«Biznesa inkubators nav vieta, uz kurieni cilvēks iet kā uz darbu. Pašam vien pie savas idejas ir jāstrādā un jābīda,» saka SIA «Cup» valdes priekšsēdētājs Āris Kotāns. Pērn izveidotā firma no pagājušā gada beigām darbojas Jelgavas Biznesa inkubatorā. Pirmajos darbības mēnešos nekas taustāms termoformēšanas pakalpojumu jomā nav sasniegts. Tapuši informācijas bukleti, interneta mājas lapa – elementāras lietas, bez kurām mūsdienās nav iedomājama potenciālo klientu piesaiste. Nākotnē uzņēmuma pārstāvis raugās cerīgi.
Kā SIA «Cup» nonāca līdz Jelgavas Biznesa inkubatoram? No interneta un kolēģiem uzzināju, ka Latvijā darbību uzsāk biznesa inkubatori. Interesējos, tiklīdz Jelgavas inkubators sāka darbību. Izrādījās, tas nav tik sarežģīti, jo galvenais, kas vajadzīgs – ideja –, bija. Pārējais ir tehniski jautājumi. Lielos vilcienos jau vārds «inkubators» visu raksturo. Manā izpratnē tas ir instruments, ar ko valsts iegulda savā nākotnē.
Jūsu uzņēmums jau bija nodibināts vai arī to izveidojāt, lai ieietu inkubatorā? Firmu izveidoju, kad radās iespēja piesaistīt atbalstu idejas realizēšanai – orientējamies uz klientu piesaisti, kam nepieciešami plastikas termoformēšanas pakalpojumi, ko sniedz plastikas vannu ražotne. Inkubatora uzņēmums kalpo kā vēl viens instruments, lai piesaistītu pasūtījumus iekārtu pilnīgai noslogošanai ar citiem izstrādājumu veidiem.
Vai šī ideja būtu tapusi neatkarīgi no inkubatora? Par to grūti spriest. Katrā ziņā pašlaik vēl nekas nenotiktu, ieceres īstenošana būtu krietni ilgāk jāgaida. Inkubators kā nepieciešamais atbalsts no malas ir vienreizēja iespēja cilvēkiem, kam ir kāda ideja. SIA «Cup» inkubatora atbalsts pagaidām izpaužas kā bukletu, interneta mājas lapas izveide. Tās ir elementāras lietas, lai uzsāktu sarunu ar potenciālo klientu.
Termoformēšana liekas kaut kas ļoti sarežģīts. Tomēr saprotu, ka šis process saistīts ar otra uzņēmuma, SIA «Vanna vannā», kur esat līdzīpašnieks, jomu. Vārds izklausās sarežģīts, bet pamatbūtība ir samērā vienkārša. Proti, no plastikas loksnes, to uzsildot un izformējot, var iegūt vajadzīgās dimensijas priekšmetus. Ikdienā visbiežāk termoformētos izstrādājumus redzam konfekšu kastēs, kur tie kalpo kā ietvars saldumiem. Produkti var būt visdažādākie. «Cup» plāno nodarboties ar vidēji lielu izstrādājumu formēšanu, piemēram, automašīnu jumtu bagāžnieku, ūdensaugiem domātu dārza baseinu, jumtu veida logu u.tml. izgatavošanu.
Jauns pakalpojumu veids varētu būt piedāvājums izgatavot ne vien konkrētu priekšmetu, bet iespēju saražot dažādus dizaina priekšmetus – krēslus, kupolus, lielus gaismekļus u.c. Izskatīsim visus piedāvājumus. Potenciāli varētu ražot arī formas dažādu priekšmetu izveidei, lai konkrēto izstrādājumu varētu izgatavot arī citā veidā, piemēram, atlejot betonā.
Lai konkrētā ideja īstenotos, arī ražotājam jābūt gatavam nodrošināt klientu pasūtījumus. Kā sokas šajā ziņā? Esmu saistīts ar SIA «Vanna vannā». Uzņēmuma ražotne atrodas Lielaucē, tās iekārtas ir jaudīgākas nekā nepieciešams pamatprodukta – vannu – ražošanai. Ir sava speciālistu komanda, kas uztur sistēmas darbību un ir gatava pilnībā noslogot iekārtas ar citu izstrādājumu izgatavošanu. Uzņēmuma birojs atrodas Rīgā.
Vai esat pētījuši, kāds varētu būt pieprasījums pēc izstrādājumiem, kas izgatavoti ar termoformēšanas metodi? Tirgus ir pētīts. Zinu radniecīgus uzņēmumus Skandināvijā, Polijā, Baltijā. Visu jaudas ir samērotas ar ražošanas apjomiem – tie ir noslogoti ar pamatprodukcijas ražošanu un nav gatavi uzņemties citu izstrādājumu izgatavošanu. Potenciālos klientus līdztekus minētajām valstīm apzinām arī Vācijā un Krievijā. Termoformēšanas jomā pie mums konkurences nav. Protams, jebkurā brīdī kāds to var nodrošināt. Vai ir lietas, kas inkubatora nosacījumos jūs arī neapmierina? Tikšanās reizē ar ekonomikas ministru nesen izskanēja, ka atbalsts inkubatoriem ir nepietiekams, tas līdzinās sociālajam pabalstam, kas liek orientēties uz kvantitāti, nevis kvalitāti. Būtu skumji, ja tā dēļ neīstenotos ar konkurētspējīgu izstrādājumu saistītās ieceres.
