«Tas viss sākās pagājušajā gadā, kad viesojāmies Cēsīs. Tur kolēģi mums demonstrēja e-klases priekšrocības, un mūsu skolas pedagogi izrādīja tādu ieinteresētību, ka sapratām: jārīkojas arī mums,» atceras Jelgavas 4. pamatskolas e-klases administratore Rolita Patmalniece.
Sintija Čepanone
Pagaidām 4. pamatskola ir vienīgā skola pilsētā, kur agrāk tik ierastais klases žurnāls atsevišķām klasēm jau ir vēsture – tā vietā pedagogi izmanto moderno e-žurnālu, kas arī vecākiem virtuāli ļauj sekot līdzi savu bērnu skolas gaitām. Citās Jelgavas izglītības iestādēs ar e-klases ieviešanu dažādu apstākļu dēļ tik raiti nevedas, taču visi ir vienisprātis – jau tuvākajos gados e-klase arī mūsu pilsētas skolās būs ikdiena. Un tas nozīmē, ka daudz mazāk «papīru lietu» būs kārtojams skolotājiem, savukārt krietni izsmeļošāku informāciju par bērna skolas gaitām iegūs vecāki – nu ar interneta palīdzību viņi varēs sekot līdzi sava skolēna sekmēm un, ja vien vēlēsies, saņemot īsziņu mobilajā telefonā, ik vakaru uzzināt par atzīmēm un kavējumiem.
Jau trešdaļā skolu Latvijā Projektu «e-klase» SIA «Digitālās ekonomikas attīstības centrs» uzsāka 2005. gada sākumā ar mērķi atvieglot skolotājiem sagatavot dažādas atskaites, kā arī veicināt vecāku informētību par savu bērnu gaitām skolā. Nu jau aptuveni 400 izglītības iestādes visā Latvijā ikdienas darbā izmanto skolvadības sistēmas «e-klase» izveidotos klases žurnālus, dienasgrāmatas, liecības, mācību sasniegumu kopsavilkuma žurnālus, sekmju izrakstus, kavējumu kopsavilkumus, skolēnu pārbaudes darbu analīzes un citas priekšrocības. Tas nozīmē, ka ar e-klases starpniecību vecāki darbdienu vakaros īsziņas veidā vai internetā saņem informāciju par bērnu gaitām skolā (vērtējumus, kavējumus, dažādus skolas ziņojumus) – viņiem vien skolai jāuzraksta iesniegums, izsakot vēlēšanos izmantot e-klases pakalpojumus. Klases žurnāla elektroniskā versija skolotājus lielā mērā atbrīvo no atskaišu, izrakstu un vērtējumu salīdzinājuma veidošanas, jo to veic sistēma.
Papīra žurnāli paliek vēsturē Jelgavas 4. pamatskolā kopumā vienpadsmit 5. un 6. klasēm kopš mācību gada sākuma ir vienīgi e-žurnāli, savukārt viena 4. klase to izmanto kā izmēģinājumu – skolotāji paralēli elektroniskajam žurnālam aizpilda arī klases žurnālu. «No nākamā mācību gada arī ceturtās klases pāries tikai uz e-žurnālu, taču 1. – 3. klases gan ne, jo tajās bērnu sekmes pārsvarā tiek vērtētas aprakstoši,» skaidro R.Patmalniece. Par spīti sākotnējai nedrošībai un skepsei, gan skolotāji, gan vecāki e-klasei teikuši jāvārdu. R.Patmalniece atklāj, ka e-žurnālu skolotājs pēc nodarbības aizpilda gluži tāpat kā klases žurnālu, gan atzīmējot kavējumus, gan ieliekot vērtējumus, gan ierakstot mājās uzdoto. «Klases audzinātājs reizi mēnesī katram skolēnam ar sistēmas palīdzību izveido un izdrukā krāsainu sekmju izrakstu, aprēķina vidējo atzīmi, un skolotājam vairs nav jātērē laiks, lai, piemēram, semestra beigās aizpildītu liecību vai ik pēc ceturkšņa – starpliecību. To atliek vien izdrukāt un mācību gada noslēgumā apstiprināt ar direktora parakstu un zīmogu,» R.Patmalniece akcentē, ka tādējādi klašu audzinātājiem tiek atvieglots darbs. Pagaidām gan šo elementāro procesu apgrūtina tas, ka vēl ne katrā mācību telpā ir dators ar interneta pieslēgumu, taču tuvākajā laikā šī problēma būs atrisināta. «Pašlaik daļa skolotāju izmanto informātikas kabinetos pieejamos datorus, daļa e-žurnālu aizpilda mājās,» klāsta 4. pamatskolas e-klases administratore un piebilst, ka tieši šā iemesla dēļ vairumam skolotāju ir, kā viņi paši smej, dubultā grāmatvedība. Proti, nodarbībā notiekošais, vērtējumi, kavējumi tiek fiksēti skolotāju mācību gada kalendārā, un starpbrīdī, pēc mācību stundām vai mājās šie dati tiek ievadīti datorā. «Jāatzīst, ka arī agrāk šāda situācija nebija retums, jo skolēni mācību stundās tiek dalīti grupās un līdz ar to tāpat klases žurnāls nevarēja vienlaicīgi atrasties divās telpās – vienam skolotājam vajadzēja piekāpties,» tā R.Patmalniece.
