Jelgavā atšķirībā no Rīgas siltuma piegāde daudzdzīvokļu mājām un citiem patērētājiem parādu dēļ šajā apkures sezonā nav pārtraukta.
Anna Afanasjeva
Uzņēmums «Rīgas siltums» izplatījis informāciju, ka ilgstošas nemaksāšanas dēļ 18 dzīvojamām ēkām un 17 nedzīvojamām ēkām, pārtraukta apkure un karstā ūdens piegāde. No siltuma atslēgtās dzīvojamās ēkas lielākoties ir jaunie projekti, kuros ir daudz nepārdotu dzīvokļu. Galvaspilsētas apkures uzņēmums apgalvo, ka parādsaistības šajā sezonā ievērojami pieaugušas, bet siltuma padeve tiek pārtraukta absolūti galējos variantos, kad dzīvokļu īpašnieku pilnvarota persona, apsaimniekotājs vai īpašnieks nav ilgstoši norēķinājies par apkuri, nav sazinājies un atsaucies uz uzņēmuma aicinājumiem nokārtot savas parādsaistības. Parāda segšanai uzņēmums izmanto kredītlīniju, taču ilgstoši tā kreditēt patērētājus nebūšot ar mieru.
Mūsu pilsētas apkures uzņēmuma «Fortum Jelgava» valdes locekle Aina Bataraga atzīst, ka arī mūsu pilsētas patērētāju parādi siltuma piegādātājam ir pieauguši, taču tiktāl, ka parādu dēļ būtu atslēgta apkure, pagaidām nav nonācis. Tā kā saistību apjoms pieaug, uzņēmums intensīvāk sācis strādāt ar patērētājiem, kam uzkrājušās parādsaistības. Tā kā par gāzi apkures uzņēmums nevar nenorēķināties, arī «Fortum Jelgava», lai atvieglotu parādu dēļ apgrūtināto finanšu plūsmu, izmanto kredītlīniju.
Uzņēmuma «Fortum Jelgava» sabiedrisko attiecību pārstāve Guntra Matisa papildina, ka arī Jelgavā parādnieku skaitam šajā apkures sezonā ir bijusi tendence pieaugt. «Parādnieku raksturs ir visdažādākais – sākot ar atsevišķiem namu apsaimniekotājiem, kuru vidū ir arī jauno namu apsaimniekotāji, kas pirms tam šos namus būvējuši, un beidzot ar juridiskām personām, kam radušās finansiālas grūtības. Bet lielāko īpatsvaru veido iedzīvotāji,» informē G.Matisa. Apkures uzņēmums arī fiksējis, ka jauno daudzdzīvokļu namu apsaimniekotāji no iedzīvotājiem maksu par siltumu gan iekasē, taču acīmredzot tērē to citiem mērķiem.
Kopējais «Fortum Jelgava» parādnieku skaits šajā apkures sezonā ir 4629 klienti. No tiem ilgstoši nemaksātāji ir 29 juridiskās personas un 2000 daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji.
SIA «Fortum Jelgava» darbu par kavēto maksājumu atgūšanu uzsāk, ja parāda summa pārsniedz 100 latu. Vispirms tiek nosūtīts brīdinājums. Ja norādītajā termiņā parāds netiek samaksāts, vai netiek noslēgta vienošanās par parāda samaksu, uzņēmums sniedz tiesā prasību par parāda piedziņu. «Atsevišķos gadījumos, kad parāda summa ir liela un īpašumu grasās pārdot izsolē, nekustamajam īpašumam uzliekam apgrūtinājumu. Siltumu gan neatslēdzam. Saskaņā ar mātes uzņēmuma «Fortum» praksi arī Jelgavā parādu piedziņu veicam līdz pilnīgai saistību atgūšanai,» ikdienas praksi raksturo sabiedrisko attiecību pārstāve. Izprotot pašreizējo ekonomisko situāciju, apkures uzņēmums patērētājus, kam radušās grūtības ar rēķinu apmaksu, bet pret kuriem vēl nav uzsākta tiesvedība, aicina vērsties SIA «Fortum Jelgava» un noslēgt vienošanos par izlīdzinošo maksājumu. Proti, šajā gadījumā klients katru mēnesi maksā konkrētu summu līdz pilnībā līdz nākamajai apkures sezonai norēķinās par patērēto siltumenerģiju. Izlīdzinošā maksājuma gadījumā netiek aprēķināti soda procenti par nenomaksāto summu, kas norādīta vienošanās saturā. Ja klientam jau izveidojies parāds par patērēto siltumenerģiju, uzņēmums dod iespēju noslēgt vienošanos par parāda apmaksu uz sešiem mēnešiem.