Dažādu socioloģisko pētījumu dati par interneta lietotājiem ir atšķirīgi – vieni apgalvo, ka interneta lietotāju skaits pietuvojies piecdesmit procentiem no visu iedzīvotāju skaita, sasniedzot apmēram 47 procentus, citi apgalvo, ka 50 procentu slieksnis jau ir pārvarēts un internetu lieto vairāk nekā puse valsts iedzīvotāju. Turklāt ar katru gadu palielinās to cilvēku skaits, kas internetu izmanto mājās, bet, kas būtiski, – vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju globālo tīmekli izmantojot dažādām komerciālām darbībām – preču vai pakalpojumu, tūrisma biļešu un kā tik vēl ne pirkšanai. To zinot, interneta vidē ar saviem pakalpojumiem «laužas» iekšā arī jelgavnieki, kas, redzot daudzās interneta iepirkšanās priekšrocības šķietami bezizmēra tīmeklī, atver savus veikalus un bodītes. Vienam tas ir nopietns bizness, citam – tikai nelielu peļņu nesošs hobijs, bet vēl kādam – papildus peļņas avots līdzās parastajam veikalam. «Jelgavas Vēstnesis» uzrunā pilsētniekus, kuri atvēruši savus interneta veikalus, lai noskaidrotu, kā šāds bizness sācies, kā tas attīstās un pie viena arī to, cik kāri uz iepirkšanos internetā ir jelgavnieki – parasti interneta lietotāji.
Zane Auziņa
Kā viens no senākajiem jelgavnieku radītajiem interneta veikaliem jāmin SIA «Baks» veidotā iepirkšanās vieta www.220.lv. Tā uzņēmumam ir kā papildus tirdzniecības vieta līdzās «īstajiem» veikaliem Jelgavā, Rīgā, Dobelē un citviet, kur cilvēks, kā ierasts, var ieiet, preci apskatīt, «apčamdīt» un pie pārdevēja kārtīgi pakonsultēties. Tiesa, firmas vadītājs Agris Bajārs gan ātri nokritizē jelgavniekus kā neaktīvus interneta veikalu lietotājus un nemaz nevēlas iesaistīties garākā sarunā par savas firmas interneta veikala izveidošanu. «Jelgavnieki ir mazaktīvi un mums faktiski neinteresanti pircēji,» īsi telefonsarunā noteic A.Bajārs un beidz sākto sarunu.
Jelgavnieki interneta veikalos iepērkas reti To, ka jelgavnieki nav tie aktīvākie interneta veikalu izmantotāji, atzīst arī vairāki citi «Jelgavas Vēstneša» uzrunātie uzņēmēji. Tiesa gan – viņi pārliecināti, ka situācija mainīsies, un labprāt dalās arī savā pieredzē. Tā interneta veikals www.neons.lv pieder Jelgavas uzņēmumam SIA «JMD», kas ar datoru preču veikaliem pazīstams arī «parastajiem» pircējiem, kas iepērkas «pa vecai modei». Uzņēmuma vadītājs Jevgeņijs Melnacis atzīst, ka tirdzniecības punkts internetā bijis loģisks uzņēmējdarbības turpinājums, kas darbību sācis pirms apmēram trijiem gadiem. «Mums jau bija stabili parastie veikali, bet, tā kā pārdodam datortehniku un tās detaļas, šķita loģiski veikalu atvērt arī internetā. Cilvēki, kas mūsdienās lieto datoru, lielākoties lieto arī internetu, un pieredze liecina, ka datorspeciālists vajadzīgo detaļu pirmkārt meklē internetā. Tas būtiski paātrina iepirkšanās procesu, ļauj ērti salīdzināt dažādu firmu piedāvājumu, turklāt arī cenas ziņā ir izdevīgāk,» stāsta Jevgeņijs, piebilstot, ka laikā, kopš darbu uzsācis viņa interneta veikals, nav bijis nekādu nopietnu pārpratumu vai neapmierinātības no pircēju puses. «Mūsu pircējs ir salīdzinoši gudrs, labi zina, kas viņam vajadzīgs līdz pat pēdējai detaļai un parametram, attiecīgi arī internetā tiek izdarīti precīzi pasūtījumi, kas kaut kādu kļūdu varbūtību samazina līdz minimumam,» tā uzņēmuma vadītājs.
