«Es esmu invalīds – to apliecina arī man izsniegtā invalīda apliecība, attiecīgi man ir tiesības izmantot invalīdu stāvvietas. Nu un kas, ka kaut kādu dumju noteikumu vai jaunu likumu dēļ man Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) atsakās dot invalīdu stāvvietu izmantošanas karti!» laikā, kopš portāls www.jelgavasvestnesis.lv rīko pseidoinvalīdu tvarstīšanas kampaņu, šādu viedokli nācies uzklausīt ne reizi vien. Turklāt gadījies sastapties ar autovadītājiem, kas invalīdiem paredzētās stāvvietas izmanto, mašīnas logā atstājot dzeltenu invaliditāti apliecinošu kartīti, kaut kādas invaliditāti apliecinošas izziņas un pat uzlīmes. Pienācis laiks viest skaidrību, kam īsti paredzētas invalīdu stāvvietas un kādas apliecības vai kartītes tās ļauj izmantot.
Zane Auziņa
Pirmā un svarīgākā atziņa ir: ne katrs, kurš atzīts par invalīdu, drīkst izmantot invalīdu automašīnām paredzētās stāvvietas. Proti, invalīda apliecību izsniedz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija vai tās struktūrvienības, pamatojoties uz invaliditātes ekspertīzes aktu, ar kuru personai noteikta invaliditāte. Pamatojoties uz ārstu atzinumu, personai tiek noteikta arī invaliditātes grupa. Par invalīdu atzīstams gan cilvēks ar kustības traucējumiem, gan arī tāds, kuram problēmas ir ar redzi, dzirdi, runu vai vispārējo veselības stāvokli. Taču ne visas šīs personas, kas saņēmušas autovadītāja apliecību, var saņemt arī kartīti invalīdu stāvvietu izmantošanai – tās paredzētas tikai invalīdiem ar kustības traucējumiem. «Agrākos laikos katrs cilvēks, kuram mediķu komisija bija apstiprinājusi invaliditāti, varēja saņemt tā saucamo dzelteno kartīti, kas ļāva izmantot invalīdu transportam paredzētās autostāvvietas. Taču jau gandrīz divus gadus šīs dzeltenās kartītes vairs nav derīgas. Šodien speciālās stāvvietas drīkst izmantot cilvēki, kas CSDD saņēmuši īpašās, nu jau zilās kartes, kas invalīdu transportam paredzētās stāvvietas ļauj izmantot ne vien Latvijā, bet visā Eiropas Savienības teritorijā. Tās arī ir vienīgie dokumenti, kas ļauj izmantot invalīdiem paredzētās automašīnu stāvvietas. Tiesa, šīs kartītes tiek izsniegtas tikai tiem autovadītājiem invalīdiem, kam ir kustības traucējumi,» uzsver CSDD Transportlīdzekļu reģistrācijas daļas speciālists Kristaps Dzenis, piebilstot, ka grozījumi ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz arī normu par zilajām kartītēm, spēkā stājās jau 2006. gada 1. janvārī.
Ar dzeltenajām kartēm šmaucas arī pēc diviem gadiem
CSDD amatpersona gan atzīst, ka atsevišķiem Latvijas iedzīvotājiem arī divi gadi kopš normas stāšanās spēkā nav pietiekami ilgs laiks, lai ar to sarastu. «Protams, sākumā, kad daudziem invalīdiem, kas bija izmantojuši dzeltenās kartītes, tika atteikta jaunās zilās kartiņas izsniegšana, bijām spiesti uzklausīt daudz pārmetumu. Laiku pa laikam joprojām tādus dzirdam, tāpat kā stāvvietās un uz ielām ir redzamas automašīnas, kuru īpašnieki joprojām izmanto vecās, jau sen nederīgās dzeltenās kartītes. Taču noteikumi ir un paliek noteikumi, un pakāpeniski iedzīvotāji ar tiem samierinās,» secina CSDD speciālists, piebilstot gan, ka bez vecajām dzeltenajām kartītēm redzēti gadījumi, kad cilvēks mašīnas logā ievieto zilu kartīti ar invalīda ratiņos sēdoša cilvēka simbolu, kas gan arī nav uzskatāms par derīgu dokumentu. Šādu kartīti var izgatavot jebkurš, kuram pieejams krāsains printeris. Tas pats attiecināms uz daudzām citām it kā invalīda zīmēm – sākot ar «mistiskām» apliecībām un beidzot ar kartītēm vai uzlīmēm, kas patiesībā ir vien cilvēka radošā izpausme. Saprotams, ka policijai ir tiesības noteikt sodu katram, kas izmanto invalīdiem paredzētās stāvvietas ar kaut kādām vecām vai pašdarinātām it kā invaliditāti apliecinošām kartītēm. Jāpiebilst, ka nu jau vairākus mēnešus šis sods ir 40 lati.
Speciālās stāvvietas tikai invalīdiem ar kustību traucējumiem
Bet nu par kartītēm, kas ir vienīgais dokuments, kas ļauj izmantot invalīdiem paredzētās stāvvietas. «Tās tiek izsniegtas tikai cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Šiem invalīdiem, lai pārvietotos, jāizmanto dažādas palīgierīces – ratiņkrēsls, kruķi un citas. Lai tās izņemtu no mašīnas, auto durvis ir jāatver plaši vaļā, tieši tādēļ invalīdu transportam paredzētās stāvvietas ir platākas, nekā parasti, un tieši šī iemesla dēļ speciālās stāvvietas var izmantot tikai invalīdi ar kustību traucējumiem,» noteikumus skaidro K.Dzenis. Viņš informē, ka kārtību, kādā invalīdam tiek izsniegta specializēto stāvvietu izmantošanas karte, nosaka ceļu satiksmes noteikumi. Invalīdu stāvvietu izmantošanas karte ir tumši zils taisnstūris. Kartes vienā pusē norādīts tās derīguma termiņš, izdevējs, kartes sērijas numurs, zem tā attēlota invalīda pazīšanas zīme baltā krāsā, Latvijas atšķirības zīme «LV», kā arī uzraksts latviešu valodā «Invalīdu stāvvietu izmantošanas karte», zem tā ar atstarpi analogs uzraksts citās Eiropas Savienības valodās. Kartes otrā pusē ir tās īpašnieka fotogrāfija, zem kuras norādīts personas vārds, uzvārds un paraksts, kā arī latviešu valodā norādīts: «Šī karte pilnvaro tās īpašnieku izmantot speciāli apzīmētu stāvvietu pakalpojumus Eiropas Savienības dalībvalstīs». Kartes otrā pusē ir analogs uzraksts angļu valodā. Tas ir vienīgais dokuments, kas cilvēkam ļauj izmantot invalīdiem paredzētās stāvvietas. Atliek vien piebilst, ka kartes ir paredzētas konkrētai personai, nevis transporta līdzeklim.
ATTĒLS:
Tā izskatās invalīdu stāvvietu izmantošanas kartes, kas ir vienīgais dokuments, kurš ļauj mašīnu atstāt speciālajās auto stāvvietās. Vienkārša invalīda apliecība, dzeltenās kartītes, uzlīmes vai vēl kādi it kā invaliditāti apliecinoši dokumenti nav derīgi.