3.8 °C, 2.5 m/s, 78.4 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāKNAB: Muitā korupcija ir sistemātiska
KNAB: Muitā korupcija ir sistemātiska
14/02/2011

Korupcija muitas pārvaldē ir sistemātiska un tā izplatīta visos līmeņos, – tā pirms gada secinājis Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), – apkopojot informāciju par korupcijas riskiem tiesībsargājošajās institūcijās, informē LTV raidījums «de facto».

Korupcija muitas pārvaldē ir sistemātiska un tā
izplatīta visos līmeņos, – tā pirms gada secinājis Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), – apkopojot informāciju
par korupcijas riskiem tiesībsargājošajās institūcijās, informē LTV
raidījums «de facto».

Kopumā pēdējo septiņu gadu laikā KNAB kriminālvajāšanai nodevis
11 krimināllietas, kurās kopā apsūdzēta 21 VID amatpersona.

«Atsevišķas krimināllietas liecina par to, ka korupcija pastāv
VID iekšienē, proti, ka darbinieki viens otru kukuļo par to, lai
noklusētu kādu pārkāpumu, lai dotu kukuli par to, lai kolēģis
pieņem kādu prettiesisku lēmumu, kā arī pastāv savstarpēja
piesegšana un neziņošana, – kolēģi zina par kolēģu pārkāpumiem, bet
neseko aktīva rīcība, tātad piesedz viens otru,» raidījumam stāsta
KNAB galvenā speciāliste sabiedrisko attiecību jautājumos Ieva
Karslberga.

Tā izmeklēšanā konstatēts, ka, piemēram, Terehovas muitnieku
lietā kontrolpunktā amatpersonas pastāvīgi turējušas mobilo
telefonu, kas no vienas maiņas ticis nodots nākamajai un izmantots
koruptīvo darbību saskaņošanai. Par minētā telefona eksistenci
bijuši informēti un reizēm lietojuši gandrīz visi maiņās
strādājošie muitnieki.

KNAB atzīst, ka līdz šim VID jau gana daudz padarīts korupcijas
risku mazināšanā, taču vēl ir vairāki trūkumi. Un bijušā Muitas
kriminālpārvaldes vadītāja un Finanšu ministrijas muitas un nodokļu
departamenta direktora vietnieka Vladimira Vaškeviča aizturēšanai
aizdomās par kukuļa došanu, iespējams, tieši muitas priekšniekam
Tālim Kravalim, visticamākais, šoreiz varētu likt amatpersonām
sarosīties.

Iespējams, jau pirmdien uz finanšu ministra Andra Vilka galda
nonāks VID ģenerāldirektores Nellijas Jezdakovas ziņojums par to,
kas līdz šim VID paveikts korupcijas risku mazināšanā.

VID sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Agnese Grīnberga
norāda, ka pēdējo divu nedēļu laikā kopš Vaškeviča aizturēšanas,
VID nav pastiprinātā kārtā veicis nekādus ārkārtas pasākumus
korupcijas risku mazināšanā. «Korupcija bija, ir un būs,» sacīja
Grīnberga.

Arī VID augstākā vadība pēdējo nedēļu laikā publiski izvairīgi
komentējusi, kas būtu uzlabojams un vai vispār kas darāms. Pirms
nedēļas telefonsarunā Nellija Jezdakova «de facto» sacījusi, ka
muitā vēl esot daudz uzlabojamu lietu, taču korupcijas riski VID
neesot lielāki kā citviet.

KNAB secinājis, ka muitā pēdējo divu gadu laikā pretkorupcijas
jomā izglītoti tikai 32 muitnieki, kas ir 2% no visiem muitā
strādājošajiem. Birojs arī atzinis, ka viens no galvenajiem
kukuļošanu veicinošajiem faktoriem ir pārāk zemas atalgojums un
trūkumi personālpolitikā.

Raidījums «de facto» apkopojis KNAB kriminālvajāšanai nodotās
lietas, kurās apsūdzēti VID darbinieki.