Parastie veikali nekur nepazudīšot www.neons.lv vadītājs uzskata, ka interneta veikala būtiskākā priekšrocība ir iespēja uzrunāt maksimāli plašu auditoriju bez kaut kādām ģeogrāfiskām robežām. «Ja godīgi, jelgavnieki no mūsu interneta pircējiem ir labi ja 25 procenti, bet vairums pircēju nāk no Rīgas vai citiem Latvijas reģioniem. Tā arī ir galvenā priekšrocība, ko internets mums rada, – šādi mēs spējam būt pieejami arī to pilsētu iedzīvotājiem, kurās savus veikalus nevaram vai negribam veidot, kas vienmēr ir saistīts ar papildus tēriņiem par telpu īri un iekārtošanu, pārdevēju algošanu un citām līdzīgām lietām. Bet internetā es varu iztikt bez darbiniekiem, bez telpām, attiecīgi lētāka ir arī preces, ko saņem pircējs, cena,» pārliecināts ir Jevgeņijs. Viņš gan piebilst, ka pilnībā pāriet uz darbu interneta vidē nevēlētos, un netic, ka kādu dienu parastie veikali varētu izzust: «Protams, tam studentam vai «dzelžos» iegrimušajam datorspeciālistam pasūtīt preci internetā ir vienkāršāk, taču nevar aizmirst, ka cilvēki ir dažādi – ir tādi, kas vienkārši neuzticas internetam vai arī pieder pie runātīgajiem klientiem, kam patīk iepirkšanās process un iespēja pakonsultēties ar pārdevēju. Jelgavnieki lielākoties mūsu pakalpojumus izmanto tieši vienkāršajā veikalā, tāpēc no tā atteikties nevēlamies – mūs interesē gan virtuālie, gan «parastie» pircēji. Arī turpmāk būsim pieejami kā vieniem, tā otriem.»
Šiverēšanās interneta veikalā kā hobijs un prieks Savukārt jelgavniece Līga Rulle, kas jau vairāk nekā gadu līdztekus savam ikdienas darbam šiverējas arī interneta veikalā www.e-kids.lv, redzot interneta attīstības plašos tempus, visai vienkārši spēj iedomāties, ka tirgošanās internetā kādudien kļūs vēl ierastāka un izplatītāka nekā staigāšana pa veikaliem. Turklāt viņa neizslēdz iespēju, ka pašas darbošanās globālajā tīmeklī kādudien var pāraugt par nopietnu biznesu. «Man viss sākās ar pašas vajadzību. Pirms nepilniem sešiem gadiem piedzima meitiņa, un toreiz skaudri izjutu, cik patiesībā maz ir domāts par bērniem, par skaistām precēm viņiem. Ļoti vēlējos savu meitiņu pucēt, pirkt viņai skaistas rotaļlietas, bet to izdarīt bija gandrīz vai neiespējami – Jelgavā ir vien daži bērnu preču veikali, kas faktiski tirgo vienu un to pašu, turklāt par stipri augstām cenām. Bet izbraukāt uz Rīgu ar mazo uz rokām un tad staigāt no veikala uz veikalu nav iespējams ne pašas spēku, ne laika ziņā. Jau toreiz meklēju risinājumu internetā, kur mazajai atradu smukas un, kā izrādījās, nereti arī daudz kvalitatīvākas un lētākas mantas. Bet pirms nepilniem diviem gadiem man piedzima dēliņš, un atkal biju nonākusi tajā pašā situācijā – pucēt mazo gribas, bet lietu, ar kurām to darīt, – nav. Vai arī ir, bet pārāk tālu vai pārāk dārgas. Toreiz aprunājos arī ar citām jaunajām māmiņām, kas apstiprināja, ka šī problēma pastāv ne vien man, bet arī viņām – nu neesmu es vienīgā, kas izlepusi un nez ko grib. Pasūdzējos arī vīram, un tā vārds pa vārdam dzima ideja par sava veikala radīšanu,» stāsta Līga. Viņa atklāj, ka sākotnēji bijusi doma atvērt pašai savu veikaliņu kādā no Jelgavas namiem, bet telpu trūkums, kā arī to augstās cenas un virkne citu saimnieciskas dabas jautājumu viņu