19.6 °C, 1.7 m/s, 95 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaInterneta veikali – ērti, bet vai droši?
Interneta veikali – ērti, bet vai droši?
17/01/2015

Interneta veikali ir kļuvuši par alternatīvu preču un paklapojumu iegādei. Lai gan reizēm pircējiem nākas saskarties ar nepatīkamu pieredzi, iegādāto preci saņemot nekvalitatīvu vai nesaņemot vispār, interneta veikali mūsdienās ir populāri un savu vietu tirgū nostiprinājuši.

Sintija Liepiņa, RSU Komunikācijas fakultātes
2. kursa studente

Interneta veikali ir kļuvuši par
alternatīvu preču un paklapojumu iegādei. Lai gan reizēm pircējiem
nākas saskarties ar nepatīkamu pieredzi, iegādāto preci saņemot
nekvalitatīvu vai nesaņemot vispār, interneta veikali mūsdienās ir
populāri un savu vietu tirgū nostiprinājuši.

Pircējus, kuri, iepērkoties interneta
veikalos, pēc samaksas par preci vai pakalpojumu to nav saņēmuši,
tā piegādāta nekvalitatīva vai saskārušies ar cita veida
pārkāpumiem, aicina griezties Patērētāju tiesību aizsardzības
centrā (PTAC), kur iespējams iesniegt sūdzību. PTAC pārstāve Vineta
Ore informē, ka centrā nav apkopota informācija par saņemto sūdzību
skaitu katrā pilsētā vai reģionā, bet kopumā visā Latvijā 2014.
gadā 1. janvāra līdz 10. decembrim ir ierosinātas 36
administratīvās lietas saistībā ar preču un pakalpojumu iegādi
internetā un saņemtas piecas sūdzības ar lūgumu izvērtēt interneta
vietņu atbilstību normatīvajiem aktiem. Iesniegumi saņemti tikai
par Latvijas interneta veikaliem, un galvenais pretenziju iemesls
ir preces vai pakalpojumu nesaņemšana pēc samaksas par to.

Uzrunājot uz ielas nejauši satiktus
jelgavniekus, portāls www.jelgavasvestnesis.lv centās noskaidrot,
vai viņi izmanto interneta veikalu pakalpojumus, un ar kādām
situācijām ir saskārušies. Kopumā var secināt, ka daļa cilvēku dod
priekšroku iepirkties veikalā, kur uz vietas var aplūkot, novērtēt
un uzreiz arī saņemt iegādāto preci, taču tie, kas izvēlas
iepirkšanos interneta veikalos, pamato to ar plašāku preču izvēli
un zemākām cenām. Arī ar nepatīkamiem gadījumiem, iepērkoties
interneta veikalos, saskāries ne viens vien aptaujātais – dažus tas
attur no atkārtotas iepirkšanās tajos, bet dažus nē.

 

Agnese, 24 gadi

«Esmu iepirkusies gan latviešu, gan ārzemju
interneta veikalos. Ar latviešu veikaliem, piemēram, «220.lv»
vienmēr viss ir bijis vislabākajā kārtībā – preci atsūta
kvalitatīvu un laikā. Arī ārzemju interneta veikalā «ebay.com» nav
gadījies iegādāties bojātu preci, bet ar preces saņemšanas laiku ir
bijis dažādi – reizēm atsūta laikā, reizēm ir jāatgādina
pārdevējam, ka preci neesmu saņēmusi paredzētajā laikā – tādos
gadījumos vienmēr man ir atgriezta nauda. Reiz pat gadījās tā, ka
sūdzējos pārdevējam, ka neesmu saņēmusi preci – tā ļoti ilgu laiku
kavējās, viņš man atmaksāja naudiņu, bet pēc pāris dienām saņēmu
arī preci. Atzīšos, ka naudu atpakaļ neaizskaitīju,» stāsta
jauniete.

 

Marina, 45 gadi

«Nekad neesmu neko sūtījusi interneta veikalos
– es gluži vienkārši viņiem neuzticos. Liekas, ka šādā veidā ir
ļoti vienkārši cilvēkam pārdot nekvalitatīvu preci. Arī ziņās esmu
dzirdējusi par gadījumiem, kad cilvēkiem ir problēmas ar šiem
veikaliem – tas noteikti nepamudina tajos iepirkties,» atzīst
sieviete.

 

Renārs, 25 gadi

«Es pats neko neesmu sūtījis no šiem
veikaliem. Draudzene gan regulāri tajos iepērkas, un reizēm pasūta
arī man kādu nieku. Zinu, ka viņa ļoti gaida brīžus, kad «Madara»
kosmētikai ir interneta veikala izpārdošanas – vienmēr pasūta
vairāk nekā vajag. Līdz šim it kā viss ir bijis kārtībā – prece
atnāk laba un laikā,» stāsta Renārs, uzsverot, ka arī pats varbūt
iepirktos interneta veikalos, bet tam neatliek laika.

