24.9 °C, 2.4 m/s, 60.3 %

Pilsētā

Ķer «nozombētus» autovadītājus
06/12/2018

Akcentējot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) uzsākto kampaņu «Izkāp no telefona!», šodien Jelgavā policija pastiprinātu uzmanību pievērsa šoferiem, kuri braucot runā pa tālruni. Apmēram divu stundu laikā tika pieķerti trīs «telefonisti», kuri katrs saņēma minimālo sodu – 25 eiro.

«Šajā ziņā grēko daudzi autovadītāji, bet ne visi uzskata, kas
tas ir nopietns pārkāpums. Līdz šā gada vasarai, kad tika
palielināti sodi par viedierīču lietošanu pie stūres, šoferi bija
vēl nekaunīgāki,» situāciju uz ceļiem ieskicē policijas ekipāžas
inspektori. Viņi gan atzīst: pieķert runājošos šoferīšus nav nemaz
tik viegli, jo pārkāpumam jābūt fiksētam video, bet Jelgavas
policistu rīcībā nav nekādu speciālu ierīču, kas fiksētu tieši šo
pārkāpumu. Jāpiebilst, ka šovasar tika veiktas izmaiņas Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot daudz lielākus sodus par
viedierīču lietošanu pie stūres – ja agrāk varēja izteikt
brīdinājumu vai uzlikt sodu līdz 15 eiro, tad tagad ir paredzēts
tikai naudas sods no 25 līdz 100 eiro.

Lai noskaidrotu, kā paši autovadītāji vērtē runāšanu pie stūres
pa telefonu, portāls www.jelgavasvestnesis.lv devās reidā kopā ar
policijas ekipāžu. Nepilnu divu stundu laikā tika pieķerti trīs
pārkāpēji. Viņi savu vainu atzina, tomēr ne visi uzskata, ka šis
paradums traucē braukt un apdraud satiksmes dalībniekus. «Runāju ar
klientu no Jēkabpils,» to, ka braucot runājis pa telefonu,
nenoliedz Sandis ar 20 gadu autovadītāja stāžu. Viņš atzīst, ka tas
nav labs ieradums, tomēr neslēpj, ka šad tad gadās grēkot. «Man
otrā mašīnā ir hands free sistēma, bet aizmirsu to pārlikt – ar šo
busiņu ikdienā nebraucu, man tas tikai jāaizdzen uz tehniskās
apskates staciju,» stāsta Sandis. Viņš gan uzskata, ka arī hands
free sistēma nav risinājums un tāpat novērš šofera uzmanību – lai
atbildētu uz zvanu, tāpat jāpaskatās ekrānā un jānospiež poga,
atraujot skatienu no ceļa. Uz iebildumiem, ka, runājot pa tālruni,
tomēr ir aizņemta roka un ir grūtāk veikt dažādus manevrus, Sandis
atsaka: «Man nebija aizņemta roka – biju piespiedis telefonu ar
plecu pie auss.» Lai gan šoferis teic, ka sastādītais
administratīvā pārkāpuma protokols un piemērotais 25 eiro sods liks
aizdomāties par savu rīcību, esot pie stūres, vieglums, ar kādu
viņš to saka, raisa aizdomas, ka viņš no šī gadījuma neko
neiemācīsies un turpinās būt par ceļu satiksmes apdraudējumu.

Violetai ir 22 gadu autovadītāja stāžs. «Manai mammai ir 89
gadi, un var atgadīties jebkas. Tāpēc, ja ir zvans no mammas,
klausule ir jāpaceļ – štrunts par pārkāpumiem un sodiem,» savu
rīcību skaidro sieviete, kura arī šodien reida laikā pieķerta,
braucot runājam pa telefonu. Viņa gan norāda: arī viņai esot hands
free sistēma, kas parasti atrodas citā automašīnā, un šajā īsti
nestrādājot – ja sistēmas galvenais uzdevums ir nodrošināt
autovadītājam sakarus, neaizņemot rokas, tad viņas gadījumā
raustīšanās vien sanākot, kas ir vēl bīstamāk nekā atbildēt uz
vienu zvanu. «Principā viedierīču izmantošanu pie stūres neatbalstu
un arī pati cenšos neizmantot, bet ir izņēmuma gadījumi, piemēram,
kā man šis. Tomēr daudz trakāk ir, kad autovadītājam nāk īsziņas,
un viņš tās sāk lasīt vai atbildēt. Jo uz ceļa ir maksimāli
jākoncentrējas un jābūt uzmanīgam, jo var gadīties kas negaidīts.
Un ja vēl pēkšņi uz ceļa iziet gājējs – Dievs, atpestī!» stāsta
sieviete, kura lielu daļu sava laika pavada pie automašīnas stūres.
Viņasprāt, ar viedierīču lietošanu vairāk grēko pieredzējuši
autovadītāji, kuri kļūdaini uzskata, ka ar viņu šofera stāžu jau
pratīs noreaģēt jebkurā situācijā. «Patiesībā, arī nelietojot
mobilo tālruni, reizēm gadās aizdomāties un pieļaut kādu kļūdu,
piemēram, pārsniegt atļauto ātrumu,» rezumē sieviete.

«Zinu, ka par to ir sods, bet man sanāk bieži braucot runāt pa
telefonu – esmu sagādnieks, un man regulāri kāds zvana vai kādam ir
jāpiezvana,» atzīst Aigars, kuram 24 gadu autovadītāja stāža laikā
šis ir otrais sods par viedierīču lietošanu pie stūres. «Ja godīgi,
neuzskatu, ka runāšana pa telefonu man kaut kā traucē vadīt
automašīnu. Tikpat labi es pie stūres varētu ēst vai darīt vēl ko
citu. Diez vai telefons traucē vairāk nekā, piemēram, kasīšanās,»
pārdomās dalās autovadītājs, piebilstot: viņa sieva, braucot pie
stūres, pa telefonu nerunā, bet viņš to respektē uz zina – ja
kundze stūrē, viņu sazvanīt nevarēs. Vīrietis stāsta, ka ir
mēģinājis lietot hands free sistēmu, bet tā neesot ērta – gan pazūd
sakari, gan sāp auss. Aigars uzskata, ka kopumā ir apzinīgs
autovadītājs, un ceļu satiksmes noteikumus cenšas nepārkāpt.
Visbiežāk gadās sagrēkot ar apstāšanās un stāvēšanas noteikumiem,
īpaši, ar darba busiņu Rīgā, kā arī reizēm ar ātrumu. «Kopumā
braucu prātīgi. Man kādu laiku automašīnai nedarbojās spidometrs,
bet tas autovadītāja čujs jau tā izstrādājies, ka pa to laiku ne
reizi policisti neapturēja par pārsniegtu ātrumu.» Viņš ir
pārliecināts, ka nekas nenotiek tāpat vien, un arī šis gadījums
kalpos kā mācība, liekot vairāk pievērst uzmanību saviem paradumiem
pie stūres.

CSDD kampaņā uzsver: autovadītāji, kuri pie stūres lieto mobilo
tālruni, ir nozombēti, un šis paradums ir jāmaina, jo tādējādi tiek
apdraudēts gan pats runātājs, gan citi satiksmes dalībnieki. «Lai
gan pēc statistikas datiem biežākais ceļu satiksmes negadījumu
iemesls ir distances neievērošana, iespējams, ka lielu daļu šo
pārkāpumu izraisījusi tieši runāšana pa telefonu, jo autovadītāja
koncentrēšanās uz ceļu un reakcijas ātrums samazinās,» skaidro
policijā.

Foto: «Jelgavas Vēstnesis»