Gatavojoties bezpilota autobusa izmēģinājumiem nākamā gada vasarā, ir apzināts iespējamais maršruts Jelgavā, kurā varētu veikt izmēģinājuma braucienu. Jelgavā testa braucienu plānots veikt Pasta salā, pasažierus vedot no tējas namiņa līdz aktīvās atpūtas zonai.
«Iespējamie maršruti tika izvērtēti kopā ar pašvaldības, Satiksmes ministrijas un Ceļu satiksmes drošības direkcijas speciālistiem. Bija būtiski, lai izraudzītajā vietā ir samērā neliela satiksme, bet vienlaikus lai braukšanas apstākļi pietuvināti ikdienas apstākļiem, ļaujot labāk izprast, kā šādus pārvietošanās līdzekļus nākotnē integrēt pilsētu sabiedriskā transporta tīklā,» norāda Zemgales Plānošanas reģiona sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Ieviņš.
Viņš skaidro, ka katrā no testa vietām bezpilota autobusu paredzēts pārbaudīt divas trīs nedēļas – Zemgales Plānošanas reģiona teritorijā testus iecerēts veikt Jelgavā un Aizkrauklē. «Pamatmērķis ir bezvadītāju sabiedriskā transporta paraugdemonstrējumi pilsētvidē, analizējot iespējas nākotnē izmantot šādus transportlīdzekļus tā saucamajiem pēdējās jūdzes savienojumiem, piemēram, maršrutā stacija–centrs) diennakts laikos, kad ir nerentabli organizēt klasisko sabiedrisko transportu – agri no rīta vai vēlu vakarā–, kā arī citām mobilitātes vajadzībām, tostarp tūrisma maršrutos. Jelgavā tāds varētu būt, piemēram, maršruts stacija–tornis). Ar šiem testiem vēlamies gan sabiedrībai, gan institūcijām parādīt alternatīvu transporta veidu iespējas,» stāsta A.Ieviņš, piebilstot, ka šādi autobusi ir arī videi draudzīgi, jo darbojas ar akumulatoriem, pilsētā neradot izmešus.
Zemgales Plānošanas reģions bezpilota autobusu testēs īstenotā projektu «Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu» gaitā. Projekta ietvaros tiek arī izstrādāti dažādi modeļi, kuros pašvaldībām tiks piedāvāti aprēķini un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus bezpilota elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā, uzsvaru liekot uz «pirmās/pēdējās jūdzes» pakalpojumiem – pasažieru transportēšanu, piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz pilsētas centram.
«Līdz šim vairums bezpilota transportlīdzekļu tikuši izmantoti slēgtās teritorijās, piemēram, parkos, lidostās vai lielās ražotnēs, un to izmantošana satiksmē – reālos apstākļos – ir izaicinājums ne vien šo produktu ražotājiem, bet arī pasūtītājiem,» skaidro Zemgales Plānošanas reģiona īstenotā projekta vadītājs Latvijā Raitis Madžulis. Viņš uzsver, ka tuvējās Eiropas valstīs ir vien atsevišķi piemēri, kad šādi autobusi izmantoti pilsētas satiksmē – pirms dažiem gadiem Tallinā šāds autobuss izmantots tam īpaši paredzētā slēgtā joslā, bet pērn Helsinkos sākti izmēģinājumi salīdzinoši maz noslogotā ceļa posmā.
Paralēli notiek darbs pie juridisko jautājumu risināšanas un sinhronizēšanas ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tā kā nepieciešamas kompleksas izmaiņas normatīvajos aktos, šobrīd kā risinājums tiek piedāvāts bezpilota transportlīdzekļus ekspluatēt ar pavadoņa līdzdalību, kas var pārņemt kontroli bīstamās vai sarežģītās situācijās.
Projekta «Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu» kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro. No tiem 2,8 miljonus līdzfinansē INTERREG Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma «Sohjoa Baltic», kurā apvienojušies partneri no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Norvēģijas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas.
Foto: publicitātes