Pēc Latvijas un Krievijas kopuzņēmuma «Amo Plant» uzbūvētā autorūpnīcas korpusa nodošanas ekspluatācijā to aprīkos ar iekārtām, lai, negaidot ražošanas korpusa pabeigšanu, sāktu darbu pie automobiļu izmēģinājuma modeļu radīšanas.
Anna Afanasjeva
Pagājušo piektdien Aviācijas ielā Maskavas valdības pārstāvji kā akcionāri kopā ar Jelgavas domes vadību, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un Krievijas Federācijas vēstniecības pārstāvjiem iepazinās ar autorūpnīcas projekta virzību. Pašlaik no rūpnīcas kompleksa izbūvēta koģenerācijas stacija, attīrīšanas stacija un pirmās kārtas korpuss. Koģenerācijas stacijai izveidei uzņēmums piesaistījis ES struktūrfondu atbalsta finansējumu 300 tūkstošu latu apmērā.
Piektdien notika arī akciju sabiedrības «Amo Plant» akcionāru sapulce. Tajā Maskavas valdības pārstāvji apliecināja, ka autorūpnīcas kompleksa būvniecība notiek saskaņā ar grafiku. Pēc šī apliecinājuma projekta virzītāji varēs gatavot dokumentu paketi, ko iesniegt Jelgavas Būvvaldē, lai valsts komisija varētu pieņemt būves ekspluatācijā.
Pēc tam, kā atklāj uzņēmuma «Amo Plant» izpilddirektors Aleksejs Maslovs, uzbūvētajā autorūpnīcas korpusā uzstādīs aprīkojumu, lai sāktu komplektēt izmēģinājuma modeļus. Projekta īstenotāji cer, ka autorūpnīcai šim mērķim izdosies piesaistīt ES struktūrfondu atbalstu, kas domāts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei. «Jelgavas Vēstnesis» jau rakstīja, ka šeit veiks uz Krievijas koncerna ZIL bāzes ražoto automašīnu aprīkošanu ar speciālo tehniku, lai tās varētu izmantot komunālās saimniecības vajadzībām, piemēram, atkritumu izvešanai, sniega tīrīšanai un citu darbu veikšanai. Kopā ar ZIL tikšot strādāts arī pie Baltijas tirgum domāta ugunsdzēsēju automašīnas modeļa.
Otrā ēkas korpusā paredzēts pievērsties Dienvidkorejā ražoto traktoru «Dae Dong» aprīkošanai ar jau minēto speciālo tehniku. Uz jautājumu, kāpēc aprīkošanai izvēlēti Āzijas valstī ražotie traktori, A.Maslovs skaidro, ka Rīgas uzņēmums «Ferrus», kas ir viens no autorūpnīcas «Amo Plant» akcionāriem, jau ilgus gadus sadarbojas ar dažādām traktorrūpnīcām. Sākumā partneri bijuši Baltkrievijas ražotāji, vēlāk pievienojušies partneri no Itālijas. Dienvidkorejas koncernu A.Maslovs vērtē kā nozares līderi, kas nodrošina kvalitatīvu produkciju un tālāko servisu. Pirmā Rīgā aprīkoto traktoru partija nogādāta Maskavā. Arī pie Latvijas patērētājiem nonākuši atsevišķi aprīkotās tehnikas eksemplāri. Tos izmanto, piemēram, Cēsu un Tukuma rajonā.
«Esam ieinteresēti procesu padarīt efektīvu, tāpēc sākumposmā strādājošo skaits nebūs liels – divdesmit, trīsdesmit, bet ne vairāk kā piecdesmit darbinieku. Kad ražotne strādās ar pilnu jaudu, darba vietu skaits tajā varētu būt līdz 250 cilvēkiem, bet tas atkarīgs no produkcijas izlaides apjoma,» stāsta A.Maslovs. Jautāts par laika grafiku, viņš lēš, ka nākamā gada pirmais ceturksnis varētu paiet nepieciešamā aprīkojuma uzstādīšanai cehā. Speciālās tehnikas komplektēšanu tajā varētu sākt otrajā ceturksnī, savukārt auto modeļi varētu būt gatavi uz vasaras beigām, rudens sākumu.
