«Jelgavas Vēstneša» redakcijā vērsās autovadītājs Dzintars – viņš ir sašutis par šoferu, kuri vada ātrās palīdzības automašīnas, braukšanas kultūru. «Ne reizi vien braucot man gadījies, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīna apžilbina acis, jo tās šoferis nav pārslēdzis uguņus un brauc ar tālajām gaismām. Kad par to viņiem aizrādu, ātrās palīdzības šoferi kļūst neapmierināti, jo, redz, viņi citādi nevarot redzēt ceļu,» klāsta Dzintars, spriežot, ka šādas situācijas lielākoties gadās tāpēc, ka vairums «ātro» šoferu ir gados veci cilvēki. «Vai tāpēc, ka viņiem, iespējams, ir slikta redze, jācieš pārējiem satiksmes dalībniekiem?! Tas taču apdraud citu cilvēku drošību!» saka Dzintars, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu lūdzot šo jautājumu risināt un paskaidrot, pēc kādiem principiem tiek izvēlēti šoferi, kas brauks ar «ātro» mašīnām, un kāds ir viņu vecums, īpaši Jelgavā.
«Darba likums neļauj diskriminēt darbiniekus pēc vecuma. Ja operatīvā medicīniskā transporta vadītājam ir atbilstoša pieredze, autovadītāja apliecība, medicīniskā izziņa un nav pārkāpumu, vecuma dēļ nav pamata viņu atbrīvot no darba. Turklāt jāuzsver arī, ka ātrās palīdzības šoferi atbilstoši normatīvo aktu prasībām regulāri veic obligātās veselības pārbaudes, tostarp arī redzes pārbaudes,» komentējot Dzintara stāstīto, norāda Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša.
Viņa atgādina, ka NMP dienests izveidots, pārņemot darbā iepriekš pašvaldību pārziņā strādājošo ātrās palīdzības brigāžu personālu, tajā skaitā arī operatīvo transportlīdzekļu vadītājus. «Tātad dienestā turpina strādāt pieredzējuši un zinoši autovadītāji, kas turklāt labi pārzina savu teritoriju. Zemgales reģionā kopumā ir 85 operatīvā transporta vadītāji, vidējais šoferu vecums – 49 gadi. No tiem Jelgavas brigāžu atbalsta centrā strādā 24 šoferi, kuru vidējais vecums ir 52 gadi,» informē I.Bukša.
NMP dienests uzsver, ka ikvienam autovadītājam, arī ātrās palīdzības šoferiem, ir jāievēro ceļu satiksmes noteikumi un par to vispirms jau atbild katrs autovadītājs personīgi. Ceļu satiksmes noteikumi reglamentē arī tālo gaismu lietošanu, kas jāievēro autovadītājiem. Savukārt Ceļu policijas darbinieki kontrolē satiksmes drošību un pārkāpumu gadījumā sastāda administratīvo protokolu, lai vainīgais tiktu sodīts. Ir situācijas, kad ātrās palīdzības auto var neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu normas, taču – neapdraudot citu satiksmes dalībnieku drošību. Tie ir gadījumi, kad brigādes auto brauc ar iedegtām bākugunīm un ieslēgtām sirēnām, lai ātrāk nokļūtu negadījuma vietā un palīdzētu cietušajiem vai arī nogādātu kritiski smagus pacientus slimnīcā.
Taujāta par kritērijiem, pieņemot darbā operatīvā medicīniskā transporta vadītājus, viņa skaidro, ka NMP dienestā pretendentu atbilstība tiek vērtēta pēc šādām prasībām: vismaz piecu gadu autovadītāja stāžs; B kategorijas autovadītāja tiesības (priekšrocība – ja ir arī citas kategorijas tiesības); zināšanas un prasmes pirmās palīdzības sniegšanā; spēja orientēties apkalpojamā teritorijā un izvēlēties optimālāko maršrutu; augsta atbildības sajūta, precizitāte, spēja pieņemt lēmumus; spēja iekļauties komandā un būt NMP brigādes mediķu atbalstam.
«Ja iedzīvotājiem ir kādi iebildumi vai sūdzības par NMP dienesta darbu, vienmēr aicinām par to informēt dienestu. Tāpat aicinām sniegt iespējami precīzākas norādes par notikušā apstākļiem, piemēram, šajā gadījumā norādot notikušā laiku, mašīnas numuru, lai pretenzijas varētu izskatīt pēc būtības – lai varam noskaidrot, par kuru darbinieku pretenzijas izteiktas. Noteikti nevaram piekrist izteikumam, ka visi ātrās palīdzības šoferi rīkojas tā, kā norāda lasītājs,» piebilst I.Bukša.
Sagatavoja Sintija Čepanone