Jelgavas uzņēmums, «Nakts mēbeļu» un «Pils matraču» ražotājs, lai iekarotu ārvalstu tirgu, radījis jaunu brendu – «Heavens» –, kas ir saprotams visās valstīs. «Kad mums dāņi un somi pateica, ka mūsu matrači ir tas, ko viņi meklē – kaut kas unikāls un par pieņemamu cenu –, bet ar nosaukumu «Pils matrači» viņi tos nevar pārdot, jo «pils» viņu valodā nozīmē «alus», sapratām, ka ir jārīkojas,» stāsta uzņēmējs Juris Griķis.
Ilze Knusle-Jankevica
Pirmo reizi to, ka nepieciešams jauns, ārvalstu tirgos «ejošs» zīmols, matraču un mēbeļu ražotājs sapratis jau 2005. gadā, bet toreiz, konsultējoties ar pasaulē zināmiem brenda speciālistiem, tika izlemts, ka «Nakts mēbeles» tomēr skan kičīgi, īpaši garais ē. «Toreiz varējām to atļauties, jo mums bija pa četriem saloniem Latvijā un Lietuvā un apgrozījums gadā pārsniedza trīs miljonus eiro,» stāsta J.Griķis. Tomēr, iestājoties krīzei, salonu skaits samazinājies – nu palicis viens salons Lietuvā un divi Latvijā –, tāpēc nopietnāk nācies pievērsties eksportam un tirdzniecībai uz āru. Un, kad Dānijas un Somijas pircēji pateikuši, ka jāmaina nosaukums, uzņēmums ātri reaģējis, nepilna pusgada laikā izveidojis gan brendu, gan tā konceptu un nu jau pamazām sāk iekarot tirgu ar jauno nosaukumu. Latvijā gan uzņēmuma produkcija būs pazīstama ar līdzšinējiem nosaukumiem.
Šomēnes arī Lietuvas salonā, kurš atrodas Viļņas prestižākajā galerijā līdzās Itālijas, Francijas, Dānijas, Norvēģijas salonveikaliem, tiks veikta zīmolu maiņa jeb tā saucamais rebrendings. «Jo tuvāk esi tirgum, jo spēcīgāks nosaukums ir vajadzīgs, savukārt tiem, kas strādā uz kontraktu tirgu un mēbeles pārdod vairumā starpniekiem, tas nav nepieciešams, jo uzpircējiem jau nav svarīgi, no kurienes prece nāk,» stāsta J.Griķis, piebilstot: «Par mums jau smejas arī Lietuvā: mebļes, mebļes.»
Uzņēmējs uzskata, ka šobrīd tirgus aktivizējas un lielās kompānijas, tirdzniecības veikali meklē jaunus brendus, kas varētu vilkt tirdzniecību. «Piemēram, Jelgavas tirdzniecības centros nav tā zīmola, kas ievilinātu pircējus. Ja te būtu, piemērot, «Zara» vai «Mango», veikals būtu pieprasītāks,» viņš uzskata. J.Griķis norāda: Latvijā mēbeļu ražošanas nozarē ir tikai trīs nopietni un atpazīstami vārdi – «Nakts mēbeles», «Čiekurs» un «Elīza-K». Viņaprāt, atpazīstams nosaukums dod produktam pievienoto vērtību, jo klienti uzticas zināmajam, pārbaudāmajam.
Vēl uzņēmums pamazām cenšas ielauzties luksus tirgū, kurā tiek piedāvātas ļoti kvalitatīvas un dārgas lietas, kas bieži tiek izgatavotas pēc pasūtījuma. «Šobrīd ir manāma tendence, ka par mūsu produkciju sāk interesēties no austrumiem, bet viņiem mūsu izstrādājumu kvalitāte ir par augstu, bet cena – par zemu,» norāda J.Griķis, piebilstot, ka uzņēmuma šā gada mērķis ir sasniegt vismaz divus miljonus eiro (apmēram piecu miljonu latu) lielu apgrozījumu.
Foto: Krišjānis Grantiņš