Pašlaik turpinās administratīvā un ražošanas korpusa būvniecība, tos ekspluatācijā paredzēts nodot nākamā gada otrajā pusē. Nākamā gada beigās rūpnīca varēs strādāt ar pilnu jaudu. «Amo Plant» izpilddirektors atzīst, ka tik apjomīgā projektā visas ieceres uzreiz nav iespējams īstenot: «Nākamais solis pēc procesa palaišanas būs pāreja uz pilnīgu rūpnīcas produkcijai nepieciešamo detaļu komplektēšanu uz vietas. Lai komplektējošās daļas pēc iespējas mazāk būtu jāiepērk ārzemēs, nepieciešamo komponenšu ražošanai paredzēts piesaistīt gan Jelgavas, gan citus Latvijas metālapstrādes un mašīnbūves uzņēmumus. Ar vairākiem jau sāktas sarunas. To vidū ir Rīgas Autoelektroaparātu rūpnīca, plastikāta izstrādājumu ražotne «Elk plus» un metālapstrādes uzņēmums «Geor» no Ozolniekiem.
«Tas nav tik vienkārši, jo katram jāapgūst konkrētajam pasūtījumam nepieciešamais izstrādājums, tā ieviešana ražošanā prasa līdzekļus, kuru ražotājiem pašreizējos apstākļos nav un nav kur paņemt. Tāpēc ceram, ka ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu potenciālajiem sadarbības partneriem šim nolūkam izdosies saņemt palīdzību. Laika gaitā ap autorūpnīcu varētu veidoties sava veida klāsteris, kas ar katru piesaistīto vietējo uzņēmumu paplašinātu sadarbības partneru loku, lai ar laiku visas automobiļiem nepieciešamās komplektējošās daļas tiktu izgatavotas Latvijā, kā savulaik tas bija nodrošināts RAF. Klāsteris ražošanu ļautu padarīt efektīvāku un izdevīgāku,» nākotnes iecerēs dalās A.Maslovs. Autorūpnīcas izveidē, pēc pašreizējām aplēsēm, Maskavas valdība būs ieguldījusi ap 30 miljoniem latu. Jelgavas pašvaldība projekta īstenošanai atvēlējusi zemi. Pēc aģentūru ziņām, pasaules krīzes ietekmē arī Krievijas galvaspilsētas nākamā gada budžets salīdzinājumā ar pašreizējo būs apmēram par piekto daļu mazāks. «Amo Plant» pārstāvis Armands Krūze uzsver, ka, neraugoties ne uz kādām krīzēm, nav pamata bažām par ieceres aizkavēšanos, jo nepieciešamais finansējums ir jau atvēlēts.
Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš vērtē, ka pašreizējos apstākļos jaunas ražotnes un darbavietas ir nepieciešamas gan mūsu pilsētai, gan valstij. Ar viņu vienisprātis ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktora vietnieks Māris Ēlerts, kurš atzinīgi vērtē projekta pirmās kārtas noslēgumu, jo autorūpnīcai nākotnē būs nozīmīga loma ne vien darba vietu radīšanā un nodokļu ieņēmumu vairošanā, bet arī eksporta veicināšanā.
Pēc Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras datiem, Krievijas investīcijas Latvijā nav lielākās un veido apmēram septiņus procentus no kopējām. Ieguldījums ražošanā ir atbalstāms, turklāt neveido konkurenci, jo radniecīgu uzņēmumu Latvijā nav.
Pēc M.Ēlerta domām, atbilstoši klasiskajai definīcijai Jelgavā jau izveidojies zināms mašīnbūves klāsteris, piemēram, netālajā rūpnīcā «AKG» ražo automašīnu dzesēšanas sistēmas, uzņēmumā «Dinex Latvia» – izpūtējus, pie Rīgas ražo zobratus ātrumkārbām, ir uzņēmumi, kas piedāvā atsperes ātrumkārbām. «Amo Plant» kā galaprodukta komplektētājs no pārējiem var pirkt nepieciešamās daļas. Protams, vispirms jāvienojas par sadarbību un attiecīgi jāpiemēro savi izstrādājumi.