Par nesekmīgu atzīmi – īsziņa vecākiem E-klases priekšrocības ir nenovērtējamas, ja uz tās sniegtajām iespējām paraugās arī no vecāku puses – aizpildot pieteikumu un piereģistrējoties sistēmā, viņi regulāri tiek informēti par bērna neveiksmēm vai, gluži pretēji, panākumiem skolā – viss atkarīgs no tā, kādu pakalpojumu paketi vecāki izvēlējušies. Tiesa gan – visbiežāk viņi izvēloties zināt par nebūšanām. «Ja skolēns saņēmis negatīvu vērtējumu, piezīmi vai nokavējis kādu nodarbību, vecāki dienas beigās savā mobilajā telefonā saņem īsziņu. Tieši tāpat reizi mēnesī viņi tiek informēti, saņemot kopējo sekmju izrakstu,» e-klases priekšrocības ieskicē R.Patmalniece, piebilstot, ka dažkārt caur šo sistēmu skolotājs personīgi vecākiem var aizsūtīt īsziņu, kurā, piemēram, mudina palīdzēt bērnam sagatavoties ieskaitei par kādu noteiktu tēmu vai informē par konsultāciju laikiem. Tiesa gan – īsziņu saņemšana vecākiem ir maksas pakalpojums (apmēram divi lati mēnesī). R.Patmalniece teic, ka vecāki novērtējuši arī iespēju bērna skolas gaitām sekot līdzi internetā – piereģistrējoties viņi var redzēt ne tikai bērna sekmes, tostarp izlabotās atzīmes, bet arī sekot līdzi mājās uzdotajam. «Zinot bērnus, nav nekāds brīnums, ja dienasgrāmatā netiek aizpildīta ailīte par mājās uzdoto. Ja vecākiem tas šķiet savādi, viņi internetā var pārliecināties, vai tiešām skolēnam nav jāpilda mājas darbi, kā arī uzzināt vērtējumu iepriekšējās stundās,» viņa paskaidro.
E-klase arī mūsu skolās būs ikdiena E-žurnāli sveši nav arī citās Jelgavas skolās, taču klases žurnāls tomēr netiek aizmirsts. Piemēram, 4. vidusskolas direktora vietniece audzināšanas darbā Inese Bandeniece atklāj, ka pašlaik e-klase tiek realizēta apmēram divpadsmit pamatskolas un vidusskolas klasēs. «E-žurnālu gan aizpilda nevis katrs priekšmeta skolotājs, bet gan klases audzinātājs, pamatojoties uz ierakstiem parastajā žurnālā,» skaidro I.Bandeniece. Savukārt Valsts ģimnāzijas direktora vietnieks informātikas jautājumos Arvīds Prančs norāda, ka pašlaik e-klasi aprobē četrās klasēs, un arī šeit datus ievada klases audzinātājs. «Jau nācies konstatēt, ka lēna interneta dēļ datu apstrāde norit gausāk, daži skolotāji, kuriem nav nācies saskarties ar datoru, to baidās lietot, un, protams, ne visiem pedagogiem ir pieejams savs dators,» uz problēmām norāda A.Prančs.
