«Runas par to, ka vajadzīgs jauns tirgus, sākās jau ap 1999. gadu, kad tapa makets projektam, kāds varētu izskatīties tirgus līdzšinējā vietā. Objektīvu apstākļu dēļ iecere neīstenojās – tirgus teritorija pieder septiņiem dažādiem īpašniekiem, ieskaitot Jelgavas pašvaldību, un panākt vienošanos tā arī neizdevās. Nu pieņemts lēmums par jauna moderna tirgus izveidi pie dzelzceļa stacijas,» par Jelgavas tirgus pārcelšanu un modernizāciju stāsta SIA «Jelgavas tirgus» vadītājs Valdis Labanovskis, kurš uzņēmumu vada jau 20 gadus. Aizvadītajā nedēļā sapulcē tirgotāji tika informēti par jaunā Jelgavas tirgus aprisēm un uzņēmuma plāniem pēc investora piesaistes.
SIA «Jelgavas tirgus» ir Jelgavas pašvaldībai piederoša kapitālsabiedrība, lai gan tirgus nodrošināšana nav pašvaldības funkcija. Iecere par tirgus pārvietošanu uz jaunu teritoriju minēta arī Jelgavas pilsētas attīstības programmā 2014. – 2020. gadam, tomēr ar investoru piesaisti līdz šim nebija veicies. Nav noslēpums, ka Jelgavas tirgus pēdējos gados strādā ar zaudējumiem. «Atrodoties pašreizējā vietā, mēs saskaramies ar milzīgiem izdevumiem – par zemes nomu vien tiek tērēti apmēram 14 – 15 tūkstoši eiro gadā, tāpat jāsedz milzīgie elektrības rēķini, kas ir no pieciem līdz sešiem tūkstošiem eiro mēnesī. Šie finanšu līdzekļi mums ir jāiegūst no tirgotājiem. Par ieguldījumiem attīstībai pat domāt nevarējām,» situāciju komentē V.Labanovskis. Arī Būvniecības valsts kontroles biroja speciālisti, pārbaudot tirgus ēkas, pašvaldībai sniedza atzinumu, ka tirgū esošie paviljoni ir sliktā tehniskā stāvoklī.
Pagājušā gada maijā Jelgavas pilsētas dome pieņēma lēmumu uz 30 gadiem iznomāt SIA «Jelgavas tirgus» zemesgabalus Sporta ielā 2B un Zemgales prospektā 19A, lai tur ierīkotu jaunu tirgu. Savukārt vasarā interesi par SIA «Jelgavas tirgus» izrādīja tik ilgi gaidītais privātais investors – SIA «ERA2K TT».
Septembrī Jelgavas tirgus dalībnieku ārkārtas sapulcē investors tika apstiprināts, kas vien nozīmēja, ka atbilstoši pamatkapitāla palielināšanas noteikumiem jaunajam dalībniekam tirgus pamatkapitālā jāiegulda 800 000 eiro un jānodrošina, ka trīs gadu laikā jaunais tirgus tiek izveidots teritorijā pie dzelzceļa stacijas.
Jaunais tirgus platības ziņā nebūs lielāks
10. janvārī Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā notika SIA «Jelgavas tirgus» organizēta sapulce, kurā piedalījās uzņēmuma vadība, investoru pārstāvis Rauls Kreicbergs un esošie tirgotāji. Tās mērķis bija informēt klātesošos par jaunā tirgus aprisēm, tā plānojumu un sadarbības turpināšanas noteikumiem ar tirgotājiem.
Zināms, ka jaunā tirgus ēka atradīsies blakus dzelzceļam un būs viena no trim ēku kompleksa sastāvdaļām. Blakus plānots arī lielveikals un kinoteātris. Tirdzniecības platība galvenajā ēkā plānota līdz 4000 kvadrātmetriem, zem nojumes – 500 – 600 kvadrātmetri, bet neskaidrība šobrīd ir par āra tirdzniecības vietām. «Platības ziņā jaunais tirgus nebūs lielāks par esošo, taču tas noteikti būs kompaktāks un apmeklētājiem vieglāk saprotams. Jaunajā tirgū būs arī atsevišķa vieta zivju tirgotājiem,» informē tirgus vadītājs. Viņš piebilst, ka līdz ar ierindas tirgotājiem uz jauno vietu no vecā tirgus pārcelsies arī trīs sabiedriskās ēdināšanas nodrošinātāji, pulksteņu darbnīca un frizētava.