pārliecinājuši, ka savu vēlmi rosīties viņa pilnībā varētu apmierināt arī internetā. «Esot dekrēta atvaļinājumā un mājās audzinot mazo, es tāpat turpināju strādāt savā pamatdarbā, kur esmu grāmatvede. Toreiz visu darīju mājās, bet komunicēšanās ar darba vietu notika internetā. Tad arī mūsu firmas vadītājs piedalījās starptautiskā projektā un ļoti daudz braukāja apkārt, uzņēmumu turpinot vadīt internetā. Pat smējāmies, ka firmai ir virtuālais vadītājs un virtuālā grāmatvede. Taču, tā kā daudzas valsts institūcijas savus pakalpojumus radījušas pieejamus interneta lietotājiem – pat Valsts ieņēmumu dienestam visas deklarācijas varu iesniegt virtuāli –, darbs tik un tā notika. Tas, cik veiksmīgi izdodas pašai organizēt darbu un atrisināt visus jautājumus internetā, bija vēl viens apstāklis, kas pamudināja izveidot savu interneta veikalu,» stāsta Līga. Toreiz viņa kādai firmai pasūtījusi interneta veikala mājas lapas izveidi, kas maksājis vien divsimt latus, sazinājusies ar piegādātājiem, un darbs aizgājis. Reklāma iet no mutes mutē «Protams, sākumā bija tā, ka nedēļā saņēmu vien vienu vai divus pasūtījumus, taču pakāpeniski klientu skaits aug. Svarīgi gan piebilst, ka interneta bērnu preču veikals man joprojām ir tikai hobijs – vaļasprieks, kas pašai sagādā milzums prieka, bet kam veltu vien savu brīvo laiku vakaros un brīvdienās. Tieši šī iemesla dēļ neesmu interneta veikalu arī plaši reklamējusi, bet pakāpeniski tas iekaro savu auditoriju – klienti atrodas pēc draugu un paziņu ieteikuma. Sākumā, kad preces paši izvadājām pasūtītājiem, bija pat smieklīgi, ka paciņas sanāk nest pat uz vienas mājas vienas kāpņutelpas blakus dzīvokļiem. Te cilvēki arī atklāja, ka par mums uzzinājuši no draugiem un paziņām, bet, kad paši pamēģinājuši interneta iepirkšanos, pārliecinājušies, ka mantiņas ir patiesi labas un kvalitatīvas, turklāt arī lētākas nekā parastajos veikalos, ieteikuši to arī citiem,» ar entuziasmu un prieku balsī stāsta Līga. Viņa atklāj, ka interneta veikalā līdzās bērnu precēm piedāvā iegādāties arī ekoloģisko produkciju. «Es neesmu pilnīgi «zaļi» dzīvojoša, taču man ir svarīgi savu iespēju robežās gādāt par to, lai tīra vide būtu arī maniem bērniem un bērnubērniem pēc piecdesmit un 100 gadiem. Kad uzzināju, ka autiņbiksītes, ko tik plaši lietojam, sadalās vairāk nekā simts gadu laikā, turklāt pa to brīdi, kamēr bērns nēsā vienas autiņbiksītes, no citiem bērniem tās izlietotas sakrājas vesels konteiners, man kļuva tā jocīgi. Tad arī meklēju, vai ir kāda alternatīva, un izrādījās, ka ir. Tā nu savā veikalā sāku piedāvāt gan ekoloģiskas autiņbiksītes, kas lietošanā ir tikpat ērtas kā parastās, bet videi draudzīgākas, jo pilnībā sadalās vien divu gadu laikā, gan arī daudzas citas lietas, kas ir labākas gan bērniem, gan videi,» stāsta Līga. Viņa piebilst, ka pašlaik pasūtījumu ir gana daudz, taču viņa tos visus spējot apkalpot no darba brīvajā laikā, kaut neizslēdz iespēju, ka pēc gadiem pieciem vai desmit mazais veikaliņš internetā būs kļuvis par īstu lielveikalu un nopietnu, peļņu nesošu uzņēmumu. Tiesa, arī viņas veikalā lielākoties pirkumus izdara cilvēki no citiem Latvijas reģioniem, nevis jelgavnieki, tādēļ to piegādi nodrošina kurjerpasts.