Inkubators manā skatījumā domāts jauniem uzņēmumiem, kas neplāno uzreiz iegādāties jaudīgas iekārtas, ar ko uzsākt liela apjoma ražošanu, un cerēt, ka inkubators to visu apmaksās. Tas ir kā informācijas instruments mikrouzņēmumiem, kam nav īsti laika un resursu, lai šeit nokārtotu elementārākās pamatlietas uzņēmējdarbības uzsākšanai – iegūtu telpas, saņemtu grāmatvedības, sekretariāta pakalpojumus, izveidotu mājas lapu internetā, informācijas materiālus. Tās ir lietas, bez kā mūsdienās nevar uzsākt pat nelielu biznesu. Ja uzņēmumiem ir interese par lielākām lietām, finansējuma piesaisti, iekārtu iegādi, inkubators nodrošina par to informāciju un palīdz izvērtēt piedāvājumus, orientēties plašajā finansējuma iespēju klāstā un izvēlēties piemērotāko. Pats pašlaik mīnusus nesaskatu, bet pārzinu tikai savu konkrēto jomu. Pirmajos darbības mēnešos inkubatorā «Cup» turpmākajai pastāvēšanai izdarīts nopietns sagatavošanās darbs. Protams, reāli izdarītu lietu vēl nav. Par tām varētu runāt pēc pusotra diviem gadiem.
Kuri ir tie cilvēki, kam vērts apsvērt došanos uz inkubatoru? Savas labās idejas uz inkubatoru pārrunāt var doties tie, kuri saistīti ar datoriem, informācijas tehnoloģijām, jebkurš potenciālais ražotājs, kam ir kāda ideja par jaunu izstrādājumu izgatavošanu vai vēlme papildināt ar uzlabojumiem jau esošo produkciju un iespēja būt ar kaut ko oriģinālam. Nedomāju, ka visiem ir obligāta pieredze biznesā – tādēļ jau inkubators domāts, lai visu saliktu pa plauktiem. Protams, jārēķinās arī ar to, ka inkubators visu nepaveiks. Tā nav vieta, uz kurieni cilvēks nāk kā uz darbu. Pašam vien pie savas idejas jāstrādā, nepieciešams arī paša finansiālais ieguldījums. Pēc trim inkubatorā pavadītiem gadiem uzņēmumam jābūt spējīgam darboties patstāvīgi.
Kā raugāties nākotnē? Par apjomu krišanos vannu ražotne nevar sūdzēties, darbību plānots paplašināt gan Austrumu, gan Rietumu virzienā. Tā ir perspektīva lieta, šī, par citām pārākā vannu atjaunošanas tehnoloģija, gadu desmitiem pastāv daudzās valstīs. Arī citu izstrādājumu izgatavošanas piesaiste, ko veiks «Cup», varētu būt perspektīva. Par iespējamo izstrādājumu patentēšanu vēl pāragri runāt, lai gan tehnoloģijas vai izstrādājuma patents nozīmē sevis aizsardzību kādā noteiktā teritorijā.
Ekspresjautājumi • Jūsu vadmotīvs biznesā? Vajag būt pārliecinātam par savām idejām. Arī gadījumos, kad apkārtējie cilvēki saka, ka tas nekam neder. • Cik procentus no dzīves piepilda darbs? Normāli būtu viena trešā daļa, lai būtu līdzsvars. Bet dažkārt darbā tiek pavadīta puse laika. • Kā sevi raksturotu kā priekšnieku? Tas jāvērtē cilvēkiem, kas kopā ar mani strādājuši. Cenšos un gribētu, lai padotie uzņēmumā jūtas nevis kā izpildītāji, bet arī kā vadītāja kolēģi. Par to, kā tas izdodas, pašam grūti spriest. Pats pasaules iepazīšanas un arī piepelnīšanās nolūkā nepilnu gadu esmu padzīvojis un pastrādājis fabrikās Viskonsinā, ASV. Sākumā grūti saprast, kas tajās ir supervaizers. It kā ir priekšnieks, bet staigā kombinezonā un perfekti pārzina visu, kas ražotnē notiek, un var aizvietot jebkuru darbinieku. Tas pašu ir ietekmējis, tāpēc uzskatu, ka vadītājam tiešām jāpārzina viss uzņēmuma cikls. • Kam ticat – Dievam, horoskopiem, kreisās kājas likumiem vai kam citam? Ticu optimismam. Ja cilvēks par visu domā labi, viss veiksies. • Ko nekādā ziņā negribat palaist garām? Katrā laikā ir savas prioritātes. Ir bijis tā, ka slēpot patīk, bet tas netiek darīts, jo tajā laikā jādara kas nozīmīgs. Vienas izteiktas lietas nav. • Kurus mājas darbus veicat ar prieku un kurus atstājat citiem? Esmu cilvēks ar universālu pieeju. No darbu veikšanas neizvairos. Protams, ja ir izdevība, uzticu citiem. • Mācāties no citu kļūdām vai no paša iegūtajiem puniem? Ļoti cenšos mācīties no citiem, tomēr vairāk pašam no savām darbībām nākas mācīties. Tās noturīgāk paliek atmiņā nekā citu darbi. • Ko darāt tad, kad viss apnicis? Vajag iet uz mežu skriet – izvēdināt galvu. Brīvajā laikā sevi cenšos nodarbināt ar šo elementāro nodarbi, kas palīdz gan galvu sakārtot, gan morāli atpūsties.