17.3 °C, 2.3 m/s, 57.5 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāIeviesīs piekto centralizēto eksāmenu ķīmijā vai fizikā
Ieviesīs piekto centralizēto eksāmenu ķīmijā vai fizikā
07/01/2014

Izskatot valdībā Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014.-2020. gadam, izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis (RP) šodien rosināja centralizēto eksāmenu sarakstu papildināt ar vēl vienu eksāmenu.

Izskatot valdībā Izglītības attīstības
pamatnostādnes 2014.-2020. gadam, izglītības un zinātnes ministrs
Vjačeslavs Dombrovskis (RP) šodien rosināja centralizēto eksāmenu
sarakstu papildināt ar vēl vienu eksāmenu.

Patlaban vidusskolēniem ir jākārto četri
centralizētie eksāmeni – latviešu valodā, matemātikā, svešvalodā un
vienā izvēles priekšmetā. Ministrs rosināja šo sarakstu papildināt
ar vēl vienu izvēles eksāmenu ar nosacījumu, ka tas būs vai nu
fizikā, vai ķīmijā. Valdība šādu ministra priekšlikumu
atbalstīja.

Ministrs uzsvēra, ka šāda eksāmena izvēle būs
būtiska tiem vidusskolēniem, kas savu nākotni vēlēsies saistīt ar
eksaktajām zinātnēm. Arī Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V)
atzina, ka šis ir ļoti loģisks priekšlikums.

Piektais centralizētais eksāmens būs tiem
vidusskolēniem, kas skolu absolvēs 2015./2016. mācību gadā.

Šāds priekšlikums izteikts, ņemot vērā, ka
pagājušā gada 17. decembra valdības sēdē apstiprināta Izglītības un
zinātnes ministrijas izstrādātā Viedās specializācijas stratēģija,
kurā noteiktas vairākas valsts prioritārās specializācijas jomas –
bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, biofarmācija un
biotehnoloģijas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, viedā
enerģētika un viedie materiāli, tehnoloģijas un
inženiersistēmas.

Valdība šodien atbalstīja Izglītības
attīstības pamatnostādnes 2014.-2020. gadam, kuru mērķis ir
kvalitatīva un iekļaujoša izglītība personības attīstībai, cilvēku
labklājībai un ilgtspējīgai valsts izaugsmei.

Mērķa sasniegšanai IZM ir noteikusi arī trīs
apakšmērķus – paaugstināt izglītības vides kvalitāti, veicot satura
pilnveidi un attīstot atbilstošu infrastruktūru, veicināt
vērtībizglītībā balstītu indivīda profesionālo un sociālo prasmju
attīstību dzīvei un konkurētspējai darba vidē un uzlabot resursu
pārvaldības efektivitāti, attīstot izglītības iestāžu
institucionālo izcilību un resursu konsolidāciju.

Ministrija paredz, ka viens no galvenajiem
izaicinājumiem būs prognozējamais vidējās izglītības skolēnu un
studējošo skaita samazinājums, tādēļ skolu un augstskolu tīklu
nepieciešams pārdomāti un tālredzīgi pilnveidot. Tādējādi pieejamie
resursi tiktu izmantoti maksimāli efektīvi, nodrošinot izglītības
pieejamību.

Iegūstot izglītību, jauniešiem ir jābūt
konkurētspējīgiem darba tirgū, tādēļ nepieciešams pārskatīt mācību
saturu vispārējā un profesionālajā izglītībā. Savukārt mācību
satura izmaiņu sekmīga ieviešana atkarīga no atbalsta pedagogu
profesionālajai pilnveidei un inovācijām mācību metodoloģijā,
tostarp paplašinot mūsdienu tehnoloģiju izmantošanu. Profesionālās
izglītības prestiža un pievilcības stiprināšanai būtiska nozīme ir
modernas infrastruktūras un aprīkojuma nodrošinājumam, klāsta
ministrija.

Lai sasniegtu vēlamos rezultātus, iecerēts
koncentrēties 12 rīcības virzienos. Kompleksie risinājumi ietekmēs
izglītojamo motivāciju mācīties un sasniegumu pozitīvo dinamiku un
individuālo izaugsmi, sola IZM. Ministrija vēlas palielināt
profesionālās izglītības pievilcību gan sasaistē ar darba tirgus
vajadzībām un prognozēm, gan ieviešot darba vidē balstītas mācības,
gan stiprinot pieaugušo iesaisti, tādējādi tikšot palielināta
jauniešu nodarbinātība un veicināta pieaugušo konkurētspēja darba
tirgū. Savukārt, paaugstinot pedagogu profesionālo kompetenci,
tostarp izveidojot un ieviešot efektīvu resursu pārvaldību, kā arī
izstrādājot jaunu finansēšanas modeli un mehānismu, tikšot
veicināta izglītības kvalitātes paaugstināšanās.

Lai sekmētu izglītības pieejamību un
iekļaujošas izglītības principa īstenošanu, tiks atbalstīta
modernas mācību vides, tostarp infrastruktūras, izveide, sola IZM.
Tikšot nodrošinātas daudzveidīgas iespējas personu individuālo
prasmju un spēju pilnveidei, kā arī sekmēta iesaiste
kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanā un pilsoniskajās
aktivitātēs.

Tikmēr valsts politikas augstākajā izglītībā
prioritārs atbalsts būšot pasākumiem, kas veicina dažāda veida
ciešāku sadarbību kopīgu programmu izstrādē un īstenošanā, sākot ar
augstākā līmeņa – doktorantūras – kopīgu studiju programmu izveidi,
kvalitātes nodrošināšanas sistēmu attīstību, internacionalizāciju,
darba tirgus vajadzību ievērošanu studiju saturā un augstākās
izglītības pieejamību un resursu koncentrēšanos, tostarp
izstrādājot jaunu augstākās izglītības finansēšanas modeli, kas
motivēs minēto uzdevumu sasniegšanu.

Pamatnostādnēs paredzēto uzdevumu un pasākumu
izpilde plānota ar kārtējam gadam piešķirto un papildus pieprasīto
valsts budžeta finansējumu, kā arī Eiropas Savienības struktūrfondu
un citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzekļiem. Pamatnostādnes ir
vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas aptver visas
izglītības jomas un nosaka izglītības attīstības pamatprincipus,
mērķus un rīcības virzienus nākamajiem septiņiem gadiem.

Pamatnostādnes vēl būs jāskata Saeimā.

LETA