Veikali internetu izmanto vairāk Līdzīgi bizness internetā sākās arī Dacei Gersonei, kas ir SIA «Magone ID» un interneta veikala www.aksesuari.lv vadītāja. Viņa, beidzoties bērna kopšanas atvaļinājumam, nonākusi pie atziņas, ka iet atpakaļ uz darbu tirdzniecībā, kāds strādāts pirms bērniņa piedzimšanas, īsti lielas jēgas nav – braukāšana uz darbu aizņem pārāk daudz laika, turklāt arī alga nekāda lielā neesot, tādēļ kopā ar draudzeni, kas bijusi līdzīgā stāvoklī, nolēmusi darīt ko savu. «Mums ļoti gribējās izveidot skaistu rotaslietu veikalu, taču Jelgavā praktiski nav iespējams atrast atbilstošu vietu tam – visur ir vai nu pārāk augstas cenas, vai arī telpas atrodas vietā, kur nav iespējams piebraukt ar automašīnu. Labu laiku cerējām, ka risinājumu izdosies rast, bet, kad tas nedevās, nolēmām tirgošanos organizēt internetā,» stāsta Dace. Kā savu preci draudzenes izvēlējušas kvalitatīvas rotaslietas – tā esot lieta, ko sievietes tomēr saprot vislabāk, turklāt bija arī mērķis beidzot rotas lietas piedāvāt arī vīriešiem un puišiem. «Visur pasaulē vīriešu rotaslietas ir gana izplatītas un pieprasītas, bet Latvijā tu vari iegādāties vai nu zeltu un sudrabu, vai ko prastu, un to pašu tikai sievietēm. Uzsākām sadarbību ar angļu un franču piegādātājiem, kas, mūsuprāt, par ļoti labām cenām piedāvā iegādāties kvalitatīvas, interesantas un aktuālas preces, kuras piedāvāju tirdzniecībā arī savā interneta veikalā,» biznesa ideju skaidro Dace. Tiesa, viņa piebilst, ka pretēji sākotnēji plānotajam interneta lietotāju interese par rotaslietām ir salīdzinoši maza, toties tās lielu atsaucību guvušas pie veikalniekiem, kas Daces interneta veikalu izmanto kā ērtu vairumtirdzniecības bāzi savas produkcijas iegādei. «Protams, pie mums internetā preces ir nopērkamas par daudz zemāku cenu nekā veikalos – Jelgavā, piemēram, ļoti plaši mūsu rotaslietas ir pārstāvētas veikalā «Kante», bet Rīgā uzcenojums tām ir vēl augstāks. Taču laikam jau cilvēkiem, īpaši sievietēm, patīk preci aptaustīt un pielaikot, tādēļ šobrīd vairāk strādājam kā vairumtirgotāji. Bet ticu, ka, aizvien palielinoties interneta popularitātei, arī jelgavniekiem iepirkšanās te kļūs par paradumu,» tā uzņēmēja. Sarunu noslēdzot, Dace un Līga piebilst, ka iepirkties internetā ir daudz vienkāršāk nekā grūstīties gar preču plauktiem un pakaramajiem. Viņas cer, ka to kādreiz novērtēs arī jelgavnieki.