Daļa no tirgus infrastruktūras izbūves notika jau 2015. gadā, kad pašvaldība ap dzelzceļa staciju sakārtoja sešus ielu posmus 1900 metru kopgarumā, izbūvēja jaunu Sporta ielas posmu, mainīja braukšanas kustību pie dzelzceļa stacijas, izveidoja stāvvietas 250 automašīnām pie Sporta ielas un Pasta ielas posmā atklāja divvirzienu kustību. Darbi veikti 96 240 kvadrātmetru platībā. Gan jāpiebilst, ka automašīnu stāvvieta Sporta ielā tiks paplašināta līdz apmēram 600 automašīnu vietām, kas ļaus ērti to izmantot gan tirgus apmeklētājiem, gan tiem jelgavniekiem, kas ikdienā savu ceļu mēro uz Rīgu.
Koncepcija – bez ierobežojumiem
Galvenais jautājums, kas varētu interesēt jelgavniekus un arī tirgotājus, – vai nemainīsies tirgus koncepcija. Kā skaidro V.Labanovskis, tirgus administrācija nedomā ietekmēt piedāvājumu, tāpēc tas ir tirgus, kur cilvēki var tirgot savas preces gan rūpniecības, gan pārtikas sektorā. «Svarīgākais, kas jāņem vērā tirgotājiem un tirgus apmeklētājiem: piedāvājumu rada pieprasījums. Protams, piedāvājumu ietekmē dažādas kontrolējošās iestādes – Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts ieņēmumu dienests un citi, kas mums regulāri liek sprunguļus riteņos. Manuprāt, mūsu valstī spēcīgi darbojas lielveikalu lobijs,» secina V.Labanovskis.
Saistībā ar jauno tirgu plānots, ka tā darba laiks būs garāks. Šobrīd darba dienās darbs tiek pārtraukts jau ap pulksten trijiem pēcpusdienā, bet, atrodoties blakus stacijai, tas tiks pagarināts. «Tirgotājiem nekādus šķēršļus neliksim, neliegsim strādāt ilgāk. Jāsaprot, ka liela daļa mūsu potenciālo pircēju pēc darba Rīgā dosies ar vilcienu vai autobusu mājās, tādēļ mums savi pakalpojumi jāspēj piedāvāt arī viņiem. Šo cilvēku pirktspēja ir jānovērtē,» tā tirgus vadītājs.
Savukārt fakts, ka jaunajam tirgum blakus atradīsies šobrīd vēl nezināms lielveikals, Latvijas pieredzē ir visai ierasts – Rīgā, Daugavpilī un vēl citās pilsētās. Arī dārzeņu tirgotāja Ilona Tomberga atzīst, ka tirgus vietas izvēle varētu būt veiksmīga. «Daudzās pilsētās blakus tirgum ir lielveikals – tā ir ierasta prakse. Mums jau tagad ir augstākas cenas nekā lielveikalos, jo strādājam mazumtirdzniecībā, līdz ar to precei ir jābūt kvalitatīvākai. Lielveikali to iepērk vairumtirdzniecībā par lētāku cenu, bet mēs paši braucam pie zemniekiem un pērkam produkciju. Neteikšu, ka šobrīd mūs apmeklē tuvākās apkaimes iedzīvotāji, jo viņu pirktspēja nav diez ko augsta,» tā tirgotāja.
Tirgotājiem – labāki apstākļi, bet lielāka īre
Jaunā tirgus infrastruktūra krietni atšķirsies no tās, kāda tā tirgotājiem pieejama šobrīd, kad tirgus teritorijā esošās ēkas tiek apsildītas vien ar dažādiem elektriskajiem sildītājiem, par ko paši tirgotāji maksā milzīgus elektrības rēķinus, un tie ir papildu izdevumi noteiktajai īres maksai. Šobrīd maksa par vienu tirdzniecībai izmantoto kvadrātmetru ir septiņi eiro, bet paviljonā vieta pie pusotru metru garas vitrīnas tirgotājiem izmaksā 8,50 eiro mēnesī. Vidēji tirgotāji izmanto 20 – 30 kvadrātmetrus tirgošanās platības.
