Akcentējot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) uzsākto kampaņu «Izkāp no telefona!», šodien Jelgavā policija pastiprinātu uzmanību pievērsa šoferiem, kuri braucot runā pa tālruni. Apmēram divu stundu laikā tika pieķerti trīs «telefonisti», kuri katrs saņēma minimālo sodu – 25 eiro.
«Šajā ziņā grēko daudzi autovadītāji, bet ne visi uzskata, kas tas ir nopietns pārkāpums. Līdz šā gada vasarai, kad tika palielināti sodi par viedierīču lietošanu pie stūres, šoferi bija vēl nekaunīgāki,» situāciju uz ceļiem ieskicē policijas ekipāžas inspektori. Viņi gan atzīst: pieķert runājošos šoferīšus nav nemaz tik viegli, jo pārkāpumam jābūt fiksētam video, bet Jelgavas policistu rīcībā nav nekādu speciālu ierīču, kas fiksētu tieši šo pārkāpumu. Jāpiebilst, ka šovasar tika veiktas izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot daudz lielākus sodus par viedierīču lietošanu pie stūres – ja agrāk varēja izteikt brīdinājumu vai uzlikt sodu līdz 15 eiro, tad tagad ir paredzēts tikai naudas sods no 25 līdz 100 eiro.
Lai noskaidrotu, kā paši autovadītāji vērtē runāšanu pie stūres pa telefonu, portāls www.jelgavasvestnesis.lv devās reidā kopā ar policijas ekipāžu. Nepilnu divu stundu laikā tika pieķerti trīs pārkāpēji. Viņi savu vainu atzina, tomēr ne visi uzskata, ka šis paradums traucē braukt un apdraud satiksmes dalībniekus. «Runāju ar klientu no Jēkabpils,» to, ka braucot runājis pa telefonu, nenoliedz Sandis ar 20 gadu autovadītāja stāžu. Viņš atzīst, ka tas nav labs ieradums, tomēr neslēpj, ka šad tad gadās grēkot. «Man otrā mašīnā ir hands free sistēma, bet aizmirsu to pārlikt – ar šo busiņu ikdienā nebraucu, man tas tikai jāaizdzen uz tehniskās apskates staciju,» stāsta Sandis. Viņš gan uzskata, ka arī hands free sistēma nav risinājums un tāpat novērš šofera uzmanību – lai atbildētu uz zvanu, tāpat jāpaskatās ekrānā un jānospiež poga, atraujot skatienu no ceļa. Uz iebildumiem, ka, runājot pa tālruni, tomēr ir aizņemta roka un ir grūtāk veikt dažādus manevrus, Sandis atsaka: «Man nebija aizņemta roka – biju piespiedis telefonu ar plecu pie auss.» Lai gan šoferis teic, ka sastādītais administratīvā pārkāpuma protokols un piemērotais 25 eiro sods liks aizdomāties par savu rīcību, esot pie stūres, vieglums, ar kādu viņš to saka, raisa aizdomas, ka viņš no šī gadījuma neko neiemācīsies un turpinās būt par ceļu satiksmes apdraudējumu.
Violetai ir 22 gadu autovadītāja stāžs. «Manai mammai ir 89 gadi, un var atgadīties jebkas. Tāpēc, ja ir zvans no mammas, klausule ir jāpaceļ – štrunts par pārkāpumiem un sodiem,» savu rīcību skaidro sieviete, kura arī šodien reida laikā pieķerta, braucot runājam pa telefonu. Viņa gan norāda: arī viņai esot hands free sistēma, kas parasti atrodas citā automašīnā, un šajā īsti nestrādājot – ja sistēmas galvenais uzdevums ir nodrošināt autovadītājam sakarus, neaizņemot rokas, tad viņas gadījumā raustīšanās vien sanākot, kas ir vēl bīstamāk nekā atbildēt uz vienu zvanu. «Principā viedierīču izmantošanu pie stūres neatbalstu un arī pati cenšos neizmantot, bet ir izņēmuma gadījumi, piemēram, kā man šis. Tomēr daudz trakāk ir, kad autovadītājam nāk īsziņas, un viņš tās sāk lasīt vai atbildēt. Jo uz ceļa ir maksimāli jākoncentrējas un jābūt uzmanīgam, jo var gadīties kas negaidīts. Un ja vēl pēkšņi uz ceļa iziet gājējs – Dievs, atpestī!» stāsta sieviete, kura lielu daļu sava laika pavada pie automašīnas stūres. Viņasprāt, ar viedierīču lietošanu vairāk grēko pieredzējuši autovadītāji, kuri kļūdaini uzskata, ka ar viņu šofera stāžu jau pratīs noreaģēt jebkurā situācijā. «Patiesībā, arī nelietojot mobilo tālruni, reizēm gadās aizdomāties un pieļaut kādu kļūdu, piemēram, pārsniegt atļauto ātrumu,» rezumē sieviete.
«Zinu, ka par to ir sods, bet man sanāk bieži braucot runāt pa telefonu – esmu sagādnieks, un man regulāri kāds zvana vai kādam ir jāpiezvana,» atzīst Aigars, kuram 24 gadu autovadītāja stāža laikā šis ir otrais sods par viedierīču lietošanu pie stūres. «Ja godīgi, neuzskatu, ka runāšana pa telefonu man kaut kā traucē vadīt automašīnu. Tikpat labi es pie stūres varētu ēst vai darīt vēl ko citu. Diez vai telefons traucē vairāk nekā, piemēram, kasīšanās,» pārdomās dalās autovadītājs, piebilstot: viņa sieva, braucot pie stūres, pa telefonu nerunā, bet viņš to respektē uz zina – ja kundze stūrē, viņu sazvanīt nevarēs. Vīrietis stāsta, ka ir mēģinājis lietot hands free sistēmu, bet tā neesot ērta – gan pazūd sakari, gan sāp auss. Aigars uzskata, ka kopumā ir apzinīgs autovadītājs, un ceļu satiksmes noteikumus cenšas nepārkāpt. Visbiežāk gadās sagrēkot ar apstāšanās un stāvēšanas noteikumiem, īpaši, ar darba busiņu Rīgā, kā arī reizēm ar ātrumu. «Kopumā braucu prātīgi. Man kādu laiku automašīnai nedarbojās spidometrs, bet tas autovadītāja čujs jau tā izstrādājies, ka pa to laiku ne reizi policisti neapturēja par pārsniegtu ātrumu.» Viņš ir pārliecināts, ka nekas nenotiek tāpat vien, un arī šis gadījums kalpos kā mācība, liekot vairāk pievērst uzmanību saviem paradumiem pie stūres.
CSDD kampaņā uzsver: autovadītāji, kuri pie stūres lieto mobilo tālruni, ir nozombēti, un šis paradums ir jāmaina, jo tādējādi tiek apdraudēts gan pats runātājs, gan citi satiksmes dalībnieki. «Lai gan pēc statistikas datiem biežākais ceļu satiksmes negadījumu iemesls ir distances neievērošana, iespējams, ka lielu daļu šo pārkāpumu izraisījusi tieši runāšana pa telefonu, jo autovadītāja koncentrēšanās uz ceļu un reakcijas ātrums samazinās,» skaidro policijā.
Foto: «Jelgavas Vēstnesis»