24.7 °C, 1.4 m/s, 64.2 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaInkubators – vide, kurā runā tikai par uzņēmējdarbību
Inkubators – vide, kurā runā tikai par uzņēmējdarbību
22/09/2017

«Veiksmīgam uzņēmējam jāspēj būt lielākajam kritiķim pašam sev, tajā pašā laikā nedrīkst zaudēt motivāciju un ticību idejai. Tas nav vienkārši, tādēļ šim aspektam veltām daudz uzmanības, lai biznesa idejas ne tikai būtu inovatīvas un interesantas pašam sev, bet arī ar biznesa potenciālu,» uzsver Jelgavas Biznesa inkubatora vadītājs Ņikita Kazakevičs, kura uzraudzībā pie savām idejām strādā 35 jauno uzņēmēju komandas.

Biznesa inkubators Jelgavā pēc divu gadu pārtraukuma pilnvērtīgi
darbu atsāka šā gada janvārī, piedāvājot iespēju jaunajiem
uzņēmējiem attīstīt savas biznesa idejas divos līmeņos: gan
pirms­inkubācijas periodā līdz sešiem mēnešiem, kad vēl ir iespēja
strādāt pie idejas un biznesa plāna un saņemt konsultatīvo
atbalstu, gan kļūstot par inkubatora uzņēmumu tā sauktajā
inkubācijas posmā, kad uz atvieglotiem nosacījumiem var izmantot
inkubatora sniegtos pakalpojumus līdz pat četru gadu periodam.
Biznesa inkubatoru programmu realizē Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, un tā būs aktīva līdz 2023. gadam.

Kāda šobrīd ir situācija Jelgavas Biznesa inkubatorā –
vai vēl ir iespēja pieteikties atbalsta saņemšanai?

Oktobrī uzņemsim jaunus dalībniekus, tādējādi vēl līdz 26.
septembrim var pieteikties. Projektus var pieteikt LIAA mājaslapā
www.liaa.gov.lv vai Jelgavas Biznesa inkubatorā Peldu ielā 7,
Jelgavā, tālrunis 62400909. Gaidīti tiek gan tie, kas vēlas uzsākt
savu uzņēmējdarbību, gan jau pieredzējuši uzņēmēji, kas vēlas
attīstīt kaut ko jaunu.

Šobrīd strādājam ar 24 jauno uzņēmēju komandām pirmsinkubācijā,
bet 11 ir inkubācijas uzņēmumi. Atšķirība starp šiem posmiem ir
piedāvāto pakalpojumu apjomā. Tiem uzņēmumiem, kurus uzņemam
inkubācijā, ir iespēja saņemt līdzfinansējumu līdz pat 50
procentiem dažādu pakalpojumu apmaksai, piemēram, dizaina
izstrādei, tirgus izpētei vai produkta prototipa izveidei, tādēļ
arī prasības pret šiem uzņēmumiem ir augstākas: ir jābūt biznesa
plānam, vēlams arī finanšu apgrozījums. Savukārt pirmsinkubācijas
periodā, kur galvenais uzsvars ir konsultatīvais atbalsts, prasības
ir zemākas, un šajā stadijā strādājam arī ar fiziskām personām.

Vai ir veiksmes stāsti, kurus izcelt saistībā ar
inkubatoru un jaunuzņēmumu darbību Latvijā?

Plaši zināmu veiksmes stāstu Latvijā nav daudz. Redzamākais
pēdējā laika gadījums ir jaunuzņēmums «Infogr.am», kas attīstījis
infografiku veidošanas platformu un pārdevis to. Diemžēl pārdošanas
cena netiek atklāta, tomēr skaidrs, ka runa ir par summu, kas
rakstāma vismaz ar septiņiem cipariem. Jāņem vērā, ka
uzņēmējdarbības risks jaunuzņēmumu jomā ir ļoti augsts.

Jelgavas inkubatorā ir pārstāvēti vairāki uzņēmumi ar augstu
potenciālu. Piemēram, «Self Service Terminals» ir izstrādājis
pašapkalpošanās terminālu, kuru drīzumā varēs izmantot kinoteātros
un citviet. Ir pozitīvi piemēri arī sadzīves ķīmijas un pārtikas
tehnoloģijas jomā. Biznesa idejai obligāti nav jābūt saistītai ar
augstajām tehnoloģijām un inovācijām – mēs esam gatavi strādāt arī
ar tā sauktajām tradicionālajām biznesa idejām.

Savā ziņā start-up jeb jaun­uzņēmumi kļuvuši par modes
tendenci biznesa vidē.

Tas ir lielākais biznesa burbulis pēc nekustamā īpašuma krīzes,
jo pievienotās vērtības un veiksmes stāstu jaunuzņēmumu nišā ir
ļoti maz. Pārāk daudz koncentrējoties uz jaunuzņēmumiem, īpaši
informācijas tehnoloģiju jomā, esam devalvējuši citu
uzņēmējdarbības veidu potenciālu. Daudzi dzīvo ilūzijā, ka vienu
gadu intensīvi pastrādās, pārdos savu uzņēmumu un būs nodrošinājis
sevi visai atlikušajai dzīvei. Tomēr praksē tā nenotiek. Lielākā
daļa jaunuzņēmumu tā arī nekad nesāk pelnīt. 

