Šomēnes uz valsts autoceļiem sāks darboties 70 elektromobiļu uzlādes stacijas – tās tika izbūvētas, Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD) realizējot ERAF projektu par elektromobiļu ātrās uzlādes staciju tīkla izveidi valstī. Lai gan projekta pirmajā kārtā, kas nupat noslēgusies, Jelgavas pilsētas teritorijā uzlādes punkti netika izbūvēti, CSDD norāda, ka līdz 2019. gadam, realizējot nākamās projekta kārtas, mūsu pilsētā paredzēts izveidot trīs elektrouzlādes stacijas.
Nodrošinot auto uzlādes iespējas dažādās Latvijas vietās, ar vērienīgu ERAF līdzfinansējumu 8,34 miljonu apmērā valsts veido uzlādes staciju tīklu. «Drīzumā uz valsts autoceļiem būs pieejamas 70 jaunas elektrouzlādes stacijas. Jelgavas apkaimē mēneša sākumā ekspluatācijā tiks nodota stacija uz Jelgava–Rīga apvedceļa benzīntankā «Astarte Nafta,» norāda CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa, skaidrojot, ka par uzlādes staciju tīkla vietām lemts, vērienīgā projektā izvērtējot virkni faktoru – infrastruktūru, jaudas nodrošinājumu un citus. I.Bērziņa papildina, ka šobrīd noslēgusies tikai pirmā projekta kārta – nākotnē elektrouzlādes tīklu plānots paplašināt, ierīkojot uzlādes vietas arī Jelgavā. Līdz 2019. gadam izbūvēt elektrouzlādes punktus paredzēts Katoļu ielā 18 (pie tirdzniecības centra «VIVO centrs»), Rūpniecības ielā 75A (benzīntankā «Astarte Nafta») un Loka maģistrālē 2A (benzīntankā «Neste Oil»). Kopumā līdz 2021. gadam Latvijā būs pieejamas 150 elektrouzlādes stacijas. Apskatīt vietas, kur plānots izveidot uzlādes stacijas, var ŠEIT.
Līdz ar elektrouzlādes staciju tīkla izveidi valdība apstiprinājusi arī maksu par elektroauto uzlādi. Tā noteikta 0,15 eiro par vienu uzlādes minūti. Vidēji tas nozīmē, ka 100 kilometru brauciena izmaksas būs apmēram 3,70 eiro. Satiksmes ministrijā norāda, ka līdzīgas uzlādes cenas ir noteiktas arī Igaunijā un citās Eiropas valstīs. Jāpiebilst, ka Jelgavas pilsētā un tuvākajā apkaimē jau vairākus gadus ir pieejamas trīs uzlādes stacijas, tomēr atšķirībā no jaunajām tās ir lēnās uzlādes stacijas ar mazāku jaudu. Proti, ja ātrajā uzlādes stacijā gaidīšanas laiks ir 30 minūtes, lēnās uzlādes stacijā – vidēji astoņas stundas. Tās atrodas LLU Tehniskajā fakultātē, viesnīcas «Zemgale» teritorijā Skautu ielā 2 un uz Jelgavas–Rīgas apvedceļa atpūtas kompleksā «Līči».
«Mūsu uzlādes stacija tika izbūvēta 2010. gadā, realizējot ES projektu. Nevarētu teikt, ka auto uzlāde ir ļoti pieprasīta, bet šad tad cilvēki izmanto šo iespēju,» stāsta LLU Tehniskās fakultātes profesors Dainis Berjoza. Viņš atzīst, ka ik gadu pieprasījums pēc uzlādes palielinās, lai gan kapacitāte aizvien ir samērā zema. Proti, 2016. gadā pakalpojums izmantots 10 reizes, pērn – 17 reizes, savukārt šajā pusgadā – 15 reizes. «Ir tie, kas pie mums vēršas regulāri. Piemēram, kādu laiku trīs četras reizes mēnesī auto lādēja sieviete, kura strādā Rīgā, kā arī pa retam atstāj lādēties profesori no Rīgas Tehniskās universitātes, kad apmeklē konferenci Jelgavas pilī,» norāda D.Berjoza, papildinot, ka ir bijušas arī vairākas avārijas uzlādes, proti, kad cilvēks cerējis uzlādēt auto stacijā Tērvetē, bet pēc darba laika tas nav bijis iespējams un nācies doties uz tuvāko uzlādes vietu – Jelgavu. «Šobrīd infrastruktūra ir ļoti nepateicīga. Arī mūsu pilsētā pieejamas tikai dažas uzlādes vietas, turklāt vairumā gadījumu – ar noteiktu darba laiku. Piemēram, cilvēkam, kurš dzīvo centrā, vakara stundās pēc pulksten 19, kad mūsu uzlāde vairs nav pieejama, jādodas uz Skautu ielu, lai atstātu tur auto, bet agri no rīta, pirms darba, no centra jādodas tam pakaļ,» vērtē profesors. Jāpiebilst, ka uzlāde LLU Tehniskajā fakultātē ir bez maksas.
Savukārt viesnīca «Zemgale», kā arī viesu nams «Līči» elektroauto lēno uzlādi piedāvā, lai pilnveidotu servisu saviem klientiem. «Pie mums uzlādes stacija izvietota jau vairāk nekā trīs gadus, un viesnīcas klientiem to piedāvājam izmantot bez maksas. Tā gan ir lēnā uzlāde, kas nozīmē gaidīšanas laiku aptuveni astoņas stundas, bet, ja viesi te nakšņo, viņiem tas nav apgrūtinājums,» skaidro viesnīcas «Zemgale» vadītāja Laura Trankale. Viņa papildina, ka šogad uzlādes pakalpojums izmantots četras reizes un vairumā gadījumu bijis nepieciešams vietējiem iedzīvotājiem. Jāpiebilst, ka interesentiem, kuri nav viesnīcas apmeklētāji, uzlādes cena ir pieci eiro par pilnu uzlādi.
CSDD norāda, ka līdz ar nacionālā līmeņa elektro auto uzlādes staciju tīkla izveidi, valstī tiks novērsts braukšanas attāluma ierobežojums un, iespējams, veicināta iedzīvotāju izvēle par labu elektrotransportam, tādējādi saudzējot vidi. Jāpiebilst, ka līdz šā gada aprīlim valstī bija reģistrēti 427 elektro braucamie – 332 automašīnas, pieci motocikli, 29 kvadracikli, 47 mopēdi, 13 kravas automašīnas un viens autobuss.
Šobrīd valstī pieejamo uzlādes vietu karte
Foto: «Jelgavas Vēstnesis»