23.7 °C, 4.8 m/s, 52.4 %

Jauniešiem

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsJauniešiem«Ja man būtu sienāža spēks, varētu aizlēkt 20 metrus»
«Ja man būtu sienāža spēks, varētu aizlēkt 20 metrus»
07/08/2018

Caur spēlēm atkārtoja rēķināšanu, veidojot augu aprakstus, mācījās sistematizēt, salīdzinot kukaiņu un cilvēku spēku, atkārtoja mērvienības – tie ir tikai daži no uzdevumiem, ko šodien 5.–7. klases skolēni veica bezmaksas pētniecības nometnē «Junioru universitātes vasaras sesija 2018». Šonedēļ notiek Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) piecu dienu bezmaksas nometne, kurā 54 bērni piecu dienu laikā radošās un pētnieciskās nodarbēs apgūs matemātiku, dabaszinības un informācijas tehnoloģijas.

«Nometne ir atbalsts bērniem, kuri interesējas par matemātiku,
dabas zinībām un informācijas tehnoloģijām. Tā ir lieliska iespēja
vides izglītības padziļinātai apguvei,» norāda ZRKAC Vispārējās un
profesionālās izglītības atbalsta nodaļas vadītāja Sanita Šabanska.
Šodien bija otrā nometnes diena un jaunieši devās uz Tērvetes dabas
parku, lai pielietotu teorētiskās zināšanas praksē. Tur nometnes
dalībniekiem bija sarūpētas vairākas radošās stacijas. Piemēram,
spēļu stacijā rotaļu gaitā bija galvā jārēķina dažādi piemēri,
jāizmanto loģiskā domāšana un jāmāk mērogot. Dabas zinību stacijā
viņi veidoja koku un augu aprakstus, mācoties sistematizēt. Bet
izpētes stacijā nometnes dalībnieki uzmeklēja kukaiņus, mērot to
spēku un ātrumu. Tādā veidā tika radoši atkārtotas mērvienības.

«Tāda matemātika ir trīskārt interesantāka par mācībām no
grāmatas. Tu saproti, kā formulu var pielietot dzīvē. Piemēram,
šodien mērījām, cik ātri rāpo skudra un cik tālu lec sienāzis, un
pārveidojām mērvienības, attiecinot tās uz mums pašiem. Tagad zinu,
ka, ja man būtu sienāža spēks, varētu aizlēkt 20 metrus,» stāsta
Amanda Kalnpure, kura septembrī ies 6. klasē. Savukārt Ilze
Eizengrauda papildina, ka, piemēram, dabas zinību darbnīcā
sapratusi, cik būtiski ir mācēt izcelt svarīgāko. «Izrādījās, ka
veidot aprakstus nav nemaz tik viegli. Jāmāk izcelt tiešām
nozīmīgākais. Tie, kas šodien uztvēra uzdevumu nenopietni,
pārliecinājās, ka pēc viņu veidotajiem aprakstiem atrast augus
neizdodas,» tā viņa. Bet nometnes dalībnieks Viesturs Stankevičs,
kurš ies 7. klasē, atzīst, ka pētnieciskie uzdevumi palīdzēja pirms
skolas sākuma atsvaidzināt matemātikas zināšanas. «Mēs rēķinājām
galvā, pārveidojām mērvienības, lai uzzinātu, cik ātri varētu
apskriet apkārt pasaulei. Uzzinājām, kā uz aci noteikt koka garumu.
Mācījāmies šifrēt, slēpjot karti. Visi uzdevumi bija ļoti
atraktīvi, bet izpildāmi tikai rēķinot vai loģiski domājot. Tas ir
forši, interesanti – nav jāsēž skolas solā pie grāmatas,» teic
puisis.

Jaunieši norāda vairākus iemeslus, kāpēc piedalās nometnē. Tā ir
gan interese par eksaktajiem mācību priekšmetiem, gan vēlme nesēdēt
vasarā mājās. Daži jaunieši uzsvēra, ka nometnē vēlas paplašināt
redzesloku konkrētās jomās. Piemēram, kāds nometnes dalībnieks
vēlas nākotnē gatavot molekulāros ēdienus, tādēļ labprāt
padziļināti mācās ķīmiju, bet cits gribētu veidot savu uzņēmumu un
nometnē cer gūt iedvesmu biznesa idejai.

Turpmākajās dienās nodarbības turpināsies pie jūras, kur
nometnes dalībnieki pētīs tilpumus dabā, kā arī muzejā «Pikšas»,
kur notiks eksperimenti un praktiskās darbnīcas.

Nometne tiek organizēta sadarbībā ar Jelgavas Izglītības
pārvaldi Eiropas projekta «Atbalsts izglītojamo
individuālo kompetenču attīstībai» gaitā.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»