Šomēnes Jelgavā tiks atvērts būvmateriālu veikals «Krūza». Lai gan jau dažus gadus runā par būvniecības apsīkumu un nesen finansiālās grūtībās nonāca arī Jelgavas veikals «Pilsēta», pārējie būvmateriālu tirgotāji pilsētā par konkurenci neuztraucas un par veikalu slēgšanu nedomā – daži pat aizvadīto gadu vērtē kā samērā labu.
Ilze Knusle-Jankevica
Veikalu tīkla «Krūza» pārstāvis Guntis Zemturis stāsta, ka veikals Jelgavā darbosies pēc franšīzes principa – tā īpašnieks būs cits uzņēmums, kurš izteicis vēlmi un gatavību tirgot to preci, ko savos veikalos citviet Latvijā tirgo «Krūza». G.Zemturis uzsver, ka, ja uzņēmums domā par attīstību, tad šobrīd ir īstais laiks ko uzsākt – jaunais veikals taču strādās zem «Krūzas» veikalu tīkla zīmola. Konkurence viņus nebaida. «Mūsu stiprā puse ir iekštelpu apdares materiāli, sākot no tapetēm un flīzēm un beidzot ar laminātu. Centīsimies piedāvāt plašu preču sortimentu par pieņemamām cenām, lai cilvēkiem nav jābrauc uz Rīgu un jāmeklē materiāli tur,» tā G.Zemturis, piebilstot, ka veikals piedāvā gandrīz 300 ārvalstu firmu preci. Veselīgu konkurenci atbalsta arī citi būvmateriālu tirgotāji. «Veselīga konkurence nav kaitīga, turklāt, manuprāt, Jelgavā noteikti ir vieta vēl kādam būvmateriālu veikalam,» tā «K-Rauta» veikala vadītāja Sanita Koklīte. Viņa piebilst, ka klienti galvenokārt pērk sezonas mājsaimniecībā nepieciešamās lietas un aizvadītais gads nav bijis no tiem sliktākajiem. «Mums neiet slikti,» lakoniska ir veikala vadītāja, atturoties no plašākiem komentāriem. To, ka aizvadītais gads tomēr bijis ar plus zīmi, norāda arī veikala «Kurši» vadītājs Māris Drozdovs. «Pagājušajā gadā savas pozīcijas tirgū esam noturējuši un, iespējams, pat spēruši soli uz priekšu,» tā viņš. Uz jautājumu, vai to ietekmējusi būvniecības sektora atdzīvošanās, cilvēku pirktspējas palielināšanās vai kas cits, viņš atbild, ka tas ir pārdevēju nopelns. «Tas, kas mūs atšķir no citiem, ir pārdevēju profesionalitāte – viņu galvenais uzdevums nav tikai pārdot. Pie mums ikviens var saņemt profesionālu konsultāciju un atrast sev piemērotu risinājumu,» stāsta M.Drozdovs. Tieši tāpēc viņš ir pārliecināts par «Kuršu» pozīcijām – jauns tirgus spēlētājs viņu nebaida, jo esot dabiski, ka kāds aiziet un cits nāk vietā. Veikala vadītājs gan uzskata, ka «Pilsētas» maksātnespēju nav ietekmējis nozarē notiekošais – viņaprāt, tas bijis pašu uzņēmēju lēmums biznesu neturpināt.
Tas, ka vienā pilsētā var pastāvēt vairāki lieli viena profila veikali, skaidrojams ar iedzīvotāju pirkšanas ieradumiem, uzskata veikala «MNL» pārstāvis Jānis Cirmanis. «Katram veikalam ir savi pircēji – ja piedāvājums viņus apmierina, viņi kļūst par pastāvīgajiem klientiem. Daudz svarīgāk par cenu atšķirībām viņiem ir tas, lai vienā vietā var iegādāties visu, kas nepieciešams, varbūt arī, lai ērti piebraukt. Protams, ja cilvēks vēlas ietaupīt, tad apbraukā vairākus veikalus, salīdzina preču piedāvājumu, cenas un tikai tad izvēlas, bet šādu klientu ir mazāk,» tā J.Cirmanis.