25.4 °C, 1.9 m/s, 75.3 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraIemācīties maizi izmantot karotes vietā – Marokā
Iemācīties maizi izmantot karotes vietā – Marokā
02/11/2014

Nereti tūrisma aprakstos teikts, ka Maroka ir īstā valsts, ar ko jāsāk Āfrikas apceļošana, jo tās kultūra ir vistuvākā eiropiešiem ierastajam. Trīs jaunieši, kas cieši saistīti ar LLU, augustā devās uz Maroku, taču secina – tālāk no lielpilsētām arī Marokas kultūra var būt gana liels šoks «parastajam eiropietim».

Ligita Vaita

Nereti tūrisma aprakstos teikts,
ka Maroka ir īstā valsts, ar ko jāsāk Āfrikas apceļošana, jo tās
kultūra ir vistuvākā eiropiešiem ierastajam. Trīs jaunieši, kas
cieši saistīti ar LLU, augustā devās uz Maroku, taču secina – tālāk
no lielpilsētām arī Marokas kultūra var būt gana liels šoks
«parastajam eiropietim».

Vispirms jāuzsver, ka Maroka, kāda tā
atklājās Jelgavas jauniešiem, ir cita nekā tūrisma bukletos
visbiežāk redzamā. Brauciena mērķis bija piedalīties starptautiskā
jauniešu līderības nometnē, kas norisinājās mazos lauku ciematiņos
kalnos. Līdz tuvākajai lielajai pilsētai Fesai bija jābrauc vismaz
80 kilometri, tāpēc vienīgais brīdis, kas tur latviešu trio
atradās, bija apmeklējot lidostu.

Ēšanai karotes un dakšas
nevajag

Gana īpatnēja mums, eiropiešiem, ir
marokāņu ēšanas maniere – Marokā ēd no kopīgiem traukiem un dara to
ar rokām vai, precīzāk, ar maizi. Galda vidū tiek novietots liels
šķīvis ar, piemēram, veselu vistu, lēcu sautējumu, dārzeņiem vai
jebko citu, un ēšanas veids ir nolauzt gabalu baltmaizes un ar tās
palīdzību ēdienu dabūt mutē. Sākumā eiropieši cenšoties maizi
mērcēt ēdienā, bet drīz vien kļūst skaidrs, ka tā nav pareizā
metode – maize jāizmanto kā savdabīgas knaibles vai iedomu karote,
tad no maltītes izdodas arī paēst.

Pašu pieredze rāda, ka pie ēšanas ar
rokām pierod ātri. Un interesants novērojums, ka neilgs laiks
vajadzīgs, lai pierastu arī pie izteikti nehigiēniskākas sadzīves.
Kad ieradāmies Marokā, pat lidostā viss šķita citādāks, prastāks un
netīrāks. Ja godīgi, nekam negribējās skarties un gribējās
paranoiski bieži mazgāt rokas, turpretī, braucot mājup, jau viss
šķita tik ierasts un vide absolūti normāla. Tā kā pie visa pierod,
arī pie Āfrikas.

Kalnu zābaki arī ekvatora
tuvumā

Visticamāk, to nevar teikt par visu
Maroku, taču konkrētajā gadījumā latviešu grupa dzīvoja gana tuvu
kalniem, tāpēc šajā reģionā ērtākie apavi ir tūristu zābaki vai
vismaz sporta botes. Varētu domāt, ka karstums neļauj valkāt tik
biezus un slēgtus apavus, taču, ieraugot akmeņaino un nelīdzeno
virsmu, pa kuru nereti nākas iet, ātri vien kļūst skaidrs, kāpēc
arī marokāņi mums uzreiz ieteica paņemt līdzi tūrismam piemērotus
apavus. Katrā ziņā kalnos kāpt pludmales čībās vai sandalēs varētu
būt muļķīgākais, ko darīt Marokā.

