18.8 °C, 0.6 m/s, 84.6 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaJelgavu valstī pārstāvēs 21 zinātniski pētnieciskais darbs
Jelgavu valstī pārstāvēs 21 zinātniski pētnieciskais darbs
20/03/2012

Ar uzteicamiem rezultātiem Jelgavas skolēni startējuši Zemgales reģionālajā skolēnu zinātniski pētniecisko darbu 3. konferencē – dalībai konkursam Latvijas mērogā izvirzīts 21 mūsu vidusskolēnu izstrādātais darbs.

Sintija Čepanone

Ar uzteicamiem rezultātiem Jelgavas skolēni startējuši
Zemgales reģionālajā skolēnu zinātniski pētniecisko darbu 3.
konferencē – dalībai konkursam Latvijas mērogā izvirzīts 21 mūsu
vidusskolēnu izstrādātais darbs.

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) aizvadīta
Zemgales reģionālā skolēnu zinātniski pētniecisko darbu 3.
konference-konkurss. Šogad tajā kopumā 22 sekcijās bija pieteikti
147 darbi no Zemgales reģiona skolām – Jelgavas pilsētu reģionālajā
konferencē pārstāvēja 48 skolēni ar 36 darbiem.

Darbu izvērtēšanas rezultātā žūrijas komisija no Jelgavas skolām
uz Latvijas 36. skolēnu zinātnisko konferenci, kas notiks no 20.
līdz 22. aprīlim Rīgā, izvirzījusi kopumā 21 darbu dažādās sekcijās
– mūsējiem piešķirtas 20 godalgotas vietas, taču valsts konkursam
no Jelgavas izvirzīta arī 1. ģimnāzijas audzēkne Evelīna Stupule,
kura par darbu «Leonardo da Vinči tilta konstrukcijas īpašības un
tās izmantošanas iespējas mūsdienās» saņēma žūrijas Atzinību.

Uzrunātie jaunieši, kuri reģionālajā konferencē-konkursā cīnījās
par tiesībām savu darbu aizstāvēt valsts mērogā, atzīst, ka
konkurence ir ļoti liela. «Patiesībā jau ir ļoti grūti novērtēt
citu skolēnu veikumu, jo tēmas, par kurām izstrādāti zinātniski
pētnieciskie darbi, ir ļoti atšķirīgas, bet konkurence par tiesībām
startēt valsts mērogā nepašaubāmi ir liela. Taču man svarīgāka
tomēr ir pieredze, kuru jau esmu guvusi, darbu aizstāvot reģiona
līmenī,» spriež Jēkabpils Valsts ģimnāzijas 12. klases skolniece
Sanita Valeniece. Jauniete atzinīgi vērtē arī iespēju iepazīties ar
Jelgavu un LLU. «Mans zinātniski pētnieciskais darbs ir par stājas
problēmām pirmsskolas vecuma bērniem. Šo tēmu izvēlējos, jo
pieļauju, ka nākotni varētu saistīt ar medicīnu. Taču skatos arī
pārtikas tehnologu virzienā, tādēļ viesošanās Jelgavā ir arī laba
iespēja iepazīties ar LLU,» tā Sanita.

Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Aigars Rublis, uzrunājot
jauniešus, atzina, ka ieguvēji ir visi – ne tikai tie, kuru darbi
izvirzīti aizstāvēšanai valsts mērogā. «Ieguvējs ir ikviens, jo
padziļināti pētījis tēmu, kas interesē pašam, kas ir aktuāla viņa
pārstāvētās pilsētas, novada kontekstā un pat visas valsts līmenī.
Neapstājieties pie tā, ko esat sasnieguši,» tā viņš.

«Vides zinātnes sekcijā kopumā tika iesniegti 11 zinātniski
pētnieciskie darbi. Jāatzīst, ka to izpildījums no iepriekšējiem
trim gadiem, kopš piedalos vērtēšanā, būtiski nav audzis, un
lielākais klupšanas akmens vēl aizvien ir tas, ka darbos trūkst tās
zinātniskās esencītes. Pats esmu zinātnieks, tāpēc zinu, kam jābūt,
lai darbs tiešām būtu zinātniski pētniecisks, nevis eseja par tēmu,
taču vienlaikus, vērtējot darbus, nedrīkstam aizmirst, ka vērtējam
skolēnus,» norāda eksperts Kaspars Abramenko. Viņš akcentē, ka
viens ko konferences-konkursa mērķiem ir veidot saikni starp
skolēniem un universitāti. «Skolēni būtu tikai ieguvēji, ja jau
darba tapšanas procesā izmantu universitātes mācībspēku, nozaru
speciālistu konsultācijas, arī darbu līmenis no tā tikai augtu, jo
jau sākumstadijā izdotos likvidēt mikrokļūdiņas,» tā eksperts,
lēšot, ka šogad vidēji no desmit darbiem kādiem trim līmenis ir
pietiekami augsts, lai to virzītu uz Latvijas skolēnu zinātnisko
konferenci.  

Arī zinātniski pētniecisko darbu eksperte Dace Platonova, kura
recenzēja piecus darbus zemes zinātnēs, atzīst, ka šajā gadā darbu
līmenis izpildījuma ziņā būtiski neatšķiras no iepriekšējos divos
gados izstrādātajiem. Taču, viņasprāt, maznozīmīgi nav arī tas, ka
skolēni vairs necenšas veidot apjomīgus tēmas izklāstus, mākslīgi
palielinot darba apjomu. «Ar 30 lapām skolēnu zinātniski
pētnieciskajam darbam pilnīgi pietiek,» teic viņa, gan piebilstot,
ka lielāku skolēnu ieguldījumu tomēr gribētu redzēt tieši
pētnieciskajā jomā.

Eksperti uzskata, ka būtu nepieciešams pārskatīt vērtēšanas
sistēmu, vairāk punktu ļaujot nopelnīt prezentācijas daļā, lai
skolēnus motivētu aizstāvēt savu darbu. «Darbi tiek vērtēti pēc
punktu sistēmas, un maksimālais punktu skaits, ko iespējams iegūt,
ir 45. Par labu darbu jau varam uzskatīt to, kas ieguvis 30 – 33
punktus,» tā D.Platonova.

Jāatgādina, ka zinātniski pētniecisko darbu konferences tiek
organizētas, lai skolēnos veidotu prasmi izstrādāt zinātniski
pētniecisku darbu, iepazīstinātu viņus ar mūsdienu zinātniski
pētnieciskā darba tematiku un metodēm, padziļinātu skolēnu
zināšanas dabas, humanitāro un sociālo zinātņu nozarēs.

Foto: Ivars Veiliņš

 

Jelgavas skolēni, kuru
darbi izvirzīti uz valsts konkursam