Ja domājat, ka, reizi apmeklējot Karjeras pakalpojumu kabinetu, kāds no speciālistiem jums pateiks: tu būsi medmāsa, pārdevējs vai frizieris, rūgti maldāties. Izrādās, ka tur var noskaidrot, kas tevi interesē un uz ko būtu vērts tiekties, taču izvēle par nākamo profesiju jāizdara pašam.
Ritma Gaidamoviča
Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) Karjeras pakalpojumu kabineta vadošā konsultante Helga Kanča stāsta, ka šajā kabinetā skolēni var noskaidrot piemērotību un atbilstību izvēlētai profesijai, noskaidrot to jomu, kurai viņš būtu vispiemērotākais un uz kuru vajadzētu virzīties. Un tas noteikti jādara vairākas reizes, lai, piemēram, beidzot 12. klasi, jaunietis jau zinātu, ko tad viņš īsti vēlas. Lai nebūtu tā, ka eksāmeni nokārtoti, atestāts saņemts, bet nezina, kur doties tālāk. «Mēs piedāvājam jauniešiem iepazīties ar 60 profesiju aprakstiem, kas sniedz nelielu ieskatu par katra speciālista darbu un tā specifiku. Aprakstos skolēni var iepazīties, kādām īpašībām viņam jāpiemīt, lai darītu šādu darbu, kā arī rast atbildi uz vienu no mūsdienu populārākajiem jautājumiem – cik šim speciālistam maksā,» tā H.Kanča. Izrādās, ka nevar uz testu atnākt 6. klasē, uzzināt, kurā jomā varētu sevi realizēt, un doties tajā virzienā. Dažādi izvēles testi jāpilda vairāku gadu garumā, lai uzzinātu, vai domas nav mainījušās. «Testi ir dažādi, pirmajos bērns uzzinās, kurā no piecām jomām var sevi realizēt – darbā ar cilvēkiem, mākslā, dabā, darbā ar zīmēm, tehniku. Bet 8., 9. klasē jau tiek pētītas skolēnu intereses, piemēram, tirdzniecība, kas ir ļoti liela sfēra, un nav zināms, vai es būšu veikala vadītājs vai pārdevējs. Bet vidusskolā tests jau ieliek cilvēku rāmjos un ir nosakāma konkrēta profesija,» stāsta karjeras konsultante Marika Matvejeva. Jaunieši šos testus var izpildīt arī internetā mājas lapā www.nva.lv sadaļā «Karjeras pakalpojumi». Speciālistes atzīst, ka pie viņiem ir pieejama arī informācija par darba tirgu un populārākajām profesijām priekšdienās. «Diemžēl šīs prognozes ir pāris gadu uz priekšu un var nepiepildīties, tāpēc jauniešos jārada pārliecība izvēlēties to profesiju, kas viņam patīk un interesē, nevis to, kas būs populāra. Aizpildot testus, galvenā doma ir saprast, ko gribu, ko varu un ko vajag,» stāsta M.Matvejeva.