E-klase – labi vai slikti? Elvis Ērmanis, 4. pamatskolas 6. klase: «Kad uzzināju par e-klasi, man tas likās nepatīkami – nu nav forši, ja vecākiem aizsūta īsziņu par maniem neieskaitītajiem vērtējumiem! Agrāk šad tad man izdevās to noklusēt, bet tagad to pat gribēdams nevaru! Un tomēr ir forši, ka mācos skolā, kurā izmanto 21. gadsimta tehnoloģijas. Droši vien vēlāk to novērtēšu vēl vairāk.»
Dāvis Fridbergs, 4. pamatskolas 6. klase: «Tā e-klase ir baismīga! Mamma ne tikai saņem īsziņas, bet arī uzdotajam seko līdzi internetā. Es, piemēram, dienasgrāmatā neierakstu, kas uzdots uz nākamo stundu, bet mamma paskatās un mājas darbus liek izpildīt. Kad saņemu kādu nesekmīgu atzīmi, uztraukums ir liels, jo zinu – mamma par to jau informēta. Manuprāt, šis ir labs veids, kā uzlabot sekmes kopumā – mamma visu kontrolē.»
Ruta Zīverte, 4. pamatskolas 6. klase: «Agrāk par manām sekmēm mamma galvenokārt uzzināja vecāku sapulcēs, tagad – katru dienu, saņemot īsziņu. Žēl vienīgi, ka īsziņa viņai atnāk, ja esmu nopelnījusi, piemēram, piecas balles, taču par saņemto desmitnieku ne. Man gribētos, lai ar īsziņu viņu informētu arī par manām labajām atzīmēm. E-klase man liekas ļoti laba lieta un manu ikdienu būtiski neietekmē – jau agrāk savas neveiksmes no mammas necentos slēpt – vienmēr teicu, kā ir.»
Beāte Vītiņa, 4. pamatskolas 5. klase: «Forši, ka mums ir e-žurnāls – vecāki zina, kādas man ir atzīmes, kas uzdots, jo viņi ne tikai saņem īsziņas, bet arī paši skatās internetā, kur var redzēt visas manas atzīmes, kavējumus, uz nākamo stundu uzdoto un pat mājas darbu vērtējumu. Atzīšos – agrāk kādu sliktāku atzīmi varēju noklusēt, taču tagad vairs ne. Un tieši tāpēc dažkārt man mājās mamma liek ilgāk pamācīties, lai uzlabotu sekmes.»
Anda Grīnfelde, Andra mamma: «E-klases ieviešanu neapšaubāmi vērtēju pozitīvi – tas ir ērti, un par sava bērna sekmēm un norisēm skolā nepārtraukti tieku informēta, turklāt saņemu signālus, ja kaut kam jāpievērš lielāka uzmanība. Jāatzīst, ka arī pirms e-klases ieviešanas ar dēlu mācību ziņā būtisku problēmu nebija, taču pamanīju, ka viņš novilcināja informāciju un vispirms mēģināja tikt galā saviem spēkiem, piemēram, par nesekmīgu vērtējumu pateica tad, kad jau bija to izlabojis. Taču tagad dažkārt ir tā, ka Andris vēl nav mājās no skolas, bet es jau zinu, kā viņam gājis. Un tas viņam liek sasparoties mācībām. Jāteic gan, ka īsziņas saņemu tikai par kavējumiem un negatīvu vērtējumu, taču, ja vēlos, dēla skolas gaitām varu sekot līdzi internetā. Taču to nedaru katru dienu – ļauju viņam pašam uzņemties atbildību, uzticos, tādēļ, piemēram, nepārbaudu, vai ieraksti par mājas darbiem viņa dienasgrāmatā sakrīt ar e-žurnālā norādītajiem. Kā vienīgo mīnusu e-klasei pagaidām varu nosaukt vien to, ka saņemu īsziņas par katru mana bērna nokavēto stundu pat tad, ja viņš ir, piemēram, saslimis. Protams, citā gadījumā šādi ziņojumi ļautu novērst situāciju, ja skolēns neapmeklē skolu, vecākiem nezinot. Runājot par e-klases izmaksām – manuprāt, vidēji divi lati mēnesī nav pārāk liela summa, ja ņem vērā šīs sistēmas priekšrocības – gan skolotājiem, gan man vairāk izmaksātu telefonsarunas vai tikšanās klātienē.»