21 °C, 4.4 m/s, 79.5 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraJelgavnieks par maķedoniešiem: «Katrā vīrā ir kāds lielāks vai mazāks Maķedonijas Aleksandrs»
Jelgavnieks par maķedoniešiem: «Katrā vīrā ir kāds lielāks vai mazāks Maķedonijas Aleksandrs»
04/08/2013

Pavisam nesen no Maķedonijas ar dažādiem iespaidiem par pieredzēto, redzēto, piedzīvoto atgriezies jelgavnieks fotogrāfs Guntis Švītiņš, kurš 11 dienu garo ceļojumu pa Maķedoniju raksturo kā «īstu īso kursu mākslā un kultūras vēsturē». Tiem ceļotājiem, kuriem patīk vēsture, kultūra un māksla, viņš var ieteikt vairākus interesantus pieturas punktus.

Ritma Gaidamoviča

Pavisam nesen no Maķedonijas ar
dažādiem iespaidiem par pieredzēto, redzēto, piedzīvoto atgriezies
jelgavnieks fotogrāfs Guntis Švītiņš, kurš 11 dienu garo ceļojumu
pa Maķedoniju raksturo kā «īstu īso kursu mākslā un kultūras
vēsturē». Tiem ceļotājiem, kuriem patīk vēsture, kultūra un māksla,
viņš var ieteikt vairākus interesantus pieturas
punktus.

G.Švītiņš Maķedonijā viesojās jūlija
sākumā, tur pavadot 11 dienas. Galvenais brauciena mērķis bija
saistīts ar viņa izstādi galerijā «Ko-Ra» Maķedonijas galvaspilsētā
Skopjē, kurā viņš apmeklētājus fotogrāfijās iepazīstināja ar
Latviju un Jelgavu.

Pēc izstādes atklāšanas māksliniece
Živka Kočeva-Karadjovska, kas noorganizēja izstādi Maķedonijā, ar
savu vīru Srele viņam sagādāja neaizmirstamu braucienu pa
Maķedoniju, par ko pats mākslinieks saka: «Tā ir vesela bagātība,
ko redzēju. Īsts īsais kurss mākslas un kultūras
vēsturē.»

Mākslinieks, taujāts par to, kāda tad ir
vietējo interese par Latviju, atzīst: «Daudziem tā ir tikai plecu
paraustīšana. Labākajā gadījumā, ja piemin Baltijas valstis, tad
aptuveni zina, kur tās atrodas. Daži atzīmējami gadījumi:
pusdienojot restorānā, tika pieminēts, ka te ir viesis no Latvijas,
un viesmīlis atplauka smaidā un lepni paziņoja, ka viņš zina
Latviju, jo tur ir labi futbolisti, kuri spēlēja ar Maķedonijas
izlasi. Kad viņam teicu par Maķedonijas uzvaru Rīgas mačā, viņš
kļuva patiesi laimīgs.» Ļoti interesanta tikšanās un saruna
izvērsusies arī ar profesoru Nebojšu Viliču no Svētās Kirila un
Metodija Universitātes Skopjē. Profesors daudz raksta par mākslas
vēstures jautājumiem un ar priekšlasījumu bijis vairāku dienu
konferencē Rīgā. Tas gan noticis 90. gadu sākumā un darba dienas
bijušas tik piesātinātas, ka atceras vien Brīvības pieminekli un
pārskrējienus no vienas sēdes uz citu.

G.Švītiņš atzīst, ka sākotnēji viņam
nebija noteikti objekti, kurus viņš vēlas apskatīt: «Vienkārši
skatījos un tvēru realitāti dažādos līmeņos.» Kā jau mākslinieks,
protams, apmeklējis mākslinieku darbnīcas, lielākos muzejus, Mātes
Terēzes memoriālo māju/muzeju un Maķedonijas Mākslas galeriju
Skopjē, bazilikas, klosterus Maķedonijā. Skopjes un Ohridas
vecpilsētas, cietokšņus, Matka kanjonu, Galičicas Nacionālo parku
pie Albānijas robežas dienvidrietumos. Ar interesi apskatījis arī
antīko pilsētu atsegumus Stobi un Heraklea.

Taujāts par iespaidiem, G.Švītiņš
atzīst, ka «viena iespaida robežās nevar iekļauties, jo katrai
vietai ir pagātne, tagadne un kādas vīzijas par nākotni, smaržas,
krāsas, valoda, tradīcijas, attieksme pret savu zemi un citām
kultūrām». «Vienīgais, ko varu teikt par Maķedoniju, – tā ir ļoti
bagāta. Bet es nerunāju par naudas līdzekļiem,» tā
G.Švītiņš.

Raksturojot maķedoniešus, viņš norāda,
ka cilvēki ir ļoti dažādi. «Mīl daudz runāt un pārliecināt otru ar
diezgan skaļu balsi, bet tajā pašā laikā ir draudzīgi un
izpalīdzīgi. Man, komunicējot ar šiem pašlepnajiem, neatkarīgajiem
vīriem, radās tāds mazliet savdabīgs secinājums: katrā no viņiem it
kā personificējās kāds lielāks vai mazāks Maķedonijas Aleksandrs.
Un nav grūti iedomāties, kas notiek, ja satiekas divi, trīs vai
vairāki desmiti Aleksandru…» smaidot nosaka G.Švītiņš, uzsverot,
ka bija interesanti redzēt dažādo kultūru atšķirības. Maķedonijā
vienviet dzīvo gan kristiešu, gan musulmaņu kopienas ar
raksturīgajām kultūras iezīmēm – apģērbu, bazilikām, mošejām
dziesmām un tradīcijām.