 

Inga, 19 gadi

«Pāris niekus joka pēc esmu sūtījusi no
ārzemju interneta veikaliem – viss ir bijis kārtībā, bet nesen
saskāros ar ļoti nepatīkamu gadījumu. Portālā «draugiem.lv» atradu
it kā latviešu interneta veikalu – nezinu, cik viņš ir oficiāls,
bet piedāvātā prece salikta glīta un cenas – zemas. Pirms nepilniem
diviem mēnešiem pasūtīju sporta apavus, samaksāju, preci solīja
piegādāt trīs nedēļu laikā. Apavus tā arī nesagaidīju, rakstīju uz
norādīto adresi, atbildēja, lai gaidu vēl nedēļu. Pēc nedēļas –
atkal nekā. Rakstīju vēlreiz – šoreiz ar lūgumu, lai atgriež man
naudu. Šoreiz solīja vēlreiz – vēl nedēļa un apavi būs, piegāde
viņiem aizkavējusies. Nedēļa, un atkal nekā. Pēdējo e-pastu
veikalam rakstot, piedraudēju ar sūdzību policijā par krāpšanu, un
naudiņu atguvu. Liekas, ka kādu laiku negribēšu iepirkties
interneta veikalos – šī man bija mācība. Nedomāju, ka visur ir
slikta apkalpošana, man gluži vienkārši nepaveicās,» atzīst
jauniete.

 

Austris, 28 gadi

«Man labāk patīk, ja preci, kuru es plānoju
iegādāties, varu aptaustīt un apskatīties klātienē, tādēļ interneta
veikalos neesmu iepircies. Parastos veikalos vismaz zinu, ko
pērku,» domā Austris.

 

Anita, 47 gadi

«Esmu dzirdējusi, ka tur tiešām var atrast
lētas un labas preces. Pati esmu mēģinājusi sūtīt no ārzemju
interneta veikaliem kaut ko, bet man tas nekad nav izdevies – tā
reģistrēšanās liekas pārāk sarežģīta,» atzīst Anita, uzsverot, ka
tam, iespējams, pietrūkst labu angļu valodas zināšanu.

 

Vairis, 43 gadi

«Es pats neesmu nekad neesmu iepircies
interneta veikalos, bet mana meita ir. Šķiet, ka viņa iepērkas
«ebay.com» –  tur viņa ir sūtījusi arī telefona maciņu manam
telefonam. Atsūtītā prece ļoti apmierina, bet ar to man arī pietiek
– nav vajadzības iepirkties šajos veikalos. Meitai gan patīk –
preci tur sūta daudz un bieži, pārsvarā apģērbu. Zinu, ka viņai ir
gadījies gan, ka atnāk kleita, kura ir par mazu. Es īsti nesaprotu,
kā var nopirkt apģērbu bez mērīšanas – izmēri taču dažādām firmām
atšķiras,» stāsta Vairis.

 

Marta, 22 gadi

 «Es regulāri tajos iepērkos – izvēle ir
krietni lielāka un cenas zemākas. Latvijas interneta veikalos gan
esmu sūtījusi tikai smaržas – sagaidot akcijas, tās var iegādāties
par tiešām zemām cenām, bet ārzmeju interneta veikalos sūtu gan
apģērbu un apavus, gan bižutēriju un citus niekus. Tā kā preci sūta
diezgan ilgu laiku, bieži vien pat pagūstu aizmirst, ka esmu kaut
ko sūtījusi, un, saņemot iegādāto preci, bieži vien ir patīkams
pārsteigums. Ir, protams, bijis arī tā, ka preci neatsūta vai tā
kavējas, bet tādos gadījumos sazinos ar pārdevēju, saku, ka ielikšu
sliktu atsauksmi par viņu, un naudiņa uzreiz tiek atgriezta vai
prece izsūtīta – atsauksmes šiem pārdevējiem ir ļoti svarīgas,»
atklāj jauniete.

                                                            

Jūlija, 31 gads

«Agrāk vienu vai divas reizes esmu kaut ko
sūtījusi no šiem veikaliem, bet tas bija ļoti sen. Problēmu gan nav
bijis, bet šobrīd vairs tajos neiepērkos, jo ikdienā braucu uz
Rīgu, un uzskatu, ka tur var atrast visu nepieciešamo,» stāsta
Jūlija.

 

Oskars, 27 gadi

«Nekad neesmu iepircies šajos veikalos. Esmu
dzirdējis no paziņām par gadījumiem, kad, iepērkoties interneta
veikalos, prece nav atnākusi vai tā atnākusi nekvalitatīva. Man tas
nav vajadzīgs – priekš kam lieki riskēt? Es labāk ieeju veikalā,
apskatu preci uz vietas un iegādājos to vajadzīgajā brīdī,»
pārliecināts ir Oskars.

Foto: Raitis Supe