«Vecais tirgus ir mīļš, taču tas ir arī novecojis. Problēmas ar komunikācijām, par šauru ejas – ja mēs sestdienā savedam preci, tad pa ejām gan mums, gan apmeklētājiem ir grūti iziet. Esam saņēmuši sūdzības no pircējiem, kuriem nav vajadzīga šī «šūmēšanās» un grūstīšanās. Mēs visi ceram, jaunajā tirgū šīs lietas tiks sakārtotas un veiksmīgi noorganizētas. Jāatzīst, ka šobrīd tirgū ir neliels haoss,» savas domas pēc iepazīšanās ar jaunā tirgus aprisēm pauž tirgotāja I.Tomberga. Atšķirība no lielas daļas kolēģu viņu neuztrauc īres cenas paaugstināšana – ap 20 eiro par kvadrātmetru –, jo beidzot būs iespēja strādāt normālos apstākļos. Viņu vairāk satrauc jautājums par tirdzniecības platības efektīvu noteikšanu un izvēli, jo šobrīd tiek strādāts pēc gadiem uzkrātās pieredzes.
Savukārt jelgavniece Dana, kas tirgojas ar vīriešu drēbēm, jau tuvākajā laikā plāno beigt tirdzniecību Jelgavas tirgū: «Šobrīd tirgū ir pamatīgas problēmas ar automašīnas novietošanu, tāpat ir ar apkuri – lai nenosaltu, man jāģērbjas slēpošanas kostīmā! Īres cena jaunajā tirgū būs augsta – daudziem būs jāmainās un jāspēj pielāgoties. Droši vien vajadzēs palielināt preču apjomu, lai nesanāk kā man – šodien esmu ietirgojusi vien četrus eiro.» Viņa gan spriež, ka daudz ko noteiks investora intereses un, kaut arī daļa tirgotāju pauž skepsi un pat neapmierinātību, vairums tomēr parakstīs jaunos nomas līgumus.
Starp tirgotājiem, protams, ir arī tādi, kas, visticamāk, jauno nomas maksu nevarēs atļauties, un šiem cilvēkiem pilsētā būs jāmeklē jaunas tirdzniecības vietas, kur pārdot preci vai piedāvāt pakalpojumus. Viens no viņiem varētu būt Andris, kurš Jelgavā zināms kā cenas ziņā pieejamākais velosipēdu meistars un rezerves daļu tirgotājs. «Es piekrītu, ka vajag jaunu tirgu, taču nevajag cenas celt augšā! Šobrīd strādāju apmēram 20 kvadrātmetros, un pēc jaunajām cenām īres izdevumi mēnesī sasniegs pat 400 eiro. Šādu summu es nevaru atļauties maksāt pat sezonas laikā – vasarā uz vienu velosipēdu maksimāli nopelnu piecus eiro. Man lētāk būs īrēt telpas citur. Jāsaprot, ka manus pakalpojumus jelgavnieki izmanto zemo cenu dēļ, taču, ja pacels īri, man būs jāpaceļ cenas. Domāju, ka tad konkurēt ar pilsētā esošajiem četriem velo servisiem nespēšu,» tā Andris.
Vietu rezervācija jau sākusies
Tirgus vadītājs V.Labanovskis atzīmē, ka pēdējos gados kopējam tirgotāju skaitam ir tendence sarukt, tomēr cer, ka jaunā vieta un tirgošanās apstākļi tomēr raisīs interesi jaunu tirgotāju vidū. Vietu rezervācija jaunajā tirgū jau sākusies, un priekšroka tiks dota esošajiem tirgotājiem, kuriem līdz gada beigām ir jānoslēdz tirgošanās vietas rezervācijas līgums. Tas paredz iemaksāt trīs mēnešu nomas maksu, kas pēc tam tirgotājiem tiks atdota.
Par jelgavnieku pirktspēju tirgus vadītājs nešaubās. «Pirktspēja kā tāda pēdējos gados nav īpaši samazinājusies, bet finanšu rādītāji un apgrozījums samazinās, jo sarūk apjoms kā tāds, tirgotāju skaits un piedāvājums. Iedzīvotāju pirktspēju vislabāk var redzēt pirms svētkiem – 30. decembrī mums bija darba diena, un katru sestdienu uz Jelgavas tirgu brauc karpu audzētāji no Saldus novada Sātiņiem. Šajā dienā rindā stāvēja ap 100 cilvēku. Svaiga dzīva karpa par būtiski zemāku cenu nekā lielveikalā,» secina V.Labanovskis, atzīmējot, ka cilvēki joprojām augstu vērtē kvalitatīvus pašmāju pārtikas ražojumus.
Jelgavas tirgum jaunajā teritorijā darbs jāsāk līdz 2020. gadam.
Foto: Jelgavas tirgus