Mākslinieks neliedz ieteikumus citiem
ceļotājiem, gan piebilstot, ka ar ieteikumiem jābūt uzmanīgiem, «jo
mums visiem ir tik dažādas vēlmes redzēt, baudīt». Taču tiem
ceļotājiem, kuriem patīk vēsture, kultūra un māksla, viņš var
ieteikt vairākus interesantus pieturas punktus.

Tā piemēram, galvaspilsētu Skopji šķērso
upe Vardara, un tās krastā atrodas gan 6. gadsimtā celtais Kale
cietoksnis, gan vecpilsēta, saukta arī par Veco tirgu. Pēc 1963.
gada postošās zemestrīces vairāk nekā 83 procenti pilsētas apbūves
tika sagrauta, tāpēc arī šodienas Skopjes plānojums ir visai
savdabīgs, bez noteikta vēsturiskā centra. «Šajā ziņā ir zināma
līdzība ar Jelgavas pēckara plānojumu,» piebilst
G.Švītiņš.

Interesanta vieta ir Mātes Terēzes
memoriālā māja/muzejs, kurā viņa savulaik dzīvojusi. Patiesībā vecā
ēka ir modernas būves centrā un rada ļoti savdabīgu noskaņu.
«Bagātā, ļoti sarežģītā Maķedonijas vēsture aplūkojama vairākos
muzejos. Maķedonijas muzejā redzama arheoloģija, vēsture un
etnogrāfija, Maķedonijas galerijā apskatāma ekspozīcija, kas atklāj
maķedoniešu profesionālās mākslas attīstību,» tā
fotogrāfs.

Netālu no Skopjes ir vērts apskatīt 1.
gadsimtā celto romiešu akveduktu. «Fantastisks dabas skaistums
baudāms Matka kanjonā, kur darbojas pirmā elektrostacija
Maķedonijā, kas celta 1930. gadu otrajā pusē. Pie milzīgajām
klintīm pastāvēšanas vietu atradušas grieķu ortodoksālās baznīcas
bazilikas un klosteri. Skaista ir sajūta ieiet vēsā klusumā, kad
laukā ir apmēram plus 36 grādi ēnā,» tā G.Švītiņš.

Ja ir vēlme pietuvoties, ielūkoties un
pat pieskarties seno romiešu pilsētas mūriem, kolonām, tad jādodas
uz Stobi un Bitolu (Heraklea). Stobi kā apdzīvota vieta jau zināma
kopš 217. gada pirms Kristus dzimšanas. Romas impērijas laikā Stobi
bija Maķedonijas provinces galvaspilsēta ar milzīgu amfiteātri,
kurā ir 3000 skatītāju vietu. Amfiteātris bijis gan sapulču, teātru
izrāžu, gladiatoru cīņu un vēlāk arī pagānu soda vieta.

Bitola bijusi apdzīvota jau bronzas
laikmetā, un tur atrastas unikālas civilizācijas liecības. Heraklea
grieķu pārvaldības laikā bijusi ievērojams reģiona centrs, bet,
iekļauts Romas impērijas sastāvā, tas zaudēja savu nozīmi un tika
izpostīts. Bizantijas agrīnajā pastāvēšanas laikā, 4. – 6.
gadsimtā, pilsēta kļuva par ievērojamu reliģisko centru. «Ir ļoti
interesanti vienuviet redzēt gan grieķu mozaīku, romiešu skulptūras
un Bizantijas laika arhitektūras iezīmes,» tā G.Švītiņš.

Ohrida atrodas pie tāda paša nosaukuma
ļoti krāšņa ezera. Šīs pasakainās pilsētas slavu vairo arī 365
baznīcas, pa vienai katrai gada dienai. «Tas ir jāredz un
jāpiedzīvo, tas nu nav izstāstāms,» piebilst viņš. Protams, ka
pilsētā ir simtiem galeriju, dažādu darbnīcu un pakalpojumu centru.
Ohridā var gūt gandarījumu gan vēstures pētnieki, gan ūdens atpūtas
cienītāji.

Ohridas ezera dienvidaustrumu pusē pie
Albānijas robežas atrodas Galičicas Nacionālais parks. Šis dabas
stūris galvenokārt ir kalnu un ainavu baudai.

Fotogrāfs atzīst, ka nekādi īpaši
noteikumi, dodoties uz Maķedoniju, nav jāievēro, vien tas, ka,
braucot ar automašīnu un apstājoties kādā mežmalā vai pļavā, būtu
jāaizver durvis un logi, kaut arī tuvumā nemana neviena ļaundara.
«Te vairāk tiek domāts par čūskām, kuras klusītēm mēdz ielīst
automašīnā un gulēt līdz laikam, kad tām sāk gribēties ēst,»
piebilst G.Švītiņš.

Foto: no G.Švītiņa personīgā
arhīva

 

Par sadaļu «Jelgavnieki ceļo»:

Aicinām arī citus jelgavniekus iesūtīt savus
ceļojumu aprakstus, kas varētu iedvesmot un arī palīdzēt saplānot
savu ceļojumu citiem ceļot gribētājiem. Turklāt nav svarīgi, vai
ceļojums bijis tāls un eksotisks, vai iepazīti tepat, netālie
Latvijas novadi vai kaimiņzemes. Ne jau no kilometru skaita ir
atkarīgs, vai ceļojums izdodas, vai ne?

Savus ceļojumu aprakstus ar foto un savu
kontaktinformāciju jelgavnieki aicināti sūtīt uz e-pastu
ligita.lapina@info.jelgava.lv. Stāstus publicēsim portālā sadaļā
«Jelgavnieki ceļo».

 

 

Saistītā
ziņa

Jelgavnieks maķedoniešus iepazīstina
ar Latviju un Jelgavu (+ VIDEO)