Uz kādiem jautājumiem sev jāspēj atbildēt, pirms nākt uz
biznesa inkubatoru?

Pastāv stereotips, ka galvenais ir biznesa ideja, tomēr praksē
esam pārliecinājušies, ka tā nav. Vispirms ir cilvēks, tikai tad –
ideja. Daudz būtiskāka ir motivācija strādāt ar sevi, paplašināt
redzesloku un izveidot savu komandu, un tad ar lielu varbūtību īstā
ideja atnāks pati. Katrā no tikšanās reizēm ar jaunajiem uzņēmējiem
ģenerējam desmitiem biznesa ideju, kurām bez konkrēta plāna,
zināšanām un komandas ir nulles vērtība. Uzņēmējam ir jābūt mazliet
mazohistam un jāspēj kritiski paskatīties uz savu ideju. Nedrīkst
dzīvot ilūziju burbulī par to, ka konkrētais produkts ir labs
tāpēc, ka tas patīk pašam un saujiņai draugu.  Tādēļ reizi
pusgadā esam iecerējuši organizēt tikšanos ar pieredzējušiem
uzņēmējiem ciklā «Lūst vai plīst», kad runāsim tieši par biznesa
neveiksmēm. Arī tā ir vērtīga pieredze.

Sadarbībā ar pašvaldību uzrunājat vecāko klašu skolēnus,
mudinot viņus strādāt pie savām biznesa idejām. Kā jūs raksturotu
mūsdienu jauniešus – cik gatavi viņi ir mesties biznesā, liekot uz
kārts samērā prognozējamu karjeru, strādājot algotu
darbu?

Vairākas pilsētas skolas ar labiem rezultātiem ir iesaistījušās
«Junior Achievement» skolēnu mācību uzņēmumu programmā, tomēr šai
programmai nav loģiska turpinājuma, tādēļ arī organizējam šīs
tikšanās, lai motivētu jauniešus turpināt darbu pie savām idejām.
Inkubatorā varam nodrošināt atbilstošu vidi un iespēju jauniešiem
strādāt līdzšinējā komandā. Tas ir būtiski, jo, uzsākot studijas,
mainās apkārtējā vide un prioritātes, tādēļ cenšamies noturēt šos
jauniešus kopā, lai darbs turpinātos.

Tiekoties ar jauniešiem, vienmēr jautāju: ar ko jums asociējas
uzņēmējdarbība? Biežākās atbildes ir: nauda, risks, atbildība un
stress. Šāds salikums nav īpaši motivējošs, jo motivācija veidojas
no asociācijām. Vēlamies to mainīt un, daloties pieredzē, parādīt,
ka uzņēmējdarbība ir aizraujošs un radošs process, kas ļauj
pilnveidoties, justies brīvam un pašpietiekamam. 

Kā jūs raksturotu Jelgavas un Latvijas uzņēmējdarbības
vidi? Cik tā ir atvērta jaunajiem uzņēmējiem?

Vidi veidojam mēs paši, un nodokļu politikas vai valsts
represīvo iestāžu lomu nevajadzētu pārspīlēt. Biznesa sākotnējās
attīstības stadijā par šīm lietām neviens nedomā. Tieši otrādi –
dažādas atbalsta formas, kā, piemēram, mikrouzņēmuma režīms, reizēm
pat kalpo kā papildu barjera, kas ierobežo attīstības iespējas, jo
biznesa modelis tiek veidots darbībai šajā nodokļu režīmā, un tas
uzliek griestus. No jaunuzņēmumu viedokļa pozitīvākais nodokļu
reformas ieguvums būs tas, ka no 2018. gada tiks atcelts peļņas
nodoklis reinvestētajai peļņai. Tas ļaus uzņēmumiem straujāk augt,
jo jaunie uzņēmumi visu savu peļņu parasti iegulda attīstībā.

Kas ir lielākie izaicinājumi jaunajiem
uzņēmumiem?

Tāpat kā daudziem Latvijas uzņēmumiem, arī inkubatorā
strādājošajiem lielākais izaicinājums ir kvalificēts darbaspēks –
komandas nokomplektēšana. Ir grūti piesaistīt cilvēkus ar
atbilstošu kvalifikāciju. Otrs izaicinājums ir investīcijas, bet,
labi paveicot mājasdarbu, naudu biznesa attīstībai ir iespējams
saņemt kaut vai ar valsts finanšu institūcijas «Altum» atbalstu. Ir
arī citi investīciju piesaistes veidi, tomēr tad jābūt spēcīgai
komandai, jo dažādi riska fondi vairāk ir gatavi investēt komandā,
mazāk – idejā, jo spēcīga komanda var strādāt pie vairākām biznesa
idejām vienlaicīgi. Būtiski arī tas, kāds ir biznesa idejas
vēriens, vai veiksmes gadījumā biznesa modeli iespējams globalizēt
Eiropas un pasaules mērogā.

 

Kā pieteikties biznesa
inkubatorā?

• Konsultācija

• Pieteikuma sagatavošana

• Konsultatīvās komisijas apstiprinājums

Inkubatorā netiek atbalstīti uzņēmumi, kas strādā tādās
jomās kā lauksaimniecība, vairumtirdzniecība, zvejniecība, finanšu
starpniecība, nekustamā īpašuma attīstība un iznomāšana, azartspēļu
organizēšana.

Foto: Austris Auziņš