Atsaucoties uz laikraksta «Dienas Bizness» šodienas publikāciju par ceļu būvnieku bankrotu draudiem, ceļu būvniecības firma «Igate» par bankrotu nedomā – tā uzņēmuma līdzīpašnieks un valdes priekšsēdētājs Māris Peilāns.
www.jelgavasvestnesis.lv
Kā ziņu aģentūrai LETA sacīja Peilāns, pašvaldību iepirkumi ir samazinājušies vēl straujāk nekā valsts iepirkumi, un esot iespējams, ka ceļu būvnieku vidū var izkrist kāds spēlētājs, taču «Igatei» jau ir daži līgumi, bet iepirkumus var sekmēt izmaksu samazināšanās.
«Ar iepirkumiem ir tā, ka lecam no viena grāvja otrā. Ja nebūs pasūtījumu, tad ir ļoti smagi, jo ceļu būvnieki ir ļoti atkarīgi no iepirkumiem, un tiem nav tādas alternatīvas kā eksports. Protams, mums ies grūtāk, taču mums jau ir parakstīti vairāki līgumi, ar kuriem viss ir kārtībā, un par bankrotu nedomāsim. Taču nozarē kopumā pieļauju, ka kāds spēlētājs varētu pazust,» secināja Peilāns.
«Igates» līdzīpašnieks sacīja, ka pašvaldību iepirkumi esot sarukuši vēl straujāk nekā valsts iepirkumi. Pašvaldības pilnībā atcēlušas lielu daļu projektu, tām nav, kur aizņemties, jo arī Valsts kase (VK) ir apturējusi aizdevumus. Izņēmums ir projekti, kam ir Eiropas finansējums, ko paspējusi iegūt arī Jelgava. «Pašvaldībās cilvēki tagad staigā bāli,» taupības iespaidus raksturo Peilāns.
Viņaprāt, situāciju var uzlabot izmaksu samazināšanās, kad daudzos valsts un pašvaldību iepirkumos speciālisti sastapsies ar mazākām izmaksām, nekā plānots, un ietaupīto varēs novirzīt citam projektam. Ceļu būvētāju glābiņu uzņēmējs saskata izmaksu samazinājumā, optimizācijā un kvalitātē, kuru nedrīkst upurēt taupībai.
«Ja varbūt būtiski nav mainījušās materiālu cenas, tad ir samazinājušās kvadrātmetra būves izmaksas, kas kopsummā var radīt ietaupījumu. Turklāt šī situācija nebūs mūžīgi, un ekonomika atkal sakustēsies,» uzskata Peilāns.
Kā šodien vēsta laikraksts «Dienas Bizness», šogad ceļu būvniekiem draud bankroti. «Latvijas Valsts ceļu» (LVC) iepirkumu skaits šogad sarucis līdz 17 iepirkumiem par 99,65 miljoniem latu. Pirms budžeta apstiprināšanas bija plānoti 86 iepirkumi par 145,21 miljonu latu, līdz ar to plānoto iepirkumu pakete sarukusi par 69 iepirkumiem.
Tāpat jaunais iepirkumu plāns liecina, ka iepriekš nebija plānoti, bet tagad nākuši klāt deviņi iepirkumi, kuri iecerēti Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzekļu apguvei. Līdz ar to 100% apmērā no valsts budžeta šogad tiks finansēti tikai astoņi iepirkumi, kuru kopējā summa paredzēta 37,41 miljons latu. Vēl 62,24 miljonu latu vērtībā paredzēti ERAF līdzfinansētie projekti, no kuriem 85% finansē ERAF, bet no valsts budžeta jāsedz 15%. Minētajās summās iekļauta ne tikai pati būvniecība, bet arī zemju iegūšana, projektu vadība, būvuzraudzība u.c., līdz ar to pašai būvniecībai naudas būs vēl mazāk.
Iepirkumu skaita samazinājuma sekas būs valsts autoceļu stāvokļa pasliktināšanās un sabrukšana, jo ceļu kvalitāte jau tagad ir ļoti slikta. Pašreizējos apstākļos situāciju ceļu būvē varētu raksturot kā visai nervozu, norāda biedrības «Latvijas ceļu būvētājs» izpilddirektors Zigmārs Brunavs. «Esam informēti par apmēram 25% finansējuma samazinājumu nozarē, bet, apzinoties, ka kuru katru dienu var pienākt vēl sliktākas ziņas, šī nervozitāte arī izpaužas.»