Līderība – katram savā vecumā un
izpratnē

Brauciena mērķis bija Jauniešu
starpkultūru un līderības nometne. Kaut arī pirmais aspekts gandrīz
pilnībā izgāzās, jo bez vietējiem marokāņiem bijām vien mēs, trīs
latvieši, līderībai nometnē bija noteicošā vieta. Tiesa, jāatzīst,
ka mūsu un marokāņu jauniešu izpratne par dzīvi atšķiras tik ļoti,
ka arī dažādu līderības spēļu laikā rīkojamies pilnīgi atšķirīgi.
Piemēram, temperamentīgie marokāņi strīda karstumā kliedz un cenšas
ikvienu pārliecināt par savu taisnību, mēs esam tendēti uz
sadarbību un uzklausīšanu, tāpēc bieži vien labāk paklusējam un
nogaidām.

Vēl viena lieta, kas parādījās ļoti
uzskatāmi – marokāņu jaunieši ir daudz lielākā mērā jaunieši nekā
mēs, jo latviešiem raksturīgie centieni iespējami ātrāk kļūt
pieaugušiem un patstāvīgiem ir atšķirīgi no marokāņu jauniešu
laiskās dzīves. Tur studenti ir patiešām studenti un neko citu
nedara, tātad arī 23-24 gadu vecumā nekad nav strādājuši. Atšķiras
arī izpratne par ģimenes dzīvi, tāpēc uz to, ka mums Latvijā uz
nedēļu vieni atstāti dzīvesbiedri, marokāņi raudzījās visai šķībi.
Viņuprāt, ja ir ģimene, tad ģimenē jābūt uz visiem 100 procentiem,
sevišķi jau sievietei.

Dzīvo pēc principa «kur paēdu,
tur nometu»

Šķiet, vienīgais aspekts, kas Marokā
ārkārtīgi traucē, ir netīrība. Kā sapratu no vietējiem, laukos
nepastāv nekāda atkritumu apsaimniekošanas kārtībā, bet vietās, kur
kaut nedaudz cenšas iedibināt atkritumu apsaimniekošanu,
iedzīvotāji to ignorē augsto cenu, neizglītotības vai citu iemeslu
dēļ. Pārsteidzošs ir skats, kad blakus vienīgajam ūdens avotam, kas
visu nelielo ciematiņu apgādā ar ūdeni, blakus mētājas atkritumu
kaudzes, turpat barojas aitas un ēzeļi, turpat tie arī
izkārtojas…

Līdzīgi riebīgi skati redzami
lielpilsētu apkārtnē, kur pie pašas pilsētas robežas ir viena liela
atkritumu izgāztuve. Ielu malas, grāvji, pļavas – viss vienos
atkritumos.

Prātīgāk
piesegties

Kaut arī iespaids par šo islāmisko zemi
palika ļoti patīkams, tieši cilvēku pieklājības un ieturētības dēļ,
noteikti prātīgāk ir savus plikumus piesegt. Kaut arī jaunieši, ar
kuriem kopā dzīvojām nometnē, bija atšķirīgi no vairuma
iedzīvotājiem laukiem – jaunieši tomēr studēja un bija gana daudz
iespaidu guvuši lielpilsētās –, tomēr pieklājība liek šajā valstī
ievērot marokāņu likumus. Taču neredzu iemeslu, kāpēc ģērbties
atklātāk šajā valstī, ņemot vērā, ka, lai ko eiropietes uzvilktu,
tik un tā būs skaidrs – viņa ir iebraucēja.

Taču patīkami pārsteidza tieši
iedzīvotāju tolerance pret atšķirīgo, jo nevienā brīdī nebija
jāsarkst vai jābālē pastiprinātas uzmanības dēļ. Skaidrs, ka
atšķirības ir acīmredzamas, taču vietējie neizrāda nekādu
pārspīlētu uzmanību.

Kopumā par Āfrikas eiropeiskāko daļu
iespaids palika vairāk nekā pozitīvs. Tiesa, visi mērķi palika
nepiepildīti, un, ja vien būs iespēja, labprāt došos turp vēlreiz,
tikai iepazīstot to, ko nometnes laikā neredzējām – lielās blīvi
apdzīvotās pilsētas.

Foto: no L.Vaitas personīgā
arhīva