2004. gadā VID nodaļas vadītājs darbojies kā starpnieks, nododot
kukuli 1000 ASV dolāru apmērā citām VID valsts amatpersonām, kuras,
izmantojot savu dienesta stāvokli, pieņems labvēlīgu lēmumu par
kravas atgriešanu ieinteresētajām personām.

2005. gadā četri VID Muitas kriminālpārvaldes darbinieki, veicot
kādam uzņēmējam piederošo noliktavas telpu pārbaudi, pieprasījusi
no viņa kukuli 600 latu par labvēlīga pārbaudes akta noformēšanu.
Uzņēmējam nepiekrītot sākotnēji pieprasītajai naudas summai, tika
pieņemts kukulis 100 ASV dolāru un 150 latu vērtībā.

2006. gadā – VID Finanšu policijas pārvaldes (FPP) Vidzemes
reģionālās iestādes izmeklētājs ar starpnieka palīdzību pieprasīja
1 500 latu kukuli no kāda Gulbenes uzņēmēja par viņam labvēlīga
procesuāla lēmuma pieņemšanu, proti, par atteikumu sākt
kriminālprocesu saistībā ar uzņēmuma finanšu darījumiem.

2007. gadā bijis lielākais KNAB redzeslokā nonākušo VID
darbinieku skaits. Tā kāda VID amatpersona, laikā no 2002. līdz
2007. gadam lietojot finanšu līdzekļus no ārzonas firmai un kādai
fiziskai personai piederošajiem banku kontiem, piedalījusies tai ar
likumu aizliegtos mantiskos darījumos, kā arī nav sniegusi ziņas
amatpersonas deklarācijās par ienākumiem lielā apmērā.

VID amatpersona laika posmā no 2002. līdz 2007. gadam
izmantojusi juridisku un fizisku personu banku kontiem piesaistītas
maksājumu kartes un tādā veidā izlietojusi kopumā Ls 93 858.

Septiņas Terehovas muitas kontrolpunkta (MKP) amatpersonas par
transportlīdzekļu un kravu nenovirzīšanu kontrolei un tās
neveikšanu pieņēmušas materiālas vērtības vai guvušas citādu
mantisku labumu sev un saviem ģimenes locekļiem. Muitas
amatpersonām ar vairākiem Latvijas un ārvalstu uzņēmumiem pastāvēja
vienošanās, kas paredzēja konkrētu kukuļa apmēru par iepriekš
saskaņotām nelikumīgām muitnieku darbībām attiecībā uz šo firmu
transportlīdzekļiem un kravām.

Kriminālprocesā iegūtās ziņas liecināja, ka atlīdzība par
amatpersonu darbībām laikā no 2007. gada maija līdz oktobrim ir
maksāta, iespējams, par vairākiem desmitiem gadījumu dienā – par
katru vidēji 100 – 200 ASV dolāru.

Savukārt kāds Kriminālpolicijas darbinieks, ļaunprātīgi
izmantojot dienesta stāvokli mantkārīgā nolūkā, pieprasīja kukuli 1
000 eiro apmērā un to pieņēma ar otras amatpersonas – Valsts
ieņēmumu dienesta Finanšu policijas darbinieka – starpniecību
saistībā ar Īrijā esoša Latvijas Republikas pilsoņa meklēšanas
pasākumiem.

2008. gadā – VID Finanšu policijas vecākais izmeklētājs,
izmantojot starpniekus, pieprasīja kukuli 15 000 latu apmērā, lai
netiktu sākta pārbaude par kukuļdevēja uzņēmuma darbību. Pēc
pieprasītā Ls 8 000 kukuļa pieņemšanas FPP vecākais izmeklētājs
tika aizturēts. Noskaidrots, ka starpnieki piesavinājušies daļu –
Ls 7 000 no kopējā par FPP izmeklētāja darbību neizdarīšanu
pieprasītā un tālākai nodošanai saņemtā Ls 15 000 kukuļa.

