«Šajā darbā ir kaut kas no detektīva – tas ir psiholoģisks, bet nav gluži drāma. Tieši ar to luga ir interesanta. Tajā atklājas cilvēku attiecību pārbaudījumi, cilvēcības robežas un tas, kādas metodes katrs izmanto savu mērķu sasniegšanai,» Ādolfa Alunāna Jelgavas teātra iestudējumu «Grenholma metode» raksturo režisors Andris Bolmanis. Tā pirmizrāde Jelgavas kultūras namā – 10. novembrī pulksten 19.
Lugas autors ir spāņu dramaturgs Žordi Galserāns, un tā atspoguļo četru pretendentu cīņu par galvenā menedžera vietu kādā uzņēmumā. «Iestudējuma galvenie varoņi iet cauri nestandarta pārbaudījumiem, un intriga saglabājas visa darba garumā,» stāsta A.Bolmanis. Režisors norāda, ka šajā darbā nozīmīga ir katra nianse. ««Grenholma metode», manuprāt, ir labāk skatāma tuvplānā, bet šobrīd Jelgavā tāda formāta zāles diemžēl nav, tādēļ ieguvēji būs tie, kas sēdēs pirmajās rindās un spēs uztvert aktieru grimases,» vērtē A.Bolmanis.
Režisors norāda – kaut arī izrāde jau iestudēta Jaunajā Rīgas teātrī un Rīgas Krievu teātrī, viņš to nebija redzējis, bet brīdī, kad plānots šīs sezonas teātra repertuārs, darbs nonācis viņa redzeslokā un uzrunājis ar savu intrigu un humoru. «Humors šajā darbā nav gluži melns, bet tāds – tumši pelēks. Viss būs atkarīgs no skatītāja garastāvokļa – ja negribēs iedziļināties detaļās, varēs izsmieties par sarkastiskiem jokiem, bet, sekojot līdzi notikumu attīstībai, varēs aizdomāties par to, kur ir meli, kur – patiesība un kas vispār ir īsts,» tā A.Bolmanis.
Daudzšķautņaino stāstu iestudējumā atklās Raivis Mediss, Roberts Avots, Ansis Griķis un Marta Grosberga. «Fernando ir dzīves mētāts cilvēks – viņš citu priekšā izliekas, ka viss ir kārtībā, bet iekšā viņam viss deg. Var jau slēpties aiz kādas maskas, bet no sevis tāpat neaizbēgsi,» savu tēlu raksturo R.Mediss. Viņš norāda, ka šis ir neierasts žanrs Alunāna teātrim, un uzteic režisora uzdrīkstēšanos. «Ir bijuši līdzīgi iestudējumi Aktieru zālē, taču Lielajai zālei šis būs kaut kas jauns – domāju, gan mums, gan skatītājiem būs interesanti,» vērtē R.Mediss. Viņš stāsta, ka izrādē ir diezgan daudz teksta un tas ir ļoti zīmīgs – teju katra frāze ir atsauce uz kaut ko, kas izrādē ir bijis vai vēl tikai notiks. «Ir ļoti nozīmīgi klausīties ne vien partnera gala vārdos, bet dzīvot līdzi visam tekstam. Ja kaut ko palaiž garām, var daudz pazaudēt no izrādes jēgas,» papildina R.Mediss. Aktieris norāda, ka šis darbs liek aizdomāties, kas dzīvē ir svarīgs – cilvēcība, nauda, amats – un kā atrast zelta vidusceļu.
«Manuprāt, šī luga ir ļoti aktuāla un mūsdienīga – tai ir daudz šķautņu, katrā niansē var saskatīt sakarību. Darbs ir kā mīkla, un katram skatītājam noteikti būs savs tās atrisinājums,» vērtē R.Avots. «Domāju, ka daudzi trīsdesmitgadnieki ir meklējuši atbildes uz to, kādi paņēmieni ir pieņemami un kādi – ne. Luga ir ļoti mūsdienīga, un tajā atspoguļotās darba metodes, temps, domāšanas un rīkošanās ātrums ir saprotams mūsdienu cilvēkiem,» tā R.Avots, kas izrādē spēlē Enriki.
Jāpiebilst, ka šim darbam top oriģinālmūzika, kuras autors ir jelgavnieks Uldis Timma. «Šis man ir patīkams izaicinājums, un jāatzīst, ka pirmais uzmetums tapa samērā viegli – tā pat nav mūzika, bet skaņu elementi, kas piestāv šai sarežģītajai un straujajai izrādei,» atklāj U.Timma.
Ādolfa Alunāna Jelgavas teātra iestudējuma «Grenholma metode» pirmizrāde Jelgavas kultūras namā notiks 10. novembrī pulksten 19. Biļetes var iegādāties kultūras namā un «Biļešu paradīzes» kasēs, cena – 5–7 eiro.
Foto: publicitātes