiro bieži vien ir par maz.

Jāpiebilst, ka iniciatīva «Latvijas skolas soma» aizsākās
pērnruden un ilgs līdz 2020./2021. mācību gadam.

 

Jelgavas skolu pieredze iniciatīvā
«Latvijas skolas soma»

Stundas viela – dziesmas no rokoperas
«Lāčplēsis»

«Aktivitātes plānojam kopā ar klašu audzinātājiem.
Piemēram, 12. klašu skolēni aizvadītajā mācību semestrī devās
izglītojošā braucienā uz Rundāles pili, papildinot zināšanas par
kulturoloģijas stundās apgūto, savukārt 10. un 11. klašu skolēni
apmeklēja Elīnas Apsītes veidoto kustību izrādi par cimdu adītāju
Jetti Užāni «Kā man gribas iet». Tāpat mūsu 7.–12. klašu audzēkņi
novembrī pils aulā izbaudīja grupas «Vintāža» patriotisko dziesmu
koncertu un citas aktivitātes,» par Jelgavas Valsts ģimnāzijas
dalību «Latvijas skolas somā» stāsta ģimnāzijas direktores
vietniece Marita Asarīte. Viņa papildina, ka pirms visiem «Latvijas
skolas somas» pasākumiem skolēni klases vai konkrēto priekšmetu
stundās ar pedagogiem izrunā, kāda būs šo notikumu pievienotā
vērtība, bet pēc apmeklējuma sniedz atgriezenisko
saiti.

«Ideja ir ļoti laba – pirmo reizi skolām ir iespēja visiem
skolēniem nodrošināt bezmaksas teātru, operas un citu kultūras
iestāžu apmeklējumu. Jelgavas skolēniem Rīgas teātri, iespējams,
nav nekas jauns, bet tiem, kas dzīvo tālāk no galvaspilsētas, tas
ir liels ieguvums,» uzskata Valsts ģimnāzijas skolotāja Inga
Strode.

«Kulturoloģijā apguvām tēmu par baroka arhitektūras vēsturi
Latvijā, tādēļ kopā ar citiem 12. klašu skolēniem par «Latvijas
skolas somas» līdzekļiem devāmies uz Rundāles pils muzeju. Protams,
daudzi tur jau bijuši, bet pedagogi atrada interesantu veidu, kā šo
braucienu integrēt mācību procesā, un domāju, ka šis ir labs veids,
kā izmantot valsts finansējumu, lai jauniešus ieinteresētu par
kultūrvēsturi. Mums bija jāpievērš uzmanība dažādām pils
detaļām,  jāpilda darba lapas, un tādējādi šis brauciens
ieguva pavisam citu nozīmi. Šī nebija parasta skolas diena – tas
bija ne vien izglītojošs brauciens, bet arī vērtīgi pavadīts laiks
kopā ar klasesbiedriem – savā ziņā arī saliedēšanās pasākums, kas
satuvina klasesbiedrus,» uzskata Valsts ģimnāzijas 12. klases
skolniece Elīna Smetaņina.

Gan Valsts ģimnāzija, gan citas uzrunātās pilsētas izglītības
iestādes izmantoja arī iespēju «Latvijas skolas somas» pasākumus
organizēt izglītības iestādē, tādējādi ļaujot tos apmeklēt lielākam
skolēnu skaitam un ietaupot transporta izdevumus. «Katru gadu 18.
novembrim veltītajā pasākumā skolā 10. klašu puiši uzstājas ar
runas priekšnesumu – pagājušajā gadā viņi runāja tekstus no
rokoperas «Lāčplēsis», savukārt pēc tam visi baudīja grupas
«Vintāža» koncertu, kurā skanēja dziesmas no rokoperas. Pirms
pasākuma klases stundā skolēni izvērtēja «Lāčplēsī» atspoguļotās
vērtības – bija īpaši sagatavots stundas plāns, ko katrs skolotājs
varēja interpretēt pēc saviem ieskatiem,» papildina M.Asarīte.

 

Par mūziku mācās Dzelzceļa muzejā

Jelgavas 4. vidusskolas mūzikas novirziena 5.–9. klašu
skolēni aizvadītajā semestrī devās uz fonda «Viegli» koncertu
Dzelzceļa muzejā. «Bērniem bija iespēja būt tuvu māksliniekiem,
klausīties īpaši šim koncertam aranžētas dziesmas solistu un
Vidzemes kamerorķestra izpildījumā – tas mūzikas novirziena
audzēkņiem bija ļoti vērtīgi. Kopā ar pārējiem pedagogiem pēc
pasākuma spriedām, ka katras klašu grupas skolēni no šī koncerta
paņēma ko citu, bet pēc viņu atsauksmēm varam secināt, ka visiem
pasākums ļoti patika,» stāsta 4. vidusskolas skolotāja Arta
Jurgenovska. Pēc koncerta skolēni ar pedagogiem ne vien izvērtēja
muzikālo sniegumu, bet arī pārrunāja, kas ir tās īpašības, kuras
piesaista klausītājus, – ne visiem koncerta dalībniekiem ir
augstākā muzikālā izglītība, bet viņi uzrunā ar harizmu, kas
mūziķiem ir ļoti būtiska. «Ļoti vērtīga bija arī dzeja, teksti un
mūziķu stāsti starp dziesmām,» papildina A.Jurgenovska. Viņa
piebilst, ka koncerta biļešu cena bija 20–25 eiro, bet «Latvijas
skolas somas» dalībnieki to varēja apmeklēt par septiņiem
eiro.

«Es novērtēju, ka valsts šādā veidā atbalsta skolēnus. Ne visiem
bērniem ir iespēja apmeklēt pasākumus, ne visi to var atļauties,
tādēļ ir lieliski, ka tiek īstenota šāda iniciatīva,» pārdomās
dalās 9. klases skolniece Elza Fišere.

4. vidusskolas direktora vietniece Sanita Baltiņa stāsta, ka
tāpat aizvadītajā semestrī 3. klašu bērni skolā izbaudīja
smilšu kino, bet pie 12. klašu skolēniem ciemojās viens no filmas
«Baltu ciltis» veidotājiem skolas absolvents Jānis Indriks – viņš
iepazīstināja ar filmu mākslu, stāstīja par kino veidošanas
procesu. Pie 1. un 2. klašu skolēniem viesojās leļļu teātris,
audzēkņi bija arī Latvijas Sporta muzejā, Modes muzejā, Dekoratīvās
mākslas un dizaina muzejā, Jāņa Čakstes memoriālajā muzejā «Auči»,
Brāļu kapos un citviet. «Šis ir patiesi brīnišķīgs projekts, kas
pedagogiem sniedz iespēju bagātināt mācību procesu ar izglītojošām
aktivitātēm, kuru īstenošanu nebremzē naudas grūtības. Tāpat
iniciatīvas gaitā mums ir iespēja apzināt plašu izglītojošo
pasākumu klāstu, ko bez šī projekta mēs, iespējams, nemaz
neizbaudītu. Lielisks mūsu atklājums, ko atradām «Latvijas skolas
somas» piedāvājumā un iesakām arī citām skolām, ir smilšu kino.
Skolēniem bija iespēja arī praktiski darboties, zīmējot ar
smiltīm,» norāda S.Baltiņa.

 

Vairāku mācību priekšmetu integrācija

«Šis ir ļoti veiksmīgs projekts, kas skolotājiem sniedz
iespēju mācību vielu sasaistīt ar muzejpedagoģiskām programmām,
ekspozīcijām, dažādām izzinošām ekskursijām, apliecinot skolā
apgūtā sasaisti ar reālo dzīvi. Mēs klašu audzinātājiem,
sadarbojoties ar priekšmetu skolotājiem, ļāvām pašiem izvērtēt, kas
katrai klasei būtu vērtīgākais. Aizvadītajā semestrī mūsu skolēni
devās ekskursijā uz Rīgu, Cēsīm, Bausku, pabija Baldones
observatorijā un Ķeguma un Pļaviņu hidroelektrostacijā, apmeklēja
muzejus un filmas,» stāsta Spīdolas Valsts ģimnāzijas direktores
vietniece Ritma Tīrumniece.

Piemēram, skolotāja Zane Grava savai klasei noorganizēja
braucienu uz Bausku, tostarp motormuzeja un vēja ģeneratoru
darbnīcas apmeklējumu, ekskursiju uz rātsnamu, kur skolēni izzināja
mūsdienu un senlaiku svara mērvienības. «Šis projekts, protams, no
pedagoga prasa papildu iniciatīvu, spēju piedāvāt skolēniem
saistošas aktivitātes. Es skolēnus aicināju balsot par piedāvāto
aktivitāti, lai tā viņiem būtu gan vērtīga, gan arī saistoša,»
stāsta Z.Grava.

Skolotāji Ieva Hofmane un Ingus Meiliņš kopā ar 8. klases
audzēkņiem devās uz Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju.
«Mājturība puišiem un meitenēm notiek atsevišķi, tādēļ visi kopā
devāmies izglītojošā ekskursijā uz Dekoratīvās mākslas un dizaina
muzeju, kur apskatījām gan pastāvīgo ekspozīciju, gan arī iepazinām
audumu apdruku, piedaloties spiedogu darbnīcā,» stāsta I.Hofmane.
Viņa papildina, ka radošajā darbnīcā skolēni ne tikai
eksperimentēja un veidoja kompozīcijas, bet arī uzzināja par
spiedogu veidiem un materiāliem. Muzeja nodarbībā gūtās zināšanas
skolēni turpināja pilnveidot skolā – vizuālajā mākslā viņi zīmēja
spiedogu skices, bet mājturības stundās no koka un linoleja veidoja
spiedogus, ar to palīdzību rotājot dažādus tekstilizstrādājumus.
Tādējādi muzejā iegūtās zināšanas tika integrētas vairākos mācību
priekšmetos.

Foto: Kaspars Teilāns, Kultūras ministrijas Latvijas valsts
simtgades birojs/ iniciatīvas «Latvijas skolas soma atklāšana»
atklāšanas pasākums