Kādā citā lietā – kāds bijušais VID darbinieks, uzzinot par
kādas fiziskas personas auditu, uzkūdīja šo personu dot kukuli VID
amatpersonām un organizēja kukuļa došanu. Bijušais VID darbinieks
pārliecinājis auditējamo personu par to, ka iespēja likumīgā ceļā
panākt VID uzrēķina atcelšanu ir niecīga un labvēlīga lēmuma
saņemšanai nepieciešams dot kukuli 20% apmērā no uzrēķina
summas.

No ieinteresētās personas vīrietis pieņēmis 22 000 latu, no tiem
20 000 latu kā kukuli par labvēlīga lēmuma sagatavošanu. Izmantojot
starpnieku profesionālo un sociālo stāvokli, no VID atbildīgās
amatpersonas izdevās iegūt ierobežotas pieejamības informāciju par
konkrēto administratīvo lietu, ko tiesiskā ceļā nebija iespējams
iegūt.

VID amatpersona, ļaunprātīgi izmantojot savu dienesta stāvokli,
bez tiesiska pamata izpaudusi konkrētās administratīvās lietas
ietvaros pieņemamo lēmumu saturu un arī izsniegusi atsevišķus tās
materiālus ar lietu nesaistītajai personai.

Papildus šim gadījumam izmeklēšanā noskaidroti arī citi
gadījumi, kad konkrētā VID amatpersona bez dienesta vajadzības no
VID datu bāzes vairākkārtīgi ir pieprasījusi ziņas – par vairāk
nekā 20 nodokļu maksātājiem un šīs ziņas bez likumīga pamata
izpaudusi ieinteresētajām personām.

Vēl kāda kriminālprocesa materiāli liecina, ka, ļaunprātīgi
izmantojot savu dienesta stāvokli, FP izmeklētājs par savu tiešo
dienesta pienākumu veikšanu no uzņēmuma amatpersonas apzināti
prettiesiski pieprasīja materiālu labumu 5 000 eiro apmērā. Lai
īstenotu savu nodomu, FP izmeklētājs noziedzīgā nodarījuma
izdarīšanā iesaistīja starpnieku, kurš uzkūdīja uzņēmuma pārstāvi
dot kukuli FP amatpersonai.

2008. gadā kriminālvajāšanai nodota arī krimināllieta, kuras
materiāli liecina, ka FPP amatpersonas rīkojās pretēji sava
dienesta interesēm, ļaunprātīgi izmantojot savu dienesta stāvokli,
lai kāda persona varētu īstenot noziedzīgas darbības – iegūt
skaidru naudu no finanšu līdzekļu apgrozījuma uzņēmumos, nemaksājot
par to nodokļus, kā arī sekmēja to, lai VID un FPP tās būtu grūtāk
konstatēt un atklāt. Izmeklēšanas ietvaros tika iegūti pietiekami
pierādījumi tam, ka FPP amatpersonas atbalstīja noziedzīgu darbību
shēmu izstrādi, šim nolūkam bez tiesiska pamata iegūstot
nepieciešamo informāciju no VID datu bāzēm un sniedzot padomus
noziedzīgo darbību slēpšanai. Kriminālprocesa izmeklēšanas laikā
tika noskaidrots, ka FPP izmeklētāji pieņēma kukuli 6 800 latu
apmērā, lai viņi kā VID FPP amatpersonas neveiktu savus pienākumus
un nodrošinātu, ka arī citi VID un FPP darbinieki neveic pārbaudes
par konkrētiem uzņēmumiem.

2009. gadā – Muitošanas speciālists maldināja kravas īpašnieku
un informēja viņu par nepieciešamību dot kukuli muitas kontroles
punkta amatpersonai 200 latu apmērā, lai muitas darbinieki neveiktu
ievestās kravas pārbaudi un paātrinātu tās izvešanu no muitas
zonas. Daļu no saņemtā kukuļa 150 latu apmērā piesavinājās pats
muitošanas speciālists, bet 50 latus mēģināja nodot vecākajam
muitas uzraugam.

LETA