16.9 °C, 4.7 m/s, 79.6 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraKultūras namā – Madaras Gulbis meditācija gleznās
Kultūras namā – Madaras Gulbis meditācija gleznās
08/09/2014

«Meditācija ir viena no dižākajām dzīves mākslām – varbūt pat visdižākā, un to nav iespējams ne no viena iemācīties. Tajā ir tās skaistums. Tai nav nekādas tehnikas un līdz ar to – nekādas autoritātes. Kad cilvēks mācās sevi, vēro sevi, vēro veidu, kā viņš iet, kā viņš ēd, ko saka, vēro savu tenkošanu, naidu, skaudību – ja sevī to visu apzinās nešķirojot, tā ir daļa no meditācijas,» tā vārdu «meditācija» skaidro māksliniece Madara Gulbis. No otrdienas, 9. septembra, Jelgavas kultūras namā skatāma viņas gleznu izstāde ar nosaukumu «Meditācija».

www.jelgavasvestnesis.lv

«Meditācija ir viena no dižākajām
dzīves mākslām – varbūt pat visdižākā, un to nav iespējams ne no
viena iemācīties. Tajā ir tās skaistums. Tai nav nekādas tehnikas
un līdz ar to – nekādas autoritātes. Kad cilvēks mācās sevi, vēro
sevi, vēro veidu, kā viņš iet, kā viņš ēd, ko saka, vēro savu
tenkošanu, naidu, skaudību – ja sevī to visu apzinās nešķirojot, tā
ir daļa no meditācijas,» tā vārdu «meditācija» skaidro māksliniece
Madara Gulbis. No otrdienas, 9. septembra, Jelgavas kultūras namā
skatāma viņas gleznu izstāde ar nosaukumu
«Meditācija».

Atsaucoties uz to, autore atzīt, ka meditācija
var notikt, sēžot autobusā vai pastaigājoties gaismas un ēnu
caurstrāvotā mežā, vai klausoties putnu dziedāšanā, vai raugoties
sava bērna sejā. «Meditācija ir ārkārtīgi svarīga, un tai nav nedz
beigu, nedz sākuma…» atzīst māksliniece.

Viņa uzsver, kā tieši vērojot top viņas
glezniecība. Vispirms ir redzētais, tad redzētā sajustais, tad
sajustā saprastais un tad tas tiek uzgleznots. «Gleznošanas process
ir meditatīvs, jo ilgstoši atrodos kādas sajūtas vai brīža
attēlošanā, transformēšanā, gleznas radīšanā,» tā viņa.

«Izstādes nosaukums «Meditācija» ietver sevī
ieskatīšanos, iedziļināšanos, apdomāšanu,» saka autore, piebilstot,
ka Jelgavas kultūras namā būs skatāmi darbi no dažādām iepriekš
notikušām izstādēm, kuras bijušas veltītas kādai vienai tēmai, un
pavisam jauni, šī gada, darbi. «Gleznas manām izstādēm top, kādai
vienai tēmai vai uzdevumam sekojot. Galvenokārt tā ir daba, vide ap
mani un viss, kas ar to saistīts – saule, jūra, gaisma, saullēkti
un rieti. Tā ir vide, kurā esmu vasarās, kad arī visvairāk tiek
gleznots,» piebilst M.Gulbis.

Māksliniece atzīst, ka gleznas vienojošais ir
dabas un tās izraisīto pārdzīvojumu attēlojums abstraktā
glezniecībā. Šādi strādājot, glezniecība kļūst kā starpposms starp
reālām, cilvēka redzei uztveramām lietām un parādībām, un to
nekonkrēto telpu, kas ir starp lietām, – gaismas ēterisko
vibrāciju. Līdzīgi mūzikai, kas neatskaņo pilnīgi visas reālajā
dzīvē dzirdamās skaņas, tomēr pauž visplašāko izjūtu gammu,
abstraktā glezniecība tieši tāpat spēj paust visu cilvēka bagātīgo
izjūtu paleti, attēlojot nevis fotogrāfisko realitāti, bet
nosacītos krāsu laukumus, krāsu attiecības, līnijas.

«Meditācija līdzinās ieniršanai jūras dzīlēs,
kur viss ir kluss un mierpilns. Virspusē var būt daudz viļņu, bet
dzelmi tie neskar. Jūras dzīlēs ir pats klusums. Kad sākam meditēt,
mēs vispirms cenšamies sasniegt savu iekšējo būtību jeb jūras
dzīles. Ja viļņi nāks no ārpasaules, tie mūs neskars. Savā
augstākajā meditācijā mēs jūtam, ka esam jūra un jūrā esošais mūs
nespēj traucēt. Mēs jūtam, ka esam debesis un visi garām lidojošie
putni mūs nespēj traucēt. Mūsu prāts ir debesis, un mūsu sirds ir
bezgalīgā jūra. Tā ir meditācija,» tā M.Gulbis.

Foto: